autovit.ro
B SECTIUNI

Top 10 cele mai scumpe catalizatoare

Cu norme de poluare din ce în ce mai stricte, industria auto a căutat, în ultimii ani, soluții cât mai eficiente și cât mai fezabile pe termen îndelungat. Introdus pentru prima oară pe modelele americane, în anii ’70, catalizatorul a devenit astăzi una dintre componentele obligatorii ale oricărei mașini. De buna lui funcționare depind atât fiabilitatea motorului, cât și capacitatea mașinii de a trece cu bine de inspecțiile tehnice obligatorii.

În acest articol, explicăm ce este și ce rol are catalizatorul și care este motivul pentru care această piesă se fură foarte des de pe mașini. Iată lucrurile pe care le vei afla: 

catalizator auto

Ce este un catalizator auto

În anii ‘50, îngrijorat de cantitatea mare de emisii de gaze ale mașinilor, inginerul francez Eugene Houdry a patentat catalizatorul auto. Această piesă a fost, de atunci, îmbunătățită în permanență și a devenit o componentă obligatorie a autoturismelor, pentru ca industria auto să se adapteze la normele de poluare tot mai exigente.

Catalizatorul lucrează la temperaturi mari, de 300-400 de grade Celsius, și are rolul de a împiedica eliberarea în atmosferă a gazelor nocive produse de mașini, cum ar fi monoxidul de carbon, oxizii de azot sau hidrocarburile.

Micșorarea particulelor nocive se face prin optimizarea procesului de ardere a gazelor poluante, rezultate în urma procesului de combustie. Structura internă a catalizatorului este alcătuită dintr-un monolit, cu aspect de fagure, iar acesta este de două feluri: 

Monolit ceramic: cu o bună anduranță și rezistent la coroziune, șocuri mecanice și temperaturi înalte, acesta funcționează optim la temperaturi cât mai ridicate.   

Monolit metalic: acesta ajunge mai rapid la temperatura optimă de funcționare și începe să lucreze mai devreme decât cel clasic. Vulnerabilitatea sa la șocuri mecanice, însă, este un punct slab.

Vezi categoria noastra de ▶️ MASINI NOI

Cum funcționează un catalizator

Poziționarea catalizatorului pe galeria de evacuare înainte de toba de eșapament, cât mai aproape de propulsor, îi conferă capacitatea de a prelua substanțele volatile la cea mai ridicată temperatură, de peste 400 de grade Celsius, și de a le supune unei reacții chimice. Acest lucru este posibil datorită trecerii gazelor prin monolitul din interiorul catalizatorului, unde substanțele volatile intră în contact cu o serie de catalizatori chimici, alcătuiți din rodiu, platină sau paladiu. 

În urma acestui proces, monoxidul de carbon și hidrocarburile sunt descompuse în dioxid de carbon și apă, iar din oxizii de azot sunt eliminate doar particulele elementului chimic de bază. 

Eficiența unui catalizator de concepție modernă este de 99%, iar ea este monitorizată cu ajutorul sondei secundare lambda, ce are și rol de senzor pentru diagnoză. Aceasta trimite o alertă de eroare, odată ce eficiența catalizatorului scade sub 90%, fapt scos la iveală de cantitatea prea mare de oxigen, rezultată în urma reacției chimice din convertorul catalitic. 

Vezi 👉 Oferta noastra de catalizatoare

De ce se fura catalizatoarele

De ce se fură catalizatoarele

În structura unui catalizator există straturi subțiri de platină, rodiu și/sau paladiu, în cantități cuprinse între 4 și 9 grame. Toate acestea sunt metale prețioase, iar unele modele pot valora chiar și peste o mie de euro. În aceste condiții, în ultimii ani a crescut îngrijorător și numărul de furturi. Hoții știu exact ce modele de mașini să urmărească și nu se sfiesc să acționeze pe drumurile publice sau în parcări.

Cum să previi furtul catalizatorului

Indiferent de tipul de mașină deținut, există câteva lucruri simple ce pot fi făcute pentru a preveni furturile: 

  • Mașina trebuie parcată în zone iluminate, aproape de intrarea în clădiri sau chiar în garaj. 
  • Catalizatorul poate fi sudat de mașină sau introdus într-o cușcă metalică, pentru a fi mai greu de îndepărtat.
  • De asemenea, un sistem de alarmă pe mașină poate face minuni.
  • Pe catalizator se poate grava VIN-ul mașinii, ceea ce îl va face mai ușor de identificat în cazul unui furt. 

Vezi 👉 AICI oferta noastra de AUTOTURISME

Care sunt cele mai scumpe catalizatoare. Preț catalizator second-hand

Cele mai scumpe catalizatoare

Potrivit unor statistici din 2020, cel mai scump catalizator din lume este cel de pe Ferrari F430, cu un preț de peste 3.500 de euro. Mai mult decât atât, modelul constructorului italian are nevoie de două astfel de catalizatoare, așa ca înlocuirea celor două piese l-ar costa pe un proprietar aproape cât o Dacia Logan nouă. 

Există, însă, și modele de mașini mai puțin pretențioase, la care această piesă valorează destul de mult. Am întocmit un top 10 al celor mai scumpe catalizatoare, care arată cam așa: 

Locul 1: BMW – în funcție de model, un catalizator nou poate valora chiar și peste 10.000 de lei, în timp ce unul second-hand poate ajunge la 4.500 de lei. 

Locurile 2-4: Alfa Romeo, Lancia, Fiat – sunt alte trei mărci de mașini cu prețuri mari la catalizatoare. O piesă nouă poate sări de 7.000 de lei, în timp ce pe piața second-hand au prețuri de 1.500-2.000 de lei. 

Locul 5: Mitsubishi – nici în cazul acestei mașini înlocuirea catalizatorului nu va fi ieftină. Piesa nouă valorează aproximativ 5.000 de lei, iar second-hand, peste 1.500 de lei. 

Locurile 6-9: Peugeot, Citroen, Audi, Volkswagen, Mercedes-Benz – și în cazul acestor mașini prețurile catalizatoarelor noi sunt de aproximativ 4.000 de lei, în timp ce varianta second-hand este mai accesibilă (aproximativ 1.000-1.500 de lei).

Locul 10: Dacia, Renault – catalizatoarele de pe aceste mașini sunt ceva mai accesibile, atât noi (1.500-2.000 lei), cât și second-hand (8.00 – 1.200 lei). 

Vezi 👉 Descopera piesele din categoriile motor, racire si evacuare

Ce probleme poate cauza catalizatorul

Cel mai grav efect al scăderii eficienței catalizatorului este creșterea vertiginoasă a nivelului de emisii poluante, peste nivelul prescris de producător. Odată ce martorul de pe bord anunță o disfuncție a acestui dispozitiv, iar diagnoza de la service confirmă funcționarea viciată, soluțiile constau în înlocuirea catalizatorului cu unul nou, repararea sau găsirea unor alternative la dezmembrari auto

Printre problemele conexe, cauzate de funcționarea defectuoasă a catalizatorului, se mai numără și:

  • pornirea grea a motorului, cauzată de înfundarea sistemului de evacuare;
  • defectarea bujiilor, pe fondul cantității de aer prea mici pentru o combustie eficientă;
  • creșterea consumului de carburant, din cauza surplusului de combustibil solicitat de motor;
  • fărâmițarea monolitului ceramic, la impactul cu un corp contondent de pe carosabil;
  • impregnarea monolitului cu benzină și arderea lui, din pricina defectării sondei lambda;
  • înfundarea catalizatorului cu ulei și antigel, pătrunse în monolit. 

Problemele cauzate de prezența unui catalizator defect nu sunt întotdeauna ușor de detectat, dar remedierea cauzelor principale ale acestora te salvează de o cheltuială consistentă. 

Sfaturile de mai sus previn scenariul nefast în care ai putea să nu treci de inspecția tehnică periodică, din cauza unui catalizator defect, sau să te trezești că piesa ți-a fost furată. 

Sursa foto: Shutterstock

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)