
Modul în care se lucrează în România la construcția autostrăzilor nu mai este o surpriză pentru nimeni. Lucrările merg încet din cauza lipsei autorizațiilor, pentru că nu există acorduri de mediu sau chiar pentru că există alunecări de teren care împiedică lucrările.
De aceea, anul 2016 nu va aduce deschiderea de segmente importante de autostradă, doar 50 km fiind în stadiu de lucru final și au șanse reale de a fi dați în folosință. Iar toate acestea în condițiile în care, în acest moment, în România se lucrează la 460 de km de autostradă. Sau cel puțin pe hârtie, deoarece CNADNR clasifică o autostradă în lucru chiar și atunci când aceasta este doar în stadiul de studiu de fezabilitate, fără să existe un șantier deschis.
Unul dintre loturile care are șanse de a fi deschis circulației în 2016 este pe segmentul Sibiu-Nădlac și are o lungime de 21 km. Acesta (lot 3) este situat între Lugoj și Deva și este foarte aproape de a fi definitivat. În aceeași zonă, lotul 2 trebuie oficial inaugurat în luna aprilie a acestui an, însă sunt șanse mai mari pentru deschidere abia anul viitor, deoarece trebuie construit un tunel dedicat tranzitului animalelor pentru care nici nu a fost deschisă procedura de licitație.
La lotul 4 al aceluiași segment, lung de 22 km, lucrările nu avansează din cauza unor probleme de instabilitate a terenului. Constructorul a înaintat soluții pentru rezolvarea problemelor, dar acestea se află încă în analiză la CNADNR, evident fiind implicate costuri suplimentare.
Pe segmentul Sebeș-Turda lucrările sunt avansate pe doar două din cele patru loturi, însă acordurile de mediu au expirat, ceea ce înseamnă că sunt necesare noi autorizații de construcție. Pe scurt, timp, bani și termene de predare care vor fi depășite.
O altă problemă este și faptul că unele loturi vor fi terminate înaintea altora și nu vor putea fi deschise pentru că nu au legături. Practic, vor fi bucăți de autostradă fără intrări și fără ieșiri, care nu vor putea fi utilizate până în momentul finalizării întregului segment. Iar pentru că nivelul lucrărilor este decalat, loturile vor fi gata fără a putea fi utilizate.
Așadar, nici 2016 nu va reprezenta un pas important în deschiderea de noi segmente de autostrăzi. În cel mai bun caz, vom avea doar 50 km noi la dispoziție. Așteptăm 2017.