autovit.ro
B SECTIUNI

Taxa auto 2011

“Avem nevoie de mai mulţi bani la Fondul de Mediu, pentru că avem nevoie de investiţii verzi” sau „(…)pentru ca Romania sa fie protejata de intrarea in tara a unui numar prea mare de masini second hand.” aşa explica ministrul Mediului Lazlo Borbely majorarea taxelor auto inclusiv pentru autovehiculele Euro 5 (care in 2010 nu erau taxate).

Ministrul Laszlo Borbely anunţa, in 2010, că, în urma unor consultări “la mai multe niveluri”, propune introducerea taxei de înmatriculare auto şi pentru maşinile Euro 5, precum şi noi niveluri de tarifare, semnificativ majorate, pentru autovehiculele nonEuro – Euro 4 incepand cu 01.01.2011.

Iata ca acest lucru s-a intamplat, si pe 23.12.2010 propunerea pentru modificarea Taxei auto a fost acceptata iar modificarile efectuate, dar cu ce ne lasa acest lucru?

1. Taxarea autovehiculelor noi (euro 5)

Importul de maşini second-hand va primi cu siguranta o lovitura puternica de pe urma acestei majorari, în acelaşi timp insa, şi cei care vor opta pentru maşini noi vor fi pusi la cheltuială. Motivaţia dată introducerii taxei şi în cazul maşinilor echipate cu motor care respectă norma de poluare Euro 5 este găsită de Ministerul Mediului în faptul că, din 2011, toate autovehiculele noi vor fi obligatoriu la standardul Euro 5. Astfel, taxa auto minimă este de 50 de euro, pentru un autovehicul Euro 5 nou(2011) cu o capacitate cilindrică de 1.100 cmc.
Nu este mult, comparativ cu taxa pentru un autovehicul Euro 4 cu 1.100 cmc construit acum 1 an (462 euro), insa principiul „maşină veche – taxă mai mare” nu este universal valabil în cadrul noului sistem de taxare:
În cadrul aceleiaşi categorii Euro, maşinile mai noi sunt taxate mai mult decât cele vechi, în ideea că maşinile vechi nu mai au o resursă de circulaţie şi deci de poluare, precum o au cele mai noi, astfel taxa auto pentru un autovehicul Euro 5 construit acum 2 ani cu o capacitate cilindrica de 1.100 cmc este de 40 de euro adica cu 10 euro mai putin fata de o masina identica dar construita in 2011.

2. Taxarea autovehiculelor non-euro – euro 4 cu pana la 50% mai mari

Conform noului sistem de tarifare taxa maximă, de 30.432 de euro, va fi plătită, pentru înmatricularea unei maşini vechi de 20 de ani şi cilindree de 3.200 cmc. Dacă în acest caz majorarea este defapt o scadere faţă de anul trecut (taxa în vigoare pe 2010 fiind de 30.720 de euro), stati linistiti, este doar proverbiala exceptie care confirma regula, în cazul maşinilor second-hand cel mai des comercializate: cele cu Euro 2 – Euro 4 şi capacitate cilindrică 1.400 cmc – 2.000 cmc, cresterea va fi de pana la 50%, chiar dacă vechimea acestora nu depăşeşte 1 an de zile!

Tot anul trecut Ministrul Borbely preciza că producătorii de maşini au cerut taxe şi mai mari, dar solicitarea lor nu a fost acceptată. „A fost discutată o propunere mai drastică, venită din partea producătorilor, însă considerăm că această taxa nu poate fi crescută foarte mult şi am găsit o măsură de compromis”, ministrul exemplifica atunci si cazul maisinilor Euro 4: „Pentru un autovehicul de 1400 cm3, se plăteşte acum, pentru o maşină veche de 1 an 380 euro, iar din 2011 propunerea de taxă este de 483 euro”. Propunerea APIA (Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile) a fost de 694 de euro.
Lucrul cu adevarat interesant de observat este ca incepand cu 01.01.2011 conform tabelelor oficiale taxa pentru un autovehicul Euro 4  de 1.400 cmc si emisii CO2 de 150g/km, vechi de 1 an este de 787 euro.

3. Programul Rabla 2011 va permite tot 3 vouchere ca si pana acum

Contrar speculatiilor initiale ediţia 2011 a programului “Rabla” va permite utilizarea a doar 3 vouchere pentru cumpărarea unei maşini noi, exact ca in 2010, iar valoarea unui voucher  va aceeasi, si anume de 3.000 de lei.

4. Banii stransi din taxa auto se vor duce in parte catre Fondul de Mediu

In 2010, legislaţia a fost modificată, astfel încât sumele colectate din taxa de înmatriculare auto nu se mai alocă exclusiv programului Rabla, ci sunt vărsate in parte în Fondul de Mediu, de unde se împart spre diverse destinaţii – de pildă, pentru finanţarea proiectelor de producere a energiei electrice din surse “verzi” sau pentru proiecte precum facilitarea productiei autohtone de vehicule electrice, care, apropo, impreuna cu vehiculele de tip hibrid nu vor fi taxate.

Află cât ai de plată ca taxă la prima înmatriculare pentru orice maşină adusă din străinătate facand click aici pentru a accesa calculatorul nostru de taxa.

7 Comentarii

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)