2 Septembrie 2025

Ce este un catalizator și care este rolul acestuia? Mod de funcționare

catalizator

Cu norme de poluare din ce în ce mai stricte, industria auto a căutat, în ultimii ani, soluții cât mai eficiente și cât mai fezabile pe termen îndelungat. Introdus pentru prima oară pe modelele americane, în anii ’70, catalizatorul a devenit astăzi una dintre componentele obligatorii ale oricărei mașini.

De buna lui funcționare depind atât fiabilitatea motorului, cât și capacitatea mașinii de a trece cu bine de inspecțiile tehnice obligatorii.În acest articol, explicăm ce este și ce rol are catalizatorul și care este motivul pentru care această piesă se fură foarte des de pe mașini. 

Ce este un catalizator auto?

În anii ‘50, îngrijorat de cantitatea mare de emisii de gaze ale mașinilor, inginerul francez Eugene Houdry a patentat catalizatorul auto. Această piesă a fost, de atunci, îmbunătățită în permanență și a devenit o componentă obligatorie a autoturismelor, pentru ca industria auto să se adapteze la normele de poluare tot mai exigente.

Catalizatorul lucrează la temperaturi mari, de 300-400 de grade Celsius, și are rolul de a împiedica eliberarea în atmosferă a gazelor nocive produse de mașini, cum ar fi monoxidul de carbon, oxizii de azot sau hidrocarburile.

Micșorarea particulelor nocive se face prin optimizarea procesului de ardere a gazelor poluante, rezultate în urma procesului de combustie. Structura internă a catalizatorului este alcătuită dintr-un monolit, cu aspect de fagure, iar acesta este de două feluri: 

  • Monolit ceramic: cu o bună anduranță și rezistent la coroziune, șocuri mecanice și temperaturi înalte, acesta funcționează optim la temperaturi cât mai ridicate;
  • Monolit metalic: acesta ajunge mai rapid la temperatura optimă de funcționare și începe să lucreze mai devreme decât cel clasic; vulnerabilitatea sa la șocuri mecanice, însă, este un punct slab.

Vezi categoria noastră de ▶️ MAȘINI NOI

Cum funcționează un catalizator?

Poziționarea catalizatorului pe galeria de evacuare înainte de toba de eșapament, cât mai aproape de propulsor, îi conferă capacitatea de a prelua substanțele volatile la cea mai ridicată temperatură, de peste 400 de grade Celsius, și de a le supune unei reacții chimice.

Acest lucru este posibil datorită trecerii gazelor prin monolitul din interiorul catalizatorului, unde substanțele volatile intră în contact cu o serie de catalizatori chimici, alcătuiți din rodiu, platină sau paladiu. În urma acestui proces, monoxidul de carbon și hidrocarburile sunt descompuse în dioxid de carbon și apă, iar din oxizii de azot sunt eliminate doar particulele elementului chimic de bază. 

Eficiența unui catalizator de concepție modernă este de 99%, iar ea este monitorizată cu ajutorul sondei secundare lambda, ce are și rol de senzor pentru diagnoza auto. Aceasta trimite o alertă de eroare, odată ce eficiența catalizatorului scade sub 90%, fapt scos la iveală de cantitatea prea mare de oxigen, rezultată în urma reacției chimice din convertorul catalitic. 

Vezi 👉 Oferta noastră de catalizatoare

Sursa foto: Shutterstock

Tipuri de catalizatoare auto

Principalele tipuri de catalizatoare auto sunt cele cu două și, cel mai frecvent, cu trei căi. Acestea au rolul de a transforma gazele nocive emise de motor în compuși mai puțin dăunători, contribuind la protejarea mediului. Fiecare tip de catalizator funcționează prin reacții chimice specifice, facilitate de metale prețioase precum platina, paladiul și rodiul.

Catalizatorul cu două căi

Acest tip de catalizator este mai vechi și se întâlnea pe mașinile cu motoare pe benzină. El are două funcții principale:

  • Oxidarea monoxidului de carbon (CO): Converteste CO toxic în dioxid de carbon (CO2​), care este mult mai puțin periculos.
  • Oxidarea hidrocarburilor (HC): Transformă hidrocarburile nearse în dioxid de carbon și apă (H2​O).

Deși era eficient pentru reducerea acestor două tipuri de poluanți, catalizatorul cu două căi nu putea neutraliza oxizii de azot (NOx), care sunt o altă categorie majoră de gaze nocive.

Catalizatorul cu trei căi

Acesta este cel mai răspândit tip de catalizator în prezent, fiind folosit atât la motoarele pe benzină, cât și la cele diesel. Este numit "cu trei căi" deoarece realizează simultan trei reacții chimice:

  1. Reducerea oxizilor de azot (NOx): Îi transformă în azot (N2​) și oxigen (O2​), care sunt componente naturale ale atmosferei.
  2. Oxidarea monoxidului de carbon (CO): Converteste CO în dioxid de carbon (CO2​).
  3. Oxidarea hidrocarburilor (HC): Transformă hidrocarburile nearse în dioxid de carbon și apă (H2​O).

Ce probleme poate cauza un catalizator defect?

Cel mai grav efect al scăderii eficienței catalizatorului este creșterea vertiginoasă a nivelului de emisii poluante, peste nivelul prescris de producător. Odată ce martorul de pe bord anunță o disfuncție a acestui dispozitiv, iar diagnoza de la service confirmă funcționarea viciată, soluțiile constau în înlocuirea catalizatorului cu unul nou, repararea sau găsirea unor alternative la dezmembrări auto

Printre problemele conexe, cauzate de funcționarea defectuoasă a catalizatorului, se mai numără și:

  • pornirea grea a motorului, cauzată de înfundarea sistemului de evacuare;
  • defectarea bujiilor, pe fondul cantității de aer prea mici pentru o combustie eficientă;
  • zgomote neobișnuite: un catalizator defect poate produce un zgomot de zdrăngănit, similar cu cel al unor pietre care se rostogolesc într-o cutie. Acest lucru se întâmplă atunci când miezul ceramic de tip fagure se fărâmițează din cauza șocurilor sau a supraîncălzirii;
  • supraîncălzirea motorului: atunci când catalizatorul este înfundat, el blochează fluxul gazelor de eșapament; această contrapresiune crescută face ca motorul să lucreze mai greu, generând mai multă căldură și ducând la supraîncălzire;
  • mirosul de ouă stricate: gazele de eșapament conțin mici cantități de sulf; un catalizator funcțional le convertește în dioxid de sulf; în condițiile în care catalizatorul nu mai funcționează corect, compușii cu sulf se transformă în hidrogen sulfurat, care are un miros neplăcut de ouă stricate, ușor de detectat de către șofer;
  • scăderea puterii motorului: încetinirea fluxului de gaze de eșapament din cauza unui catalizator înfundat reduce performanța generală a motorului, rezultând o putere scăzută și o accelerație slabă;
  • aprinderea martorului „Check Engine”: sistemul de diagnoză al mașinii (OBD) monitorizează eficiența catalizatorului cu ajutorul senzorilor de oxigen; dacă valorile nu sunt în limitele normale, ECU (Unitatea de control electronic) va aprinde martorul „Check Engine” pentru a semnala o problemă;
  • creșterea consumului de carburant, din cauza surplusului de combustibil solicitat de motor;
  • fărâmițarea monolitului ceramic, la impactul cu un corp contondent de pe carosabil;
  • impregnarea monolitului cu benzină și arderea lui, din pricina defectării sondei lambda;
  • înfundarea catalizatorului cu ulei și antigel, pătrunse în monolit. 

Problemele cauzate de prezența unui catalizator defect nu sunt întotdeauna ușor de detectat, dar remedierea cauzelor principale ale acestora te salvează de o cheltuială consistentă. 

De ce se fură catalizatoarele?

În structura unui catalizator există straturi subțiri de platină, rodiu și/sau paladiu, în cantități cuprinse între 4 și 9 grame. Toate acestea sunt metale prețioase, iar unele modele pot valora chiar și peste o mie de euro. În aceste condiții, în ultimii ani a crescut îngrijorător și numărul de furturi. Hoții știu exact ce modele de mașini să urmărească și nu se sfiesc să acționeze pe drumurile publice sau în parcări.

Cum să previi furtul catalizatorului?

Indiferent de tipul de mașină deținut, există câteva lucruri simple ce pot fi făcute pentru a preveni furturile: 

  • mașina trebuie parcată în zone iluminate, aproape de intrarea în clădiri sau chiar în garaj;
  • catalizatorul poate fi sudat de mașină sau introdus într-o cușcă metalică, pentru a fi mai greu de îndepărtat;
  • de asemenea, un sistem de alarmă pe mașină poate face minuni;
  • pe catalizator se poate grava VIN-ul mașinii, ceea ce îl va face mai ușor de identificat în cazul unui furt. 

Vezi 👉 AICI oferta noastra de AUTOTURISME

Care sunt cele mai scumpe catalizatoare. Preț catalizator second-hand și nou

Sursa foto: Shutterstock

Locul 1: BMW

În funcție de model, un catalizator nou poate depăși 7.000 – 10.000 lei.
Variantele second-hand ajung frecvent la 3.000 – 4.500 lei, mai ales pentru modelele de top (X5, X6, Seria 7).

Locurile 2-4: Alfa Romeo, Lancia, Fiat

Catalizatoarele noi pot sări de 6.000 – 7.000 lei, în special pentru motoarele mari pe benzină.
Cele second-hand se găsesc în jur de 1.500 – 2.500 lei.

Locul 5: Mitsubishi

Catalizator nou: aproximativ 4.500 – 5.500 lei.
Varianta second-hand: între 1.500 și 2.000 lei.

Locurile 6-9: Peugeot, Citroën, Audi, Volkswagen, Mercedes-Benz

Catalizatoare noi: în jur de 3.500 – 5.000 lei, în funcție de model și motorizare.
Variantele second-hand sunt mai accesibile: 1.200 – 2.000 lei.

Locul 10: Dacia, Renault

Cele mai prietenoase la preț: 1.500 – 2.000 lei pentru un catalizator nou.Variantele second-hand rămân între 800 și 1.200 lei.

REȚINE CĂ: Prețurile de mai jos sunt orientative, valabile pe piața din România. Ele pot fluctua în funcție de cursul euro, stocuri, sursa piesei (OEM, aftermarket) și starea acesteia (nouă sau second-hand).

Întrebări frecvente

Cum pot preveni înfundarea catalizatorului?

Prevenția constă, în principal, în întreținerea corectă a motorului. Asigură-te că sistemul de aprindere (bujii, bobine) funcționează optim, că motorul nu are rateuri și că nu consumă ulei sau antigel. De asemenea, folosește combustibil de calitate și evită deplasările scurte repetate, în care motorul nu apucă să se încălzească suficient pentru ca reacțiile din catalizator să se desfășoare corect.

Ce efecte produce un catalizator înfundat?

Un catalizator înfundat creează o contrapresiune în sistemul de evacuare, ceea ce afectează direct performanța motorului. Printre efecte se numără pierderea de putere și accelerație, un consum de combustibil mai mare, aprinderea martorului „Check Engine" în bord și, în cazuri grave, supraîncălzirea motorului. Un alt semn distinctiv poate fi un miros de sulf (asemănător cu ouăle stricate) emis de eșapament.

Cum se curăță un catalizator?

Există soluții chimice de curățare care se adaugă în rezervorul de combustibil și care pot ajuta la eliminarea depunerilor ușoare de carbon. De asemenea, unele service-uri auto oferă servicii profesionale de curățare, fie cu soluții speciale, fie prin tratamente termice. Este important de reținut că aceste metode sunt eficiente doar pentru depuneri minore, și nu pot repara un catalizator deteriorat fizic sau un monolot ceramic complet topit.

Cât costă înlocuirea unui catalizator defect?

Costul variază semnificativ în funcție de modelul mașinii și de tipul de catalizator. Un catalizator original, cumpărat de la producător, va fi considerabil mai scump decât unul aftermarket. Prețurile sunt influențate de conținutul de metale prețioase (platină, paladiu, rodiu) din interior. La costul piesei se adaugă și manopera, care poate varia de la un service la altul.

Care este durata medie de viață a unui catalizator auto?

Un catalizator este proiectat pentru a rezista pe întreaga durată de viață a mașinii, de obicei între 10 și 15 ani sau 160.000 - 200.000 de kilometri. Totuși, durata sa de viață este direct influențată de starea tehnică a motorului și de modul de exploatare. O problemă la motor, cum ar fi un consum mare de ulei, poate reduce drastic viața utilă a catalizatorului.

Asigură-te că mașina ta funcționează la parametri optimi. O inspecție periodică la un service auto autorizat te poate ajuta să eviți probleme costisitoare și să te asiguri că sistemul de evacuare, inclusiv catalizatorul, este în cea mai bună formă pentru a proteja mediul.