28 Mai 2025

Diesel sau benzină în traficul din oraş? Iată părerea noastră!

Pompe carburant

Indiferent că vorbim de un topic pe un forum auto sau de o simplă discuție la o cafea, subiectul diesel sau benzină este unul ce pare mereu fără final și acaparează publicul pasionat de fenomenul auto. Diferența dintre benzină și motorină reprezintă o dezbatere continuă în comunitatea șoferilor, mai ales când vine vorba de condusul în mediul urban. În articolul de față, vom analiza avantajele și dezavantajele fiecărui tip de motor, precum și criteriile care te pot ajuta să iei decizia potrivită pentru nevoile tale.

Diesel sau benzină – scurt istoric

Înainte de a analiza în detaliu care dintre cele două tipuri de motoare este mai potrivit pentru condusul în oraș, merită să facem un scurt istoric al evoluției acestora.

Motorul diesel a fost inventat de Rudolf Diesel în 1893 și a fost proiectat inițial pentru utilizare industrială. De-a lungul timpului, acesta a evoluat semnificativ, devenind din ce în ce mai eficient și mai puternic. Supraalimentarea cu turbocompresor a revoluționat motoarele diesel, făcându-le mult mai performante.

Pe de altă parte, motorul pe benzină, inventat de Nikolaus Otto, a dominat industria auto pentru o perioadă îndelungată. Deși inițial motoarele pe benzină erau mai puțin eficiente din punct de vedere al consumului față de cele diesel, progresele tehnologice recente au redus considerabil această diferență.

În ultimii ani, alegerea între motorină sau benzină s-a complicat și mai mult prin apariția sistemelor de propulsie hibride și electrice, care oferă alternative interesante pentru deplasarea urbană.

În cazul în care vrei să faci trecerea de la diesel, la benzină sau de la un motor termic, la unul electric sau hibrid, citește și cele mai comune mituri despre mașinile hibrid din articolul nostru dedicat de pe blogul Autovit.

Cum funcționează motoarele autovehiculelor?

Pentru a înțelege mai bine diferența dintre benzină și motorină, este esențial să cunoaștem principiile de funcționare ale celor două tipuri de motoare.

Motorul diesel funcționează pe baza principiului aprinderii prin compresie. Aerul din cilindru este comprimat puternic, crescând astfel temperatura. Când motorina este injectată în aerul fierbinte, aceasta se aprinde spontan, fără a necesita o scânteie. Acest tip de aprindere permite obținerea unui cuplu mai mare la turații reduse, ceea ce explică elasticitatea specifică motoarelor diesel.

Motorul pe benzină funcționează pe principiul aprinderii prin scânteie. Un amestec de aer și benzină este comprimat în cilindri, iar apoi este aprins de scânteia produsă de bujie. Acesta are în general o funcționare mai silențioasă și o trepidație mai redusă comparativ cu motorul diesel.

Ambele tipuri de motoare au evoluat considerabil în ultimii ani, motorul diesel sau benzină modern fiind mult mai eficient și mai puțin poluant decât predecesorii săi.

Vezi AICI oferta noastră de AUTOTURISME

Diesel sau benzina, doua masini cu sisteme de alimentare diferite

Diferența dintre benzină și motorină

Când vorbim despre diferența dintre benzină și motorină, ne referim atât la combustibilii în sine, cât și la motoarele care îi utilizează.

Din punct de vedere al combustibilului:

  • motorina are o densitate energetică mai mare decât benzina, ceea ce înseamnă că produce mai multă energie per litru;
  • benzina se aprinde mai ușor și oferă o funcționare mai silențioasă.

Din perspectiva performanțelor motoarelor:

La capitolul elasticitate și cuplu, un motor diesel este avantajat datorită principiului de funcționare ce permite obținerea unor valori de cuplu bune încă de la turații joase. În ultimul deceniu, aproape toate motoarele diesel au supraalimentare cu turbo, ceea ce a schimbat radical datele problemei. Un turbo-diesel modern este aproape imbatabil când vine vorba de valori de cuplu. Practic, asta înseamnă elasticitate la un motor: cuplu din belșug, disponibil la turații joase.

Grupul VW se remarcă de câțiva ani cu propulsoarele 1.2 TSI și 1.4 TSI, iar Ford a dezvoltat motorul 1.0 EcoBoost. Acestea sunt doar exemple pentru cilindree mică, dar demonstrează că motorină vs benzină nu mai este o comparație atât de dezechilibrată ca în trecut. Concret, un diesel este avantajat când vine vorba de cuplu și elasticitate, însă noile propulsoare pe benzină nu sunt cu nimic mai prejos, mai ales dacă sunt echipate cu turbocompresor.

Putem spune că la capitolul elasticitate, dacă motorul pe benzină este turbo, este remiză, dacă nu, în mod cert diesel.

Avantaje și dezavantaje ale motorului Diesel

Avantaje:

  • cuplu mare la turații reduse, ceea ce înseamnă o elasticitate bună în traficul urban;
  • consum redus de combustibil, în special pentru deplasări lungi;
  • durabilitate mai mare, motoarele diesel fiind proiectate să reziste la solicitări intense;
  • valoare de revânzare mai bună pentru mașinile cu motor diesel.

Dezavantaje:

  • zgomot și vibrații mai pronunțate comparativ cu motoarele pe benzină;
  • încălzire lentă a motorului în sezonul rece, ceea ce înseamnă că și încălzirea habitaclului durează mai mult;
  • costuri de întreținere mai ridicate, piesele de schimb fiind în general mai scumpe;
  • restricții tot mai mari în unele orașe europene pentru motoarele diesel vechi din cauza emisiilor.

Când vine vorba de alegerea între diesel sau benzina, trebuie să ții cont că motoarele diesel moderne au făcut progrese remarcabile în ceea ce privește rafinamentul și reducerea zgomotului. Cu toate acestea, motorul pe benzină rămâne suveran la acest capitol, în special în mediul urban.

Vezi categoria noastră de ▶ PIESE

 

Realimentare masina

Avantaje și dezavantaje ale motoarelor pe benzină

Avantaje:

  • funcționare mai silențioasă și mai rafinată;
  • încălzire rapidă a motorului, ceea ce înseamnă confort termic mai rapid în interiorul mașinii;
  • costuri de achiziție mai reduse comparativ cu modelele diesel echivalente;
  • întreținere mai ieftină și mai simplă.

Dezavantaje:

  • consum de combustibil mai ridicat în general, deși noile tehnologii au redus considerabil această diferență;
  • cuplu mai mic la turații joase pentru motoarele naturale (fără turbo);
  • preț mai ridicat al benzinei față de motorină în unele țări.

Alegerea între benzină vs diesel devine și mai complicată dacă luăm în considerare sistemele de propulsie hibride. Acestea combină un motor pe benzină cu unul electric, oferind atât cuplu instantaneu datorită motorului electric, cât și rafinamentul și silențiozitatea motorului pe benzină, consumul fiind chiar mai mic decât la un diesel. Practic, oferă ce e mai bun din ambele zone, singurul dezavantaj fiind prețul încă ridicat al acestor tehnologii.

Dacă ești interesat de eficiența de consum a mașinii tale află care sunt miturile despre reducerea consumului de carburant din articolul nostru dedicat de pe blogul Autovit.

Ce să aleg pentru mașina mea? Benzină sau diesel?

Atunci când te confrunți cu dilema benzină sau diesel pentru oraș, există câțiva factori cheie pe care ar trebui să îi iei în considerare:

  1. stilul de condus – dacă faci preponderent deplasări scurte în oraș, un motor pe benzină ar putea fi mai potrivit. Dacă faci frecvent călătorii lungi pe autostradă, un diesel ar putea fi mai economic;
  2. bugetul – mașinile cu motor diesel sunt de obicei mai scumpe la achiziție, dar pot fi mai economice pe termen lung dacă parcurgi mulți kilometri;
  3. costul combustibilului – compară prețurile locale pentru benzină sau motorină și calculează care ar fi mai avantajos pentru tine pe termen lung;
  4. confortul – dacă preferi o mașină silențioasă și care se încălzește rapid iarna, motorul pe benzină ar putea fi alegerea potrivită;
  5. restricțiile de mediu – verifică dacă există sau sunt planificate restricții pentru motoarele diesel în zona ta;
  6. valoarea de revânzare – ia în considerare cum va evolua valoarea mașinii tale în timp, ținând cont de tendințele pieței.

Vezi categoria noastră de 👉 AUTOUTILITARE

Hibridul – alternativa ideală pentru oraș?

În ultimii ani, producătorii de automobile au dezvoltat sisteme de propulsie hibride de mai multe tipuri, care pot reprezenta o alternativă interesantă la clasicele motoare termice pentru deplasareaîn oraș:

  • Mild-hibrid (ex. Toyota Prius) – unde un motor pe benzină este asistat de un motor electric în timpul accelerațiilor;
  • Full-hibrid (ex. BMW X6 ActiveHybrid) – unde motorul electric poate propulsa mașina pentru câțiva kilometri;
  • Hibrid plug-in – care oferă autonomie electrică extinsă și posibilitatea încărcării de la priză;
  • Complet electric (ex. Tesla Model S) – fără motor termic.

În special în oraș, aceste sisteme hibride sunt extrem de eficiente. Ambele motoare (termic și electric) funcționează optim în aceste condiții, turaţiile fiind mici, frecările interne reduse, astfel încât ating valori de consum ce concurează cu motoarele diesel echivalente.

Hibridul pare candidatul ideal: are cuplu disponibil instant datorită motorului electric, are rafinamentul și silențiozitatea motorului pe benzină și poate consuma mai puțin decât un diesel. Singurul dezavantaj semnificativ este prețul, deși poți găsi unele modele hibride second-hand la prețuri accesibile.

Concluzia asupra cărui sistem de propulsie este mai bun în oraș nu poate fi niciodată un adevăr absolut. Tehnologia evoluează constant, schimbând balanța între diesel sau benzină. Nu există o rețetă universală pentru motorină sau benzină, alegerea depinde de nevoile și preferințele fiecărui șofer. Tu ce tip de motor preferi pentru deplasarea în oraș?

Dacă te gândești să faci trecerea la un vehicul hibrid, află care sunt cele mai bune mașini hibrid ieftine din articolul nostru dedicat de pe blogul Autovit.ro.

Întrebări frecvente

Care este consumul tipic de combustibil al unui motor diesel comparativ cu unul pe benzină pentru vehicule similare?

În general, un motor diesel consumă cu aproximativ 20-30% mai puțin combustibil decât un motor pe benzină echivalent. De exemplu, dacă un motor pe benzină consumă 7 litri/100 km, un diesel similar ar putea consuma aproximativ 5-5.5 litri/100 km în aceleași condiții de utilizare. Totuși, această diferență s-a redus în ultimii ani datorită evoluției tehnologice a motoarelor pe benzină.

Sunt motoarele pe benzină în general mai silențioase și produc mai puține vibrații decât cele diesel?

Da, motoarele pe benzină sunt în general mai silențioase și produc mai puține vibrații decât motoarele diesel. Acest lucru se datorează principiului diferit de funcționare, motoarele diesel utilizând compresia pentru aprinderea combustibilului, ceea ce generează mai mult zgomot și vibrații. Totuși, motoarelor diesel actuale dispun de sisteme avansate de izolare fonică și de reducere a vibrațiilor, ceea ce a diminuat considerabil această diferență.

Cum se comportă motoarele diesel și pe benzină în condiții de temperatură extremă?

Motoarele diesel tind să aibă dificultăți de pornire la temperaturi foarte scăzute din cauza principiului de funcționare care necesită temperaturi ridicate pentru aprinderea combustibilului. De asemenea, motoarele diesel se încălzesc mai lent, ceea ce poate afecta confortul termic în habitaclu în sezonul rece.

Motoarele pe benzină pornesc mai ușor la temperaturi scăzute și se încălzesc mai rapid, oferind astfel un confort termic mai prompt. În condiții de temperatură foarte ridicată, ambele tipuri de motoare pot funcționa eficient, deși sistemele de răcire pot fi solicitate mai intens.