autovit.ro
B SECTIUNI

Tot ce trebuie să știi despre încărcarea cu freon a instalației de aer condiționat auto

Cu veri din ce în ce mai toride, nevoia de răcoare se manifestă atât acasă, cât și în toate locurile pe care le frecventezi. În aceste condiții, aerul condiționat devine singura soluție eficientă pentru confortul termic. Văzut până de curând ca o dotare de lux, acest sistem este prezent sub capota celor mai multe automobile din trafic, iar noțiunea de a cumpăra o mașină nouă fără climatizare este un nonsens. De asemenea aerul condiționat este unul dintre criteriile eliminatorii când alegi un model rulat, care astfel va fi mai confortabil și își va menține valoarea de revânzare. Ca orice instalație complexă, utilizată intens din iunie până în septembrie, aerul condiționat auto poate suferi defecțiuni. Cea mai frecventă și ușor de rezolvat este pierderea freonului din instalație – o problemă comună care, din fericire, implică costuri moderate și o intervenție rapidă.

Ce probleme tehnice îți arată că ai nevoie să reîncarci

Scenariul de coșmar de care ai putea avea parte, ca posesor de mașină dotată cu aer condiționat, ar putea fi următorul: tocmai ai încărcat portbagajul cu valize, cu lada frigorifică, jucăriile pentru plajă sau chiar cu accesoriile de pescuit. Familia este bucuroasă, concediul se anunță relaxant, iar mașina ta pare în stare perfectă. Cuplezi contactul, pornești motorul, iar după doar câțiva metri, unul dintre pasageri se plânge deja de căldură. Pornești instalația de aer condiționat și îți vezi de drum, pe măsură ce aștepți ca habitaclul să fie cuprins de o adiere răcoritoare.

Așteptarea se prelungește de la câteva secunde la minute bune, nervii înlocuiesc relaxarea, iar adierea mult așteptată se transformă într-o zăpușeală care strică un drum de câteva ore, încă de la început. Pentru a evita o asemenea experiență neplăcută, este recomandat să fii atent la semnalele de avertizare pe care instalația de aer condiționat ți le transmite din timp.

Răcire mai lentă a habitaclului: aerul care iese din gurile de ventilație va fi mai puțin rece decât în mod obișnuit.

Absența sunetului produs de ambreiajul electromagnetic: în mod normal, imediat ce ai pornit instalația, ar trebui să auzi un clinchet, urmat de o vibrație suplimentară față de cea a motorului. Acesta este modul în care vei ști că energia motorului este transferată către compresorul aerului condiționat, prin intermediul ambreiajului electromagnetic. Dacă sunetul nu se aude, înseamnă că nu există suficient freon în instalație.

Funcționarea fără efect a compresorului: dacă sunetul metalic menționat mai sus se produce, dar aerul pompat în habitaclu nu este rece, verifică modul de funcționare a instalației. În cazul în care constați că au trecut deja minute bune de la acționarea aerotermei cu poziția AC cuplată, dar efectul nu este cel dorit, este clar că freonul din circuit s-a evaporat și că ai nevoie de o reîncărcare.

Urmele de scurgeri: o mare parte dintre șoferi nu obișnuiesc să deschidă capota pentru verificări periodice, nici măcar ocazional. Această neglijență poate fi costisitoare, deoarece o simplă verificare vizuală ar putea evidenția din timp scurgeri de freon la nivelul compresorului. Aceste scurgeri apar ca pete uleioase sau urme de substanță unsuroasă, adesea cu o nuanță verzuie spre galben în zona compresorului sau de-a lungul conductelor sistemului AC. Datorită formei de agregare în instalație de tip lichid, acest gaz poate persista pentru scurt timp pe elementele de etanșeizare înainte de a se evapora.

Semne de avertizare în bord: în cazul mașinilor fabricate după 2010, unele modele sunt echipate cu senzori care monitorizează presiunea din sistemul de aer condiționat. Dacă nivelul de freon scade semnificativ, poate apărea un simbol de avertizare pe tabloul de bord sau un mesaj în computerul de bord. Consultă manualul mașinii pentru a identifica acest indicator specific.

Vezi categoria noastră de ▶️ PIESE

 incarcarea cu freon a instalatiei de aer conditionat auto

Tipuri de freon utilizate 

În prezent, cele mai comune tipuri de freon utilizate în industria auto sunt:

  • R134a – utilizat în majoritatea mașinilor fabricate între 1995-2017;
  • R1234yf – obligatoriu pentru toate mașinile noi din Europa din 2017, fiind mai puțin dăunător pentru mediu.

Pentru a afla ce tip de freon este compatibil cu mașina ta, verifică eticheta de specificații de sub capotă (de obicei lângă radiator sau pe partea interioară a capotei) sau consultă manualul de utilizare. Utilizarea unui tip greșit de freon poate deteriora serios componentele sistemului de climatizare și poate duce la costuri ridicate de reparație.

Ține cont că prețurile diferă semnificativ: R134a costă aproximativ 40-50 lei per 100 de grame, în timp ce R1234yf poate ajunge la 80-120 lei per suta de grame.

Dacă vrei să te asiguri că sistemul de climatizare funcționează corect, află din acest articol cum să cureți instalația de aer condiționat.

Care sunt etapele acestui proces

Reîncărcarea cu freon este o intervenție accesibilă și rapidă, care poate fi efectuată chiar și în timpul unei călătorii. Poți găsi cu ușurință ateliere mecanice dotate cu echipamentul necesar pentru această operațiune, atât în orașe, cât și în proximitatea drumurilor naționale. Întregul proces durează între 30 și 60 de minute, în funcție de complexitatea sistemului și de necesitatea unor intervenții suplimentare. Odată ce vei reîncărca instalația de aer condiționat cu freon, vei avea garanția că o poți folosi din nou la parametrii garantați de producător, cu doza de agent de răcire potrivită tipului tău de mașină. Operațiunea este simplă și se compune din următoarele etape:

  • extragerea freonului rezidual existent în circuit;
  • îndepărtarea conținutului de ulei din instalație;
  • vidarea circuitului pentru testarea etanșeității;
  • dacă se descoperă scurgeri, acestea trebuie reparate înainte de reîncărcare, ceea ce poate implica înlocuirea garniturilor, a conductelor sau, în cazuri mai grave, a compresorului. Aceste reparații pot crește semnificativ costul total al operațiunii;
  • umplerea cu freon a instalației și refacerea necesarului de ulei al acesteia.

Vezi categoria noastră de 👉 AUTOUTILITARE

freon

Cât de des trebuie verificat nivelul de freon

În condiții normale, o instalație de aer condiționat auto pierde aproximativ 10-15% din cantitatea de freon anual. Este recomandat să verifici nivelul de freon o dată la 2 ani sau când observi o scădere a eficienței răcirii. În cazul mașinilor mai vechi de 5 ani, se recomandă verificarea anuală, mai ales înaintea sezonului cald. De asemenea, este recomandat să te adresezi unui service specializat în climatizare auto, deoarece procesul necesită echipamente specifice de manipulare. Service-urile specializate dispun de tehnologia necesară pentru a diagnostica exact problemele instalației de aer condiționat și pentru a preveni contaminarea agentului frigorific, asigurând o funcționare optimă pe termen lung.

Vezi 👉 AICI oferta noastră de AUTOTURISME

Cum prelungești intervalul dintre două încărcări cu freon

Durata de viață a sistemului de aer condiționat și a componentelor sale depinde nu doar de întreținerea profesională, ci și de modul în care este utilizat. Folosirea corectă a sistemului AC influențează direct atât longevitatea sa, cât și consumul de agenți frigorifici și lubrifianți. Pentru ca freonul să reziste cât mai mult timp în instalație, aceasta va trebui pornită periodic, pe funcția de răcire, chiar și în afara sezonului estival. În acest mod, componentele sistemului vor fi gresate, garniturile își vor păstra etanșeitatea, iar conductele vor asigura circulația facilă a agentului.

Evitarea locurilor de parcare expuse luminii puternice a soarelui, pe timp de vară, reprezintă un alt factor de conservare a rezervelor de freon din instalația de aer condiționat. De asemenea, posesorii de mașini dotate cu sisteme automate de climatizare nu trebuie să folosească aerul condiționat la o temperatură extremă față de cea externă, pentru a nu suprasolicita compresorul și circuitele instalației.

Un alt aspect important de întreținere este igienizarea instalației și verificarea periodică a curățeniei condensatorului AC, care este localizat de obicei în fața radiatorului. Acumularea de praf, insecte sau frunze pe condensator reduce eficiența răcirii și forțează compresorul să funcționeze mai intens, ceea ce poate duce la scurgeri de freon. Curățarea condensatorului se poate face când motorul este oprit și complet răcit cu aer comprimat.

Cu sfaturile de mai sus, poți preîntâmpina riscul unei vacanțe ratate, din cauza aerului condiționat nefuncțional. Încărcarea cu freon este pe cât de facilă, pe atât de benefică pentru starea de bine a tuturor pasagerilor.

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)