6 Octombrie 2025

Ce este alternatorul și ce rol are în funcționarea mașinii

alternator

Indispensabilă pentru funcționarea automobilului, această piesă localizată în compartimentul motor este responsabilă pentru conservarea rezervelor de energie ale acumulatorului. Cu dimensiuni reduse și cu o greutate medie, alternatorul este ușor de recunoscut, odată ce deschidem capota. El are o formă cilindrică și o carcasă din aluminiu, prevăzută cu guri de aerisire.

Modul de funcționare al acestei piese poate fi asemănat cu cel al unui generator de energie electrică, iar natura utilizării alternatorului îl predispune unui grad pronunțat de uzură. Instalația de aer condiționat, sistemul audio, mecanismele înglobate de sistemele de securitate pasivă sau funcționarea permanentă a luminilor de zi solicită din plin această componentă.

Din ce e format alternatorul auto?

Variațiunile și diferențele dintre alternatoarele folosite de-a lungul timpului sunt destul de mici. În trecut, alternatoarele auto foloseau o curea de transmisie dedicată, ce lega scripetele lor de cel al arborelui cotit. În prezent, funcționarea acestor componente este una mai precisă, datorită sistemelor autonome de management al consumului de energie electrică, ce armonizează această piesă în raport cu variațiunile motorului.

Indiferent de modelul automobilului, de marcă sau de capacitatea cilindrică a motorului, elementele din care este alcătuit un alternator sunt următoarele:

  • statorul: cu o formă inelară, această piesă metalică este formată din tole metalice și conductori de cupru;
  • rotorul: elementul central al alternatorului, acesta este localizat în stator și se rotește în jurul axului conectat la arborele cotit; rotorul generează câmp electromagnetic, cu ajutorul bobinei din sârmă de cupru și al magneților;
  • regulatorul de tensiune: cunoscut și ca stabilizator de tensiune, acest subansamblu bazat pe semiconductori repartizează uniform energia electrică direcționată spre consumatorii de la bord;
  • puntea redresoare: componenta are rolul de a transforma curentul alternativ, produs de alternator, în curent continuu; dotată cu un set de diode, puntea redresoare preîntâmpină și fluxul de curent electric dinspre acumulator către alternator;
  • rulmentul: dispus pe axul alternatorului, acesta permite mișcarea fluentă a rotorului;
  • ventilatoarele: așezate în partea frontală, respectiv în cea posterioară a alternatorului, cele două ventilatoare au rolul de a disipa energia termică dezvoltată odată cu procesul de producere a energiei electrice.

Vezi 👉 AICI oferta noastră de AUTOTURISME

Sursa foto: Shutterstock

Cum funcționează alternatorul auto?

Alternatorul produce curent alternativ prin convertirea în energie electrică a lucrului mecanic furnizat de motorul mașinii. Acest lucru este posibil datorită conexiunii alternatorului cu arborele cotit, care, la rândul lui, preia oscilațiile pistoanelor, pentru ca acestea să fie transformate în mișcare circulară. Liantul dintre motor și alternator este fulia rotorului, care angrenează centura de serpentină.

Pentru a putea genera înaltă tensiune, alternatorul folosește un câmp magnetic rotativ, ce trebuie menținut la un nivel constant, indiferent de consumul generat de diferiții consumatori de la bord. De asemenea, funcționarea alternatorului și asigurarea unui flux constant de energie electrică nu sunt puse în legătură cu turația de moment a motorului.

În momentul în care pornim motorul, acumulatorul mașinii este cel care alimentează simultan demarorul și consumatorii electrici. Alternatorul intervine ulterior, cu sprijin important nu doar pentru sistemele cu alimentare electrică, dar și pentru acumulator. Contrar părerii multor șoferi începători, acumulatorul nu poate susține de unul singur funcționarea automobilului, în lipsa încărcării asigurate de alternator.

Cum să recunoști semnele unui alternator defect?

  • bateria descărcată: cel mai frecvent simptom; dacă bateria se descarcă frecvent, în ciuda faptului că ai parcurs distanțe lungi, este un semn clar că alternatorul nu o încarcă suficient;
  • luminile de bord slabe sau pâlpâitoare: farurile, luminile de bord sau cele interioare pot deveni mai slabe sau pot pâlpâi atunci când alternatorul nu mai produce suficient curent;
  • probleme cu sistemele electrice: sistemul audio, aerul condiționat, geamurile electrice sau alte componente electronice pot funcționa la capacitate redusă sau se pot opri complet;
  • martorul cu simbolul „baterie" aprins în bord: acesta este un indicator direct, special conceput pentru a semnala o problemă la sistemul de încărcare; deși simbolul arată ca o baterie, el te avertizează că alternatorul nu mai funcționează corect;
  • miros de cabluri arse: o diodă defectă sau o bobină suprasolicitată se poate încălzi excesiv, producând un miros specific de plastic sau cauciuc ars;
  • sunete ciudate la nivelul motorului: pe lângă zgomotele cauzate de rulmenți, un alternator defect poate produce un huruit sau un scârțâit atunci când cureaua patinează.

Vezi categoria noastră de ▶ PIESE

Sursa foto: Shutterstock

Ce disfuncții poate manifesta alternatorul auto?

Ca orice componentă supusă unui regim intens de utilizare, alternatorul poate manifesta o serie întreagă de probleme tehnice. Cele mai multe dintre acestea pot fi preîntâmpinate prin simpla monitorizare a unor semne mai mult sau mai puțin evidente. Cele mai dese disfuncții sunt următoarele:

Uzura centurii de serpentină: semnalată de apariția unui miros de cauciuc încins, această problemă poate indica o uzură pronunțată sau totală a curelei;

Deteriorarea rulmentului: când funcționarea motorului este însoțită de zgomote care nu se intensifică la creșterea turației, este posibil ca atingerea dintre părțile metalice, la nivelul axului, să fi ajuns într-un punct critic;

Defecțiunea generală a alternatorului: această problemă poate surveni atât din cauze mecanice, cât și ca urmare a afectării circuitelor electrice. Atunci când apa pătrunde în compartimentul motor, fie din cauza ploii, fie a unui jet prea puternic folosit la spălare, este foarte probabilă producerea unui scurtcircuit.

Pe de altă parte, atunci când dezechilibrele la nivelul punții redresoare sau al regulatorului de presiune sunt majore, alternatorul poate ceda fără niciun semnal de alarmă. Martorii din bord se vor activa haotic, turometrul va indica oscilații anormale, iar pornirea mașinii va deveni imposibilă.

Vezi categoria noastră de 👉AUTOUTILITARE

Sursa foto: Shutterstock

Cum testezi funcționarea alternatorului auto?

Este important să previi orice scenariu care implică o staționare cauzată de defectarea alternatorului. Pentru că probabilitatea ca această piesă se cedeze, fără vreun indiciu evident, este mare, mulți dintre șoferi aleg să testeze periodic starea acesteia, dar și a acumulatorului.

Instrumentul folosit pentru această operațiune este multimetrul. Acesta ajută la identificarea tensiunii de ieșire din acumulator. Verificarea se face atât înainte, cât și după pornirea motorului, prin conectarea cablului pozitiv la contactul roșu de pe alternator, iar a cablului negativ la contactul negativ al acumulatorului.

Valoarea optimă pe care trebuie să o indice ecranul multimetrului este de 14 – 14,2 volți cu motorul pornit, respectiv de 12,5 – 12,8 volți cu motorul oprit. În cazul în care tensiunea constatată este mai mică, se impun încărcarea sau înlocuirea acumulatorului și repetarea testului. Bateria auto va fi înlocuită abia după ce valorile inferioare se vor menține.

Atunci când șoferul nu are la dispoziție un multimetru, el poate recurge la mai multe metode de a verifica starea alternatorului. Inspecția vizuală a curelei de transmisie poate scoate la iveală starea de uzură, la fel ca monitorizarea zgomotelor din timpul funcționării. De asemenea, mirosul persistent de ars, fără o solicitare deosebită a motorului, poate fi un semnal de alarmă.

Cum alegi un multimetru bun?

Când vrei să testezi alternatorul auto sau bateria, alegerea unui multimetru corect este crucială pentru a obține măsurători precise:

  • alege un multimetru digital (DMM). Acestea sunt mai precise și mai ușor de citit decât cele analogice, afișând valoarea exactă pe un ecran LCD;
  • asigură-te că poate măsura atât tensiunea (voltaj DC), cât și rezistența/continuitatea; pentru testarea alternatorului, funcția de măsurare a voltajului DC (curent continuu) este esențială;
  • pentru a măsura corect tensiunea bateriei și a alternatorului, multimetrul trebuie să aibă un domeniu de măsurare de cel puțin 20 de volți DC;
  • un multimetru cu funcție de „auto-range" este ideal, deoarece ajustează automat domeniul de măsurare, simplificând operațiunea și prevenind erorile;
  • alege un model cu protecție la supratensiune și cu sonde de test de bună calitate, izolate corespunzător.

Alternatorul este o piesă cu un preț considerabil, a cărui înlocuire poate imobiliza mașina în service chiar și pentru câteva zile. Cu sfaturile de mai sus, vei putea preveni scenariul unui traseu compromis, din pricina defectării acestei componente vitale.

Întrebări frecvente

Cât durează, în medie, viața unui alternator?

Durata de viață a unui alternator este, în general, între 150.000 și 250.000 km, în funcție de stilul de condus, calitatea piesei și întreținerea periodică a mașinii.

Se poate repara alternatorul sau trebuie înlocuit complet?

În multe cazuri, alternatorul poate fi reparat prin schimbarea unor componente precum rulmenții, regulatorul de tensiune sau puntea redresoare. Totuși, dacă deteriorarea este majoră, înlocuirea completă devine soluția mai sigură.

Ce se întâmplă dacă rămân fără alternator în mers?

Dacă alternatorul cedează în timpul deplasării, mașina va funcționa doar pe energia stocată în baterie. În funcție de starea acumulatorului și consumatorii electrici activați, autonomia poate varia de la câteva minute la maximum o oră.

Alternatorul consumă combustibil suplimentar?

Da, dar într-o măsură foarte mică. Deoarece funcționează prin preluarea energiei mecanice de la motor, alternatorul poate crește ușor consumul de carburant, însă diferența este aproape insesizabilă.

Se poate porni mașina prin împingere dacă alternatorul este defect?

Dacă bateria mai are suficientă energie, mașina poate porni prin împingere la modelele cu transmisie manuală. Însă, în lipsa încărcării asigurate de alternator, aceasta se va opri din nou după scurt timp.

Cum pot prelungi durata de viață a alternatorului?

Evită folosirea excesivă a consumatorilor electrici atunci când motorul este oprit, verifică periodic tensiunea curelei de transmisie și efectuează revizii regulate pentru a preveni suprasolicitarea sistemului electric.

O bună înțelegere a semnelor de defecțiune ale alternatorului auto te poate scuti de surprize neplăcute. Ignorarea simptomelor poate duce la oprirea completă a mașinii. Monitorizează cu atenție sistemul electric și acționează la primele semne de problemă.