
Franele. Sunt cel mai paradoxal sistem al unei masini de performanta. Si asta pentru ca performanta inseamna sa mergi repede, asa ca apare intrebarea la ce-ti trebuie frane?
Culmea e ca multa lume chiar nu ia prea in serios acest aspect si investeste totul in motor si, poate, in suspensie, uitand de celebrul dicton care sta la baza pilotajului in ceea ce priveste abordarea virajelor “Slow in, Fast out”!
Pentru a reusi sa te incadrezi in prima parte (Slow), e nevoie de frane si chiar daca masinile gen Clio RS, EVO, STI si altele vin destul de bine dotate din fabrica, intotdeauna e loc de mai bine, mai ales ca aceste sisteme stock sunt limitate de constrangerile paletei extrem de largi de potentiali clienti cu gusturi si necesitati foarte diferite. Asa ca, sa vedem ce se poate face:
Step 1. Inlocuim placutele si lichidul cu unele mai performante
Aici oferta este extrem de bogata, pentru toate gusturile, necesitatile si buzunarele.
De la placute tip tuning, fie ca de la producatori galonati in competitii (Ferrodo, Performance Friction, etc) fie de la firme specifice pentru piata de specialitate (gen EBC) pana la placute hardcore de competitie care in general nu prea sunt street legal (vezi Ferrodo DS 2.11)…dar asta e alta poveste! 😉
Cele de tuning aduc cu ele o oarecare imbunatatire a franarii, insa daca insistati mult pe coborari sau pe franari de la viteze mari, s-ar prea putea sa nu va ajunga, asa ca repede o sa va orientati spre cele de curse.
Aici apare aceeasi problema a paletei largi si a specializarii extreme pentru fiecare placuta in parte, de la cele de monopost, la cele de raliuri, trecand prin cele de circuit pentru turisme. Toate scartaie si emit praf mult mai mult decat cele de strada sau chiar tuning, cu putine exceptii cum ar fi Ferrodo DS 2.11 sau 1.11.
In schimb toate vor fi mult mai agresive cu discurile de serie care se vor uza rapid sau foarte rapid in functie de cat de tare ve-ti frana, evident.
Avantajul maxim ramane acela al pretului cel mai scazut.
Intrebarea e, prefaream sa schimbam discurile de serie mai des, ca oricum nu costa prea mult, sau schimbam si dicurile?
Step 2. Inlocuim (si) discurile cu unele mai performante
Odata ce am cumparat placute “serioase”, din gama motorsport, probabil ca o idee foarte buna ar fi sa schimbam si discurile pentru a obtine franari foarte performante.
Povestea se aseamana cu cea de la placute si anume: discuri tuning sau adevarate discuri de motorsport? Depimde mult de buget si de ceea ce cautati si aveti nevoie cu adevarat.
Pentru cei care vor doar un feeling si o franare mai bune ajunge berechet Step 1.
Restul, cei ce se intrebuinteaza mai serios, desi pe drumurile publice e greu de crezut ca ar avea nevoie sau ca ar fi frumos din partea lor sa ajunga in astfel de ipostaze, au evoie de discuri.
Cele de tuning, gen Brembo High Performance sau chiar si Brembo Turismo (din doua bucati, cu clopot de aluminiu), ofera o mai buna racire a discului si o mai buna degajare a reziduurilor de placuta, ceea ce scade scartaitul si ajuta la planarea placutei si sunt mai ieftine –totusi cam dublu sau chiar mai mult fata de cele de serie. Insa raman, totusi, discuri din materiale destul de moi, asa ca cei cu adevarat rapizi trebuie sa apeleze la discuri de competitie (AP Racing, Performance Friction, etc), eventual chiar cu diametru mai mare – atat cat permite janta si etrierul-, care sunt extrem de performante si…foarte scumpe! Insa nu se lasa atacate de placute decat intr-o masura foarte mica.
In plus, constructia din doua bucati permite o asezare excelenta intre placute si astfel ele nu se vor stramba!
Si pentru cei cu adevarat “disperati” exista intotdeauna Step 3!
Step 3. Kit-uri de frane “mari”
Acestea sunt compuse din discuri de cele mai multe ori enooorme si din etrieri pe masura, insa sunt foarte scumpe si din punctul meu de vedere nejustificate pentru uz stradal, asta doar daca nu aveti un fix in a va etala kit-ul de frane prin fata pe la baruri ca sa impresionati asistenta! Pentru asta mai bine montati niste jante “bling” si un esapament sonor!
Aceste kit-uri de la firmele consacrate (Alcon, Ap Racing, Wilwood, etc) franeaza divin, evident, insa fiind foarte scumpe au dat posibilitatea aparitiei pe piata a unor producatori mai “periferici”, mult mai ieftini, si pe care multi ii prefera din aceasta cauza. Insa fiind vorba de frane eu nu mi-as pune soarta in mainile lor.
Personal inclin spre un set de discuri Brembo Turismo, cele din 2 bucati si placute Ferrodo Racing DS 1.11, cu o durata buna de viata, neagresive asupra discurilor, cu un coeficient de franare foarte constant in timp si temperatura si care datorita amestecului ceramic din care sunt produse (siloxane) nu emit nici prea mult praf. Deci pare a fie placuta ideala! Se adauga un lichid de frana performant, se amesteca bine si…gata salata de frane! A se servi calda sau rece, dupa referinte!
Voi ce alegeti/folositi?

Vrei să afli ultimele noutăți sau să înțelegi cum funcționează un automobil? Pasionați de industria auto și de piața mașinilor rulate, redactorii Autovit își folosesc experiența pentru a-ți aduce informații relevante și sfaturi, pe blog. Citește știrile, analizele, topurile și ghidurile noastre, dacă vrei să faci o alegere inspirată sau să îți vinzi rapid mașina.