
Siguranța în industria auto a cunoscut un progres remarcabil în ultimul deceniu. Chiar și testele EuroNCAP, văzute ca element definitoriu în stabilirea siguranței la impact au fost redefinite pentru a se adapta nevoilor moderne și au crescut standardul de siguranță impus pentru a atinge punctajul maxim. Însă lucrurile trebuie să progreseze, iar Uniunea Europeană are în plan un proiect de lege în acest sens.
Acesta propune o serie de măsuri ce au efect direct în siguranța la rulare, dar și rol pasiv în ceea ce privește pietonii. De asemenea, noul set de propuneri are ca scop limitarea acțiunilor șoferului atunci când aceste este obosit sau sub influența alcoolului. Concret, proiectul își propune ca începând cu 2021, fiecare nou model lansat să fie dotat standard cu 11 sisteme de siguranță, care acum sunt opționale sau nu există deloc. Tot în lista de propuneri se află și îmbunătățirea testelor EuroNCAP, deja trecute prin mai multe optimizări în ultimii ani.
În lista pregătită de Comisia Europeană regăsim următoarele propuneri:
- un sistem avansat de frânare de urgență care să aplice presiune maximă în sistem chiar dacă șoferul nu apasă frâna complet;
● un sistem de asistență inteligent pentru controlul vitezei, similar unui pilot automat mai avansat;
● un sistem de menținere a benzii de rulare, deja existent chiar și pe modele de clasă mică și cu preț redus;
● un test de siguranță frontal pentru pasagerul din dreapta șoferului, care este de cele mai multe ori privit ca orientativ în stabilirea nivelului de siguranță la impact;
● un test de siguranță la impactul lateral cu un obiect pe partea pasagerului din față;
● extinderea zonei de impact la nivelul capului la impactul cu pietonii și bicicliștii.
● un dispozitiv de detectare a consumului de alcool de către șofer, inexistent în acest moment la nici un automobil, indiferent că vorbim de echiparea de serie sau de echipament opțional;
● un sistem de detectare a oboselii șoferului, deja prezent pe mai multe modele, chiar și în clasele mică și compactă;
● un sistem de recunoaștere a elementelor care pot distrage atenția șoferului – destul de incert ce presupune acest în momentul actual, mai ales că nu există nimic similar în industria auto;
● un sistem de înregistrare a datelor în cazul producerii accidentelor, similar unei cutii negre din industria aeronautică;
● un dispozitiv de semnalizare suplimentară pentru momentele în care mașină este oprită de urgență;
O măsură suplimentară acestui pachet, care urmează a fi implementată ulterior, este echiparea de serie cu o cameră pentru mersul înapoi. Acesta nu are doar rolul de a ajuta șoferii în cadrul manevrelor de parcare, ci și acela de a-i atenționa de prezența unor copii care nu pot fi văzuți în oglinzile retrovizoare sau detectați de senzorii de parcare. Măsura este deja aplicată în Statele Unite.
Pachetul de propuneri al acestui proiect este doar unul cu rol de orientativ și poate fi optimizat în timp, până la momentul în care devine lege. Obligativitatea implementării se aplică doar modelelor lansate după intrarea în vigoare a legii bazate pe proiect.