Prescurtarea de la Variable Valve Timing and Lift Electronic Control este un sistem de optimizare a umplerii camerelor de ardere la motoarele cu aprindere prin scanteie, dezvoltat de producatorul japonez de motociclete si masini, Honda.
Initial a fost folosit pentru motocicleta Honda CBR 400 in 1983 iar apoi a fost adaptat automobilelor (Civic si Integra in 1989) din dorinta de a imbina eficienta si elasticitatea la turatii joase cu performanta la turatii inalte. Din cauza comportamentului diferit al curgerii gazelor la turatii joase fata de cele ridicate si diagramele dupa care se deschid si inchid supapele, atat cele de admisie cat si cele de evacuare, au caracteristici geometrice complet diferite pentru fiecare plaja de turatii in parte, astfel ca pana la aparitia acestui sistem motoarele erau sau eficiente la turatii joase – motoarele “comune”-, sau la turatii mari in cazul masinilor sport, insa in detrimentul functionarii line/progresive la turatii joase.
Sistemul imaginat de Honda si ulterior adoptat de multi alti producatori, permite modificarea acestor caracteristici geometrice de deschidere a supapelor in functie de regimul de turatie, imbinand functionarea optima la regim de turatie scazut cu performante sportive la turatii mari.
Modificarea acestor caracteristici geometrice se face prin existenta a doua came specifice fiecarui regim de turatie pentru fiecare supapa, in loc de una, iar unitatea ECU comanda, in functie de diferiti parametri (deschiderea clapetei de acceleratie, turatia motorului, etc), utilizarea uneia sau celeilalte came.
Vrei să afli ultimele noutăți sau să înțelegi cum funcționează un automobil? Pasionați de industria auto și de piața mașinilor rulate, redactorii Autovit își folosesc experiența pentru a-ți aduce informații relevante și sfaturi, pe blog. Citește știrile, analizele, topurile și ghidurile noastre, dacă vrei să faci o alegere inspirată sau să îți vinzi rapid mașina.