
Odată cu vremea bună, a venit momentul să planificăm excursiile din această vară. Și pentru că știu că orice pasionat de mașini caută virajele care îi aduc un zâmbet pe buze, vin cu o listă inedită de idei pentru road trip-uri memorabile, pe drumuri despre care poate nu știai că au fost probe speciale în cadrul competițiilor de automobilism din România.
1. Transfăgărășan (DN7C)
Cel mai frumos drum din lume, cum a fost numit Transfăgărășan în emisiunea Top Gear, nu mai are nevoie de nicio descriere. Este un drum alpin cu peisaje spectaculoase care merită parcurs cel puțin o dată în viață, iar recomandarea mea este să planifici excursia în timpul săptămânii, pentru că în weekend și de sărbători este deosebit de aglomerat. DN7C a fost probă specială pe ambele părți ale munților Făgăraș, atât în cadrul Raliului Argeșului, pe secțiunea dinaintea Barajului Vidraru până la Piscul Negru, cât și parte din Raliul Sibiului, între Bâlea Cascadă și Bâlea Lac.
2. Transalpina (DN67C)
Transalpina este cel mai înalt drum din țară iar părți din acesta au fost probe speciale la Raliul Sibiului, pe asfalt (între Șugag și Oașa). În plus, secțiunea de viraje de la ieșirea din stațiunea Rânca spre vârf este traseul etapelor de viteză în coastă și de drift cu același nume. Drumul traversează munții Parâng și te duce prin patru județe: Gorj, Vâlcea, Alba și Sibiu.
3. Pasul Bucin (DN13B)
Drumul care leagă Praid de Gheorgheni traversează Pasul Bucin prin pădurea de conifere, la peste 1.200 m altitudine. Pentru o experiență autentică completă, te poți opri să mănânci ceva bun în stațiunea de schi Praid, sau la finalul trecătoarei într-unul din restaurantele din Borzonț, renumite pentru preparatele tradiționale. Asfaltul bun a făcut ca acest traseu să fie inclus an de an în Raliul Harghitei.
4. Păltiniș (DN106A)
Urcarea din Sibiu spre stațiunea Păltiniș – Arena Platoș este un alt drum cu asfalt bun și viraje strânse, care urcă prin pădure Munții Cindrel. A fost probă specială tot la Raliul Sibiului, unde era parcursă în ambele sensuri, coborârea fiind făcută pe noapte într-o atmosferă incendiară cu sute de spectatori. Drumul forestier din zonă este o altă probă specială renumită, Șanta, una dintre cele mai dificile probe de macadam, care pe vremuri a fost inclusiv etapă în Campionatul European de Raliuri.
5. Transrarău (DN175B)
Probă la Raliul Bucovinei dar și traseul unei etapei de drift, Transrarău este unul dintre cele mai spectaculoase drumuri montane din România. Drumul asfaltat care leagă Pojorâta de Chiril șerpuiește prin păduri dese și se deschide apoi cu priveliști fabuloase spre Masivul Rarău, sub Pietrele Doamnei. Te poți opri pentru prânz la Cabana Rarău sau poți alege unul dintre numeroasele locuri pentru picnic de pe traseu.
6. Măguri-Răcătău (DJ107T)
Este un drum montan izolat și mai puțin cunoscut, proaspăt asfaltat, care leagă zona Măguri-Răcătău de Mărișel. Sălbatic, solicitant și spectaculos, cu peisaje rurale autentice, acest traseu a fost probă specială la Raliul Clujului.
7. Lacul Tarnița – Mărișel (DJ107P)
Drumul pe marginea lacului Tarnița a fost de nenumărate ori parte din itinerariul Raliului Clujului. Drumul urcă în zona montană spre Mărișel și Beliș și este un traseu foarte iubit de motocicliști și șoferii pasionați.
8. Pasul Gutâi: Baia Sprie – Mara (DN18)
Unul dintre cele mai tehnice și spectaculoase drumuri asfaltate din nordul țării, Pasul Gutâi traversează Munții Gutâi, legând Baia Mare de Sighetu Marmației. Traseul are numeroase ace de păr, diferențe mari de nivel și oferă priveliști superbe spre Maramureșul istoric. Este o probă specială de referință în Raliul Maramureșului.
9. Covasna – Comandău (DC14)
Urcarea dinspre Covasna spre Comandău este singura recomandare de drum neasfaltat din această listă. Este un traseu superb de macadam pe care îl poți parcurge fără probleme cu o mașină 4×4. Traversând o pădure deasă, drumul este parte din Winter Rally în fiecare iarnă.
10. Brașov – Cheia (DN1A)
Poate că nu știai, însă alternativa folosită pentru a evita traficul de pe Valea Prahovei a fost considerată ani la rând “proba regină” din Raliul Brașovului, versiunea pe asfalt. Drumul dintre Săcele spre Cheia cuprinde aproximativ 30 de kilometri de viraje tehnice, ace de păr și secțiuni de viteză care cu siguranță îți vor aduce un zâmbet pe buze.
Tu pe ce drumuri spectaculoase vrei să mergi vara asta?

Vrei să afli ultimele noutăți sau să înțelegi cum funcționează un automobil? Pasionați de industria auto și de piața mașinilor rulate, redactorii Autovit își folosesc experiența pentru a-ți aduce informații relevante și sfaturi, pe blog. Citește știrile, analizele, topurile și ghidurile noastre, dacă vrei să faci o alegere inspirată sau să îți vinzi rapid mașina.