
Mașinile electrice devin din ce în ce mai importante ca prezență pe piața din România. Chiar dacă rețeaua de prize dedicate pentru încărcare aproape că nu exista acum un an, lucrurile au început să se schimbe și să existe posibilitatea de a încărca mașinile electrice. Cel puțin în orașele mari. De aceea, opțiunea de a achiziționa o mașină cu propulsie electrică este din ce în ce mai palpabilă pentru mulți dintre cei care circulă zilnic prin aglomerațiile urbane. Mai jos am analizat care sunt ofertele de pe piața de mașini rulate pentru modelele electrice, pe care le-am studiat pe site-ul Autovit.ro.
Cel mai scump model care se găsește în acest moment este un Mercedes-Benz Clasa B Electric, care are un preț de vânzare de 44.710 euro, dar are un rulaj destul de mic, de numai 6.600 de kilometri, fiind înmatriculat pentru prima dată în ianuarie 2015. Clasa B Electric are un sistem de propulsie furnizat de Tesla și o putere maximă de 177 CP și 340 Nm. Viteza maximă este de 160 km/h, iar accelerația 0-100 km/h este realizată în doar 7,9 secunde. Fiind la prima generație, aceasta are un preț ridicat, în condițiile în care piața oferă alternative interesante.
Una dintre acestea este, evident, BMW i3. Bavarezul electric a fost dezvoltat de BMW de la zero și are o caroserie construită din materiale foarte ușoare, ceea ce îi permite să nu cântărească mult, în ciuda acumulatorilor voluminoși. Pe Autovit.ro, în momentul redactării articolului, electrica germană era propusă în trei oferte diferite. Prima dintre ele propune un preț de 29.000 de euro la 40.000 km rulaj. Cea de-a doua are un preț de 25.980 de euro și 23.000 km rulați, iar cea de-a treia costă 25.900 de euro la un rulaj de 15.000 km. BMW i3 are o putere maximă de 170 CP și este cea mai rapidă mașină electrică de pe piața, din segmentul mediu de preț. Are dimensiuni de clasă mică (3,99 metri lungime), oferă un interior generos și accelerează de la 0-100 km/h în 7,2 secunde. Autonomia maximă reală, în trafic, este de circa 140 km, dacă nu se merge pe timp de iarnă, atunci când încâlzirea interiorului necesită multă energie electrică.
O altă opțiune interesantă propusă pe piața de mașini rulate este Nissan Leaf, la un preț de 18.000 de euro fără TVA și un rulaj de 48.000 de km. Leaf are o putere maxim de 110 CP și asigură o autonomie de 150-180 km, aproape similară cu cea de la BMW i3.
Între 8.000 și 11.000 de euro sunt disponibile pe piața o serie de mini-mașini electrice produse de diverși producători, similare micro-car-urilor, dar care propun un nivel de siguranță discutabil și spațiu interior extrem de limitat.
Piața de mașini electrice este în continuă dezvoltare, astfel că oferta va crește rapid în viitorul apropiat, iar rețeaua de prize pentru încărcare se va extinde.