autovit.ro
B SECTIUNI

Care sunt costurile de întreținere ale unei mașini electrice și hibride

Un studiu semnat de Consumer Reports, efectuat pe piața americană, privind costuri întreținere mașini electrice și hibride, a dezvăluit că pot fi cheltuieli și cu 50% mai mici față de mașinile cu combustie internă. Desigur, datele nu sunt relevante în totalitate, dar studiul este, totuși, de luat în calcul. 

Așadar, dacă treci peste costul de achiziție, ce este mai mare față de o mașină convențională, vei avea, în cazuri normale, costuri de întreținere mai mici. Detaliem în rândurile de mai jos.

Costuri întreținere mașini electrice și hibride

Bateria

Bateria unei mașini electrice 100% (EV) sau hibride (Full Hybrid sau plug-in Hybrid) este subiectul cel mai intens discutat, pe lângă costul inițial de achiziție. 

Așadar, deși practic nu necesită o întreținere specială, aici regăsim cele mai mare temeri sau îndoieli, respectiv cei mai mulți bani pe care ai putea să îi scoți din buzunar, la un moment dat.

Din start, cunoaștem că o baterie are o durată de viață limitată (cicluri de încărcare, precum și păstrarea autonomiei inițiale), respectiv un „EOL” – End of Life. Astfel, înlocuirea completă a acumulatorului te poate costa peste 10.000 Euro, în funcție de producător și caracteristicile bateriei.

De exemplu, un acumulator pentru Renault Zoe, de 52 kWh, este în jurul a 8.000 de Euro. Înlocuirea doar a unui modul de celule (denumit și „cell pack”) începe de la 5.000 Euro, în cazul Tesla. 

În principiu, majoritatea producătorilor au început să ofere o garanție extinsă, care poate ajunge la 8-10 ani sau la un număr limitat de kilometri parcurși, cum ar fi 160.000 de km. După acest prag, posibila variantă a revânzării mașinii devine destul de complicată, pentru că aproape nimeni nu vrea o electrică sau un hibrid fără garanție sau cu baterii uzate. Motivul tocmai l-ai aflat mai sus. 

Un alt aspect foarte important, de care să ții cont, este lichidul de răcire pe care bateria îl poate folosi, așa cum se întâmplă pe mașini ca BMW i3 sau Tesla Model 3. Asta presupune revizii și înlocuirea lui, la o anumită perioadă de timp, conform cărții producătorului. De asemenea, și ventilatorul, în cazul unei răciri active a aerului (cum este pe Renault Zoe), poate fi subiectul unei verificări în service, la un moment dat. 

Garanția bateriei electrice se poate pierde în diferite situații de exploatare necorespunzătoare, precum încărcarea în afara parametrilor menționați de producător sau intervențiile de service neautorizate de brandul auto. Pierderea garanției, mult mai devreme decât era prevăzut, poate fi o mare problemă în mintea oricărui posesor de vehicul electric sau hibrid. 

Costuri intretinere masini hibride

Schimbul de ulei, filtre, transmisie

Ce faci an de an la o mașină convențională, cu combustie internă? Schimbul de ulei la motor, evident. Un cost mediu ar fi pe la 600 Lei, cu tot cu filtre și manoperă. 

La o mașină electrică trebuie să schimbi doar filtrul de polen, ce costă în jur de 100 de Lei, în funcție de producător și caracteristicile filtrului (standard sau cu carbon activ). Cum motorul electric are puține piese în mișcare, uzura fiind redusă, nu mai are nevoie de lubrifierea clasică. 

Totuși, în cazul unor modele de electrice sau hibride, reviziile cu transmisia, respectiv schimbarea uleiului de transmisie sunt specificate în manual. Se întâmplă la Tesla, VW e-Golf etc. Cheltuielile sunt în funcție de service.

Vezi 👉 AICI oferta noastră de autoturisme ELECTRICE

Sistemul de frânare

Frânarea regenerativă (sau recuperarea energiei la frânare), respectiv transformarea ei în energie electrică pentru baterie, este mult mai evidentă la mașinile electrice și hibride, cu un efect sesizabil în comportamentul mașinii, prin simpla ridicare a piciorului de pe pedala de accelerație. 

Așadar, folosirea mai puțin a frânei clasice duce la revizii mai rare cu schimbarea plăcuțelor de frână sau a discurilor de frână, ce pot rezista și 200.000 de km. Ca idee, un set de plăcuțe de frână față-spate, de la ATE, pentru un Nissan Leaf, poate ajunge pe la 400 Lei. În orice caz, prețurile sunt apropiate cu cele ale mașinilor convenționale.

Totodată, un hibrid plug-in are o greutate mai mare, pentru că are două motoare, respectiv un ansamblu de baterii. Deși producătorii se întrec în tehnologii de fabricație, poate fi un motiv de uzură suplimentară a frânelor, respectiv anvelopelor. Referitor la acestea din urmă, schimbarea lor nu îți golește portofelul mai mult ca la un autoturism convențional. Însă, dacă ne referim la un caz de referință, precum Tesla Model 3 Standard, te poate costa 3500 Lei un set de 4 anvelope de vară, de la un brand premium, ca Bridgestone.

masini electrice si hibride

Suspensie și direcție

Dacă ne gândim la starea drumurilor noastre si la greutatea mai mare pe care un vehicul electric sau hibrid o poate avea, s-ar putea ca suspensia și direcția să aibă de suferit, la un moment dat, având o evidentă presiune suplimentară. În general, astfel de piese auto sunt ceva mai costisitoare pentru orice model de mașină ai avea. De exemplu, pentru un BMW i3, un singur amortizor pentru axa față poate trece ușor de 600 Lei.

Mai ține cont și de următoarele:

  • Un motor electric funcționează simplu, cu puține piese în mișcare (20-25 de elemente), pe când un motor termic are o dinamică vastă (peste 1000 de elemente). Riscul de defectare a unei piese și de uzură este mai mare, la cel din urmă.
  • La o mașină electrică uiți de ambreiaj, cutie de viteză, curele de transmisie sau bujii, toate fiind piese destul de costisitoare, care necesită întreținere și înlocuire periodică.
  • O altă problemă în minus la o mașină electrică: lipsa catalizatorului, ce are un rol extrem de important în filtrarea noxelor pe care mașinile cu motoare termice le emit. După cum știi, mașinile 100% electrice au 0 emisii. 
  • La mașinile hibride, cu două motoare de propulsie, unul termic și unul electric, angrenajul de funcționare și deplasare este mai complex. Așadar, la un moment dat, poți avea costuri cu partea electrică, dar și cheltuieli pe care le presupune o mașină pe benzină, de exemplu.

Cât costă o încărcare electrică auto

Având în vedere costul în prezent al unui litru de benzină sau motorină (ne raportăm la un preț de 8 Lei), o încărcare electrică este cu siguranță mult mai ieftină, chiar și în condițiile majorării prețului unui kilowat – ne raportăm la o medie 1.5 Lei kW/h la stații și 0.70 Lei kW/h la priza de acasă.

cat costa o incarcare electrica auto

De exemplu, o încărcare completă a unei baterii de 50 kWh (așadar, o capacitate medie) te va costa cel puțin 75 de Lei la stații dedicate (rapide și semi-rapide), respectiv cca. 35 de Lei o încărcare în regim casnic (însă de lungă durată). În funcție de producător, trafic și stil de condus, autonomia ar putea fi, în medie, între 200-300 km. 

Compromisul ar fi că încărcarea electrică este mai de durată, necesită tot timpul prize sau stații de încărcare acasă și, evident, în deplasări extra-urbane, față de o alimentare clasică de carburant, pe care o faci aproape instant, la cea mai apropiată benzinărie. Banii pe care îi scoți din buzunar pentru un „plin” sunt, însă, la praguri complet diferite. Putem spune că, în acest moment, curentul electric este cel mai ieftin „carburant”. 

Încărcarea gratuită a mașinii electrice sau plug-in Hybrid la diverse stații de încărcare din țară, în mare parte, a cam dispărut. Și chiar dacă mai găsești un astfel de loc, șansa să prinzi liber este destul de mică. Te poți folosi de aplicația PlugShare ca să afli punctele de încărcare electrică, tipul lor (AC/DC), respectiv tarifele practicate. De exemplu, o încărcare la curent continuu (DC) poate ajunge la 2 Lei/kWh. De asemenea, mai sunt și opțiuni de a face un abonament. 

 Vezi 👉 AICI oferta noastră de autoturisme HIBRIDE

Merită să achiziționezi o mașină hibrid sau electrică?

Desigur, sunt multe păreri despre mașinile hibrid sau electrice, care poate te vor face confuz sau te vor pune pe gânduri. Cel mai important este cum vrei tu să acționezi în cursa pentru un viitor electrificat și, totodată, sustenabil. În plus, producătorii auto vin cu foarte multe mașini hibride, pe lângă modelele 100% electrice. Așadar, o schimbare în piața auto este cât se poate de clară. Mai mult, până în anul 2035, Uniunea Europeană dorește stoparea comercializării mașinilor cu ardere internă. 

achizitionare masina electrica

Că vrem, că nu vrem, la un moment dat, vom ajunge, probabil, să conducem mașini electrice. Ca o concluzie și, totodată, recapitulare, ia în calcul următoarele aspecte:

  • Subvențiile acordate de stat la achiziția unui vehicul electric sau hibrid nou, respectiv beneficiile anuale cu impozite mai mici sau complet scutite, viniete pentru parcare gratuită. De exemplu, poți avea un ecotichet de 45.000 Lei pentru o mașină 100% electrică, respectiv 20.000 Lei pentru un model hibrid;
  • Defecțiunile tehnice pot fi rare, dar dacă ne referim strict la sistemul de baterii, sunt niște cheltuieli impresionante de înlocuire a celulelor sau a întregului acumulator. În plus, un service auto mai mic, de cartier, la care ai fost „abonat”, nu te ajută;
  • În principiu, la o mașină pe benzină faci o revizie obligatorie la cel mult 15.000 de km sau 1 an, pe când la o electrică o efectuezi poate la o medie de 30.000 km. Așadar, revizii mai puține, cheltuieli mai puține într-un an. Costurile cu principalele consumabile sau piese nu sunt neapărat cu mult mai mari. Am spune că, în mare, sunt similare cu mașinile care au un motor termic. Verifică ofertele din mai multe surse.

Costurile de întreținere a unei mașini electrice sau hibride diferă de la caz la caz. Cu siguranță, peste 10 ani vom vorbi cu totul altfel despre acest subiect. Foarte probabil, vor fi costuri mai mici de înlocuire a bateriilor unui vehicul electric, respectiv autonomii și încărcări mai eficiente.

Sursa foto: Shutterstock | Site-uri producători  

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)