Poluarea mașinilor este un topic foarte disputat în ultimii ani, fiind pe agendele de zi ale marilor instituții europene. De altfel, schimbările se întrezăresc în mai multe direcții. Dincolo de apariția motoarelor electrice, viitoarea normă de poluare, gândită cumva să încurajeze și mai mult electrificarea auto, și restricțiile de circulație existente în orașele europene pentru autoturismele foarte poluante sunt semne că mobilitatea rutieră este într-o fază de tranziție. Află ce sunt, cum sunt clasificate și ce rol au normele de poluare auto.
- Scurt istoric al normelor de poluare Euro
- Ce sunt și cum se clasifică normele de poluare Euro
- Ce s-a schimbat de la Euro 1 la Euro 6
- Ce restricții există în prezent și care sunt planurile de viitor ale Uniunii Europene
- Moduri de identificare norma Euro: cum poți afla gradul de poluare al autovehiculului
Scurt istoric al normelor de poluare Euro
Încă de la începutul anilor 1970, au fost făcute primele analize și cercetări referitoare la emisiile de gaze și noxe, substanțe periculoase ce erau eliberate în atmosferă de automobilele care circulau în acele vremuri. În anii ’70, existau 200 de milioane de mașini în întreaga lume. În prezent, sunt peste 250 de milioane de mașini, atenție, doar la nivelul Uniunii Europene!
După mai bine de 20 de ani de la primele studii, perioadă în care numărul de mașini a tot crescut, s-au introdus primele măsuri obligatorii în ceea ce privește emisiile de gaze și noxe evacuate de mașini pe sistemul de eșapament.
Ele au luat denumirea de norme sau standarde Euro de poluare auto. În vizor, nu erau nimeni alții decât producătorii de mașini. Aceștia erau obligați să respecte cerințele impuse cu fiecare normă apărută, pentru a putea comercializa autovehicule noi pe teritoriul Uniunii Europene.
Ce sunt și cum se clasifică normele de poluare Euro
Normele Euro sunt o serie de reglementări în scopul reducerii poluării auto. Știm cu toții că transportul rutier este unul dintre cei mai mari poluatori atmosferici. Sunt luate în considerare 4 tipuri de poluanți care ajung în mediul înconjurător:
- NOx (oxid de azot);
- CO (monoxid de carbon);
- particule fine (PM);
- hidrocarburi nearse (THC și NMHC).
Pot fi mașinile second hand mai noi o alegere sustenabilă? Găsești răspunsuri și concluzii în ⏩ studiul de sustenabilitate Autovit.ro.
Până acum, au fost stabilite 6 norme Euro de poluare. În continuare, hai să vedem cum au evoluat normele de poluare Euro de-a lungul anilor:
Mașini non Euro
Înainte de toate, autoturismele care nu se încadrează în niciunul dintre standardele de poluare pe care le vom menționa imediat mai jos sunt considerate mașini non Euro. Sunt autoturisme care au peste 30 de ani vechime, așadar ele nu au putut fi cuprinse în normele de poluare Euro, deoarece au fost fabricate înainte să intre în vigoare prima normă de poluare, mai precis înainte de anul 1992.
Problema mașinilor non Euro, pe care, de altfel, le mai admirăm ocazional pe șosele, este că emit cantități mai mari de poluanți decât o mașină Euro 1.
Norma de poluare Euro 1
Euro 1 este prima normă de poluare care a fost stabilită la nivelul Uniunii Europene. Ea a fost introdusă în anul 1992 și era valabilă pentru toate autovehiculele noi care se produceau începând cu luna iulie 1992. Principala regulă consta în obligativitatea folosirii convertoarelor catalitice pentru mașinile cu motoare termice pe benzină. Scopul? Reducerea emisiilor de monoxid de carbon.
Norma de poluare Euro 2
Euro 2 este a doua normă de poluare care a fost reglementată la nivelul Uniunii Europene. Introdusă în anul 1996, stabilea o serie de limite maxime de poluanți, atât pentru mașinile cu motoarele pe benzină, cât și pentru mașinile cu motoare diesel. Pe lângă asta, nivelurile maxime de poluare au fost reduse pentru toate cele patru tipuri de poluanți. Norma de poluare era obligatorie pentru toate autovehiculele noi care se produceau de la 1 ianuarie 1997.
Norma de poluare Euro 3
Euro 3 este a treia normă de poluare, fiind stabilită în anul 2000, cu aplicabilitate pentru toate autovehiculele noi produse începând cu 1 ianuarie 2001. Această normă de poluare prevedea limite speciale pentru cele două tipuri principale de motoare termice. Așadar, exista o limită pentru hidrocarburi și emisii de oxizi de azot pentru mașinii alimentate cu benzină, dar și o limită de hidrocarburi și oxizi de azot pentru mașinile alimentate cu motorină. Totodată, instalarea unui sistem de bord pentru diagnosticare (OBD) era obligatorie.
Norma de poluare Euro 4
Euro 4 este a patra normă de poluare care a fost introdusă. Ea se aplica autovehiculelor noi care intrau în circulație începând cu 1 ianuarie 2006. Se impunea reducerea drastică a limitelor admise pentru particule și oxizi de azot în motoarele diesel. În acest sens, au apărut primele motoare diesel cu filtru de particule, ce a devenit o mare bătaie de cap pentru posesorii de mașini diesel. Totuși, DPF-ul avea un rol important, acela de a reține chiar și până la 99% din particule nocive.
Norma de poluare Euro 5
Euro 5 este a cincea normă de poluare, introdusă în 2009, care venea cu o obligativitate importantă: nu se mai putea produce mașini diesel fără filtru de particule (DPF). Suplimentară acestei cerințe a fost introducerea unei limite de particule pentru motoarele pe benzină cu injecție directă. Norma de poluare era obligatorie pentru toate autovehiculele noi care se produceau de la 1 ianuarie 2011.
Norma de poluare Euro 6
Euro 6 este a șasea normă de poluare, care se aplică începând cu 1 septembrie 2015. Acest standard prevedea reducerea cu 67% a nivelurilor de oxizi de azot pentru motoarele pe motorină. În acest sens, producătorii de motoare diesel au apelat la procesul de reducere catalitică selectivă.
De asemenea, Euro 6 prevedea și noi limite de particule pentru motoarele pe benzină, fapt pentru care apar primele filtre de particule pentru acest tip de motoare (GPF). Sunt similare cu DPF-urile la diesel și au fost dezvoltate pentru mașinile care au motoare cu injecție directă (GDI).
Euro d Temp
Euro d Temp este cea mai nouă versiune a normei de poluare Euro 6. Sunt, de fapt, două versiuni: Euro 6.2, cunoscută și ca Euro 6d-TEMP, ce a fost introdusă în anul 2017, respectiv Euro 6.3, cunoscută și ca Euro 6d, ce a fost introdusă în anul 2020.
Ambele versiuni de norme au venit cu noi reglementări pentru motoarele termice. Cea mai notabilă schimbare a fost introducerea unor noi modalități de testare, și anume WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure), respectiv RDE (Real Driving Emissions).
WLTP este un standard global de testare în laborator, înlocuind vechiul standard NEDC (New European Driving Cycle). Pe de altă parte, RDE se caracterizează prin faptul că ciclurile de testare sunt mai aproape de condițiile reale de condus (testare în trafic), rezultatele fiind mai relevante în ceea ce privește emisiile. Totul de la scandalul Dieselgate.
Descoperă oferta Autovit.ro de 👉 AUTOTURISME noi și second hand. La filtre avansate, vei putea selecta norma de poluare Euro dorită!
Norma de poluare Euro 7
Euro 7 este cea mai nouă normă de poluare, fiind gândită să înlocuiască Euro 6. Este deja adoptată de Consiliul European, după multe controverse și negocieri, și urmează să intre în vigoare în anul 2026. Față de primele idei drastice care se vehiculau, norma de poluare Euro 7 are, până la urmă, o formă finală mai „blândă”.
Se pare că nivelurile emisiilor de gaze de eșapament vor rămâne similare cu cele de la Euro 6, cu mențiunea că la camioane și autobuze regulile sunt mai stricte decât în trecut. În premieră, vor exista și primele reguli pentru emisiile generate de frâne și anvelope, care se vor aplica inclusiv pentru mașinile electrice! La cele din urmă, sunt și reguli minime care stabilesc capacitatea de încărcare a bateriilor. Astfel, în primii 5 ani, bateria unei mașini electrice trebuie să păstreze minimum 80% din capacitatea inițială de încărcare, respectiv minimum 70% din capacitatea inițială de încărcare, până la 8 ani, sau 160.000 km.
De asemenea, emisiile vor fi monitorizate în permanență prin senzori specifici instalați încă din fabrică. Este vorba despre „On-Board emissions Monitoring system – OBM”. Senzorii vor simplifica procedurile de verificare ITP.
Limitele de emisii vor fi testate pe baza testelor RDE (Real Driving Emissions), cu mențiunea că se dorește o nouă abordare cu privire la condițiile în care autovehiculele pot fi conduse pe teritoriul european: creșterea temperaturii exterioare de la 35°C la 45°C, creșterea altitudinii maxime de la 1.600 m la 1.800 m sau mobilitatea rutieră pe distanțe scurte.
Descoperă mai multe informații din articolul ⏩ totul despre Euro 7.
Ce s-a schimbat de la Euro 1 la Euro 6
Sunt mai bine de 30 de ani de la apariția primei norme Euro de poluare. Uite o scurtă comparație, de altfel foarte concludentă, cu privire la schimbările care s-au produs de la Euro 1 la Euro 6.
- Euro 1: limita maximă admisă pentru monoxidul de carbon (CO) a fost de 2.72 g/km, pentru ambele tipuri de motoare termice.
- Euro 6: limita maximă admisă pentru monoxidul de carbon este 1.0 g/km (benzină) și 0.5 g/km (motorină).
- Euro 3: limita maximă admisă pentru oxizii de azot (NOx) a fost de 0.15 (benzină) și 0.5 (diesel).
- Euro 6: limita maximă admisă pentru oxizii de azot (NOx) a fost 0.06 g/km (benzină) și 0.08 g/km (diesel).
Ce restricții există în prezent și care sunt planurile de viitor ale Uniunii Europene
În prezent, există o serie de reguli de circulație în orașe europene mari, precum Bruxelles, Paris, Milano sau Hamburg. Regulile de circulație, în special pentru mașinile cu motoare diesel, dar și pentru motorizările pe benzină sub Euro 5, constau în restricții sau limitări de circulație pentru autoturismele foarte poluante.
Un foarte bun exemplu este Bruxelles. În oraș sunt zone semnalate „LEZ”, adică „Low Emission Zone”. De exemplu, autovehiculele diesel cu norma de poluare Euro 4 sau mai puțin nu vor avea acces în aceste zone.
De asemenea, una dintre țările cele mai stricte în ceea ce privește poluarea auto este Germania. Restricțiile totale vizează mașinile diesel vechi, sub Euro 5. Măsurile sunt active în orașe precum Stuttgart, Hamburg sau Berlin.
Alte orașe europene importante, precum Paris, Milano sau Stockholm, aplică și ele restricții, însă sub o formă mai blândă, cel puțin momentan. Astfel, vorbim de restricții în funcție de oră sau zi, cu o așa numită taxă de congestie.
În concluzie, în Europa se dorește promovarea unui transport alternativ, ecologic și sănătos. De aceea, în multe țări apar piste de biciclete și tot mai multe zone pietonale, închise traficului rutier. Cum în orașele dezvoltate mijloacele de transport sunt electrificate, se încurajează folosirea lor.
Uite un grafic emisii CO2 din 2010 până în 2022. Evoluția nu este una îmbucurătoare, rata fiind în creștere după pandemia de coronavirus.
Find more statistics at Statista
Se așteaptă restricții și în România
În prezent, nu există o taxă auto în funcție de gradul de poluare, dar sunt dezbateri și planuri care, foarte probabil, se vor concretiza curând, sub presiunea Uniunii Europene. Principalele mașini vizate sunt cele cu norma de poluare Euro 4 sau mai jos. De altfel, în decursul acestui an, se lucrează la așa numitele zone ZNSE – zone cu nivel scăzut de emisie, care vor avea tarife și reguli de acces. Sunt vizate marile orașe din România.
Să nu uităm faptul că în București s-a mai încercat implementarea „vinietei Oxigen”. Era o măsură care prevedea restricționarea și taxarea mașinilor poluante în zona centrală a orașului, însă până la urmă a fost anulată. La fel s-a întâmplat și cu îndelung controversata „taxă de mediu”.
2050 – neutralitate climatică în Europa
Planurile Uniunii Europene cu privire la reducerea emisiilor de CO2 sunt mari și ambițioase. La baza acestor planuri stă Legea Europeană a Climei, care face parte din Pactul Verde European.
La sfârșitul anului 2018, Uniunea Europeană a anunțat că își dorește ca Europa să devină, în 2050, primul continent fără emisii de dioxid de carbon. Totuși, pentru moment, interzicerea comercializării motoarelor termice din 2035 nu mai este de actualitate, cu condiția utilizării carburanților sintetici. Totodată, producătorii vor fi obligați să respecte ultima normă de poluare care va fi în vigoare atunci.
Moduri de identificare norma Euro: cum poți afla gradul de poluare al autovehiculului
Sunt trei moduri de identificare normă Euro de poluare. Înainte de a începe identificarea, ține cont de faptul că normele Euro au câteva codificări specifice, după cum urmează:
- Euro 6 – E6, R6, T6;
- Euro 5 – E5, R5, RE, T5, H5;
- Euro 4 – E4, R4, K4, T4, H4;
- Euro 3 – E3, R3, K2, T3, H3;
- Euro 2 – E2, R2, K1, T2, H2, X1, X2, X3, X4, X5, X6, Y1, Y2, Y3, D3;
- Euro 1 – E1, R1, T1, H1;
- Non-Euro – orice alte combinații de două caractere alfanumerice.
Dacă ai un business, poate îți trebuie o 👉 AUTOUTILITARA. Îți recomandăm să ții cont de norma de poluare, mai ales dacă ai nevoie să circuli frecvent în mediul urban.
1. Identificare prin CIV auto
Prin vizualizarea CIV mașină, poți afla norma de poluare a autovehiculului tău. În funcție de tipul Cărții de Identitate a Vehiculului, respectiv dacă este mai veche sau mai nouă, va trebui să:
- Pentru CIV-uri noi, verifică rubrica 6 – „Număr național de registru” sau rubrica 17 – „Cod național de emisii”;
- Pentru CIV-uri mai vechi, verifică rubrica 5 – „Număr de omologare”.
2. Identificare online
Prin utilizarea aplicației „Istoric Vehicul”, propusă de Registrul Auto Român. În urma verificării în baza de date, prin introducerea seriei de șasiu, o să primești un document online, pe e-mail, în care vei regăsi și norma de poluare.
3. Identificare la RAR
Dacă ai în continuare neclarități sau vrei informații suplimentare, cere ajutor la Registrul Auto Român (RAR). De asemenea, stațiile ITP, în care se efectuează inspecțiile tehnice periodice, sunt abilitate să te ajute cu informații în privința normei de poluare a mașinii tale.
Fără îndoială, normele de poluare Euro sunt necesare în ceea ce privește protecția mediului înconjurător, însă au și efecte economice mai puțin dorite. Astfel, în obligativitatea producătorilor auto de a se alinia regulilor stabilite de UE, dispar deja o serie de motoare termice, unele considerate fiabile. De asemenea, costurile tehnologiilor care limitează și filtrează noxele poluante se reflectă în prețul de achiziție a unei mașini noi. Totodată, în condițiile în care îți cauți o mașină second hand, norma de poluare Euro devine un criteriu de achiziție important, pe care nu ar trebui să îl neglijezi.
Surse foto: Shutterstock, Shutterstock, Shutterstock, Shutterstock, Shutterstock.
Alexandru crede că nu există mașina perfectă, cum nu există nici șoferul perfect. Mai consideră că dacă nu-ți mai admiri și îngrijești mașina, înseamnă că este timpul să-ți cumperi alta. Pasionat de lumea auto, tehnologie, călătorii, a scris de-a lungul timpului texte bine documentate și complexe pe subiecte de interes pentru cititori, ceea ce încearcă să facă și pe blogul Autovit. Își folosește experiența și pasiunea pentru a-ți aduce cele mai relevante informații din industria auto, de la istoria producătorilor și particularitățile modelelor de mașini până la analize, sfaturi practice, topuri sau ghiduri.