
Cu doar o zi înainte de începerea înscrierilor pentru persoanele fizice, programată pentru data de 19 iunie 2025 la ora 10:00, AFM (Administrația Fondului pentru Mediu) anunță decizia de a suspenda Programul Rabla Auto 2025 până la formarea noului guvern.
Deși credem că înțelegem cu toții dificultățile prin care vom fi nevoiți să trecem în perioadă următoare, decizia AFM de a suspenda Programul Rabla 2025 nu este una tocmai potrivită, din mai multe motive pe care le vom explica în acest articol.
Ce este „Programul Rabla” și ce beneficii are?
În primul rând, pentru a înțelege de ce suspendarea Programului Rabla reprezintă o pierdere atât pentru cetățeni, cât și pentru importatori sau producători, este important să clarificăm care este principiul său de funcționare.
Programul Rabla Auto s-a desfășurat pentru prima dată în anul 2005. Practic, scopul acestui program este acela de a încuraja achiziționarea de autovehicule noi, mai puțin poluante, mai eficiente și mai sigure.
Pentru a încuraja acest proces, în fiecare an este alocat un buget care este apoi acordat celor care se înscriu în acest program sub forma unor tichete, în schimbul casării unui autovehicul vechi.
Apoi, aceste tichete pot fi valorificate la achiziția unor autovehicule noi, beneficiarii acestora având parte de niște reduceri semnificative la prețul de achiziție.
Pentru a face un scurt rezumat, prin intermediul Programului Rabla nu doar că era scoasă din circulație o mașină poluantă, adesea în stare precară de funcționare, dar era și înlocuită cu una nouă, mai eficientă și mai prietenoasă cu mediul înconjurător.
Programul Rabla s-a dovedit a fi un adevărat succes, de la începutul acestuia de acum două decenii fiind casate peste 1 milion de autovehicule.
Beneficiile anunțate pentru Programul Rabla în 2025
În anul 2025, Programul Rabla Auto promitea să facă ceea ce a făcut și până acum, dar cu un elan mult mai mare. Schimbările anunțate pentru anul 2025 erau unele semnificative și aveau ca scop atât să faciliteze întreg procesul, cât și să fie disponibil pentru un număr mai mare de cetățeni.
Iată care sunt principalele schimbări anunțate pentru Rabla Auto 2025:
• Buget record de 1.43 miliarde de lei, cu aproape 50% mai mare decât bugetul pentru anul 2024
• Ecotichetul pentru achiziționarea unui autovehicul 100% electric a crescut la 37 000 lei (€7500)
• Înscrierea în Programul Rabla 2025 se poate face în mod direct, prin intermediul aplicației AFM, fără a mai fi nevoie de intermediari de orice fel
• Achiziționarea de autovehicule noi cu motorizări diesel NU va mai fi finanțată prin Programul Rabla
Pe scurt, se pare că nu mai există nicio siguranță la momentul actual că potențialii beneficiari ai Programului Rabla Auto 2025 se vor bucura de aceste schimbări anunțate, fapt care nu face decât să scadă încrederea în autorități, dar și să afecteze situația economică a țării.
Cum îi afectează pe cetățeni suspendarea Programului Rabla Auto 2025?
Încă de la început, Programul Rabla Auto 2025 a reușit să creeze o oarecare lipsă de încredere a cetățenilor, motivul principal fiind cea mai târzie lansare încă de la începerea acestui program din anul 2005.
Conform datelor de la APIA (Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România), lansarea târzie a Programului Rabla 2025 este resimțită la nivelul numărului de înmatriculări al autoturismelor noi.
În luna mai a anului 2025, înmatriculările de autoturisme noi a scăzut cu 32.4% față de aceeași lună a anului 2024. Mai mult decât atât, numărul înmatriculărilor de autovehicule electrice din primele 5 luni ale anului 2025 a scăzut cu 41.2% față de același interval din anul 2024, fapt care situează România pe ultimul loc în Uniunea Europeană din acest punct de vedere.
De asemenea, fiindcă o bună parte din populația care dorea să beneficieze de acest program nu a avut suficientă încredere și, probabil, nici suficientă răbdarea pentru începerea acestuia, importul de mașini la mâna a doua din afara țării a crescut considerabil.
În primele 5 luni ale anului 2025, în România au fost înmatriculate cu 30.15% mai multe mașini la mâna a doua decât în aceeași perioadă a anului 2024, ceea ce reprezintă o creștere semnificativă.
După cum știm deja, România are unul dintre cele mai bătrâne parcuri auto la nivelul Uniunii Europene, iar importurile nu sunt reprezentate mereu de autovehicule fabricate în ultimii ani și nici nu sunt mereu în cea mai bună stare, din păcate.
Practic, suspendarea Programului Rabla 2025 nu face decât să amplifice acest fenomen care are niște efecte dăunătoare asupra mediului înconjurător, dar și asupra sănătății oamenilor. În mod evident, aici contribuie și lipsa dorinței a multora dintre noi de a folosi transportul în comun, bicicleta sau chiar mersul pe jos, atunci când situația o permite.
O altă problemă pe care suspendarea menționată o creează este cea reprezentată de o continuă scădere a încrederii pe care cetățenii o acordă instituțiilor statului, aceștia considerându-le din ce în ce mai puțin predictibile.
Înmatriculările de mașini la mâna a doua în creștere în anul 2025, în combinație cu o posibilă taxă de poluare care ar putea fi introdusă în anul 2026 nu va duce decât la mai multă indignare din partea cetățenilor care au fost, practic, forțați de situație să achiziționeze astfel de mașini, iar apoi vor fi nevoiți să plătească o taxă în plus.
Suspendarea Rabla Auto 2025 va afecta producătorii și importatorii
Problemele cauzate de suspendarea Programului Rabla 2025 vor afecta inclusiv companiile din domeniul auto, printre care producătorii și importatorii din țară.
Nu doar că stocurile au fost pregătite în funcție de datele de la AFM, dar și campaniile de marketing sau pregătirile pentru procesarea cererilor au fost deja bugetate, fapt care va afecta considerabil industria auto din România.
Pe scurt, anul 2025 va fi unul foarte dificil pentru industria auto din România, în special dacă luăm în considerare faptul că prima jumătate a acestui an a trecut deja, iar numerele nu au arătat tocmai bine.
Sfatul nostru
România trece printr-o perioadă foarte dificilă din punct de vedere economic, iar stabilitatea este una discutabilă. Din acest motiv, noi nu putem decât să sperăm că odată cu formarea noului guvern, Programul Rabla Auto 2025 va fi reluat și, totodată, să vă recomandăm să nu renunțați încă la autovehiculul vechi, dacă situația vă permite.

Fiecare articol publicat reflectă angajamentul nostru pentru profesionalism, claritate și sprijin real, valori care stau la baza reputației Autovit.ro în piața auto din România. De la sfaturi practice și ghiduri tehnice, la analize de piață și teste auto, scriem cu aceeași responsabilitate cu care ți-ai alege următoarea mașină: informat, atent și cu gândul la ce contează cu adevărat.
Blogul Autovit.ro este mai mult decât un canal de conținut – este o extensie naturală a unei platforme de încredere, care pune accent pe nevoile reale ale utilizatorilor.
Noi suntem cei care turăm motorul informației și conectăm expertiza cu experiența.
Suntem Redacția Autovit.ro. Și suntem aici să te ținem bine informat, kilometru cu kilometru.