11 Noiembrie 2025

Ce este sonda lambda: funcționare și defecțiuni

sonda lambda defecta

Cunoscută și ca senzor de oxigen, sonda lambda este una dintre componentele cheie în procesul de optimizare a consumului de combustibil pe care îl obține un automobil. Proiectată de compania Bosch, în anii ’60, sonda lambda este disponibilă în cinci tipuri ce se diferențiază prin designul elementelor de bază.

O sondă lambda defectă poate anunța disfuncții ale sistemului de alimentare, iar funcționarea ei în afara parametrilor optimi este de natură să dea peste cap și alte elemente. Pentru a nu suporta costuri inutile, citește mai jos despre funcționarea sondei lambda.

Ce este sonda lambda?

Sonda lambda este o piesă formată, în cele mai multe cazuri, dintr-un element ceramic poros, din dioxid de zirconiu, un element de încălzire și un tub de protecție și pe care o găsești pe tubulatura de evacuare. La baza funcționării sondei lambda stă principiul conductivității electrice, cu ajutorul căruia această componentă măsoară concentrația de oxigen din gazele de eșapament. 

Sonda îndeplinește funcția unui senzor și este conectată la computerul motorului (ECU), unde trimite măsurători sub forma unui semnal la un anumit voltaj. Dacă un automobil de concepție mai veche este dotat cu un singur astfel de subansamblu, plasat înainte de convertorul catalitic, cele ce respectă normele Euro 4, de exemplu, sunt prevăzute chiar și cu două, iar acestea încadrează catalizatorul. 

Vezi categoria noastră de ▶ AUTOTURISME

Tipuri de sonde lambda și diferențele dintre ele

Pe piață există mai multe tipuri de sonde lambda, diferențiate în principal prin materialul activ și numărul de fire de conectare. Cele mai vechi modele, cu un singur fir, nu dispun de element de încălzire și au nevoie de un timp mai mare pentru a atinge temperatura optimă de funcționare. În schimb, sondele moderne cu 4 sau 5 fire sunt încălzite electric și oferă măsurători precise chiar din primele secunde după pornirea motorului.

De asemenea, există două mari categorii: sondele lambda cu bandă îngustă, care funcționează pe un interval limitat de valori, precum și sondele lambda wideband, utilizate la motoarele moderne, capabile să ofere citiri mult mai exacte ale amestecului aer–combustibil. Acestea din urmă sunt esențiale pentru performanță și emisii reduse, fiind folosite frecvent la motoarele turbo sau hibride.

Ce rol are sonda lambda?

Sonda lambda este componenta responsabilă cu optimizarea procesului de ardere a combustibilului, pentru atingerea unui nivel cât mai scăzut de emisii poluante și pentru o funcționare cât mai normală a propulsorului. Datorită informațiilor colectate de aceasta și impulsurilor transmise mai departe, unitatea ECU poate optimiza parametrii de temporizare ai injectoarelor și poate ajusta în timp real nivelurile de aer și de combustibil ce ajung în cilindri. 

Printre factorii care pot afecta funcționarea optimă a sondei lambda se numără consumul excesiv de ulei, ce poate genera o contaminare cu fosfor. Sistemul de răcire poate și el interfera cu sonda lambda, din cauza riscului de pătrundere a siliconului, iar aditivii din carburant au și ei un efect de dezechilibrare a senzorului de aer. De asemenea, șocurile termice sau particulele de praf pot pătrunde la sonda lambda și deregla funcționarea normală a acesteia.

Vezi categoria noastră de 👉 AUTOUTILITARE

Cum se întreține corect o sondă lambda?

Deși sonda lambda nu este o piesă de întreținere periodică, longevitatea ei poate fi prelungită prin câteva măsuri simple. Evită utilizarea combustibililor de calitate slabă sau cu aditivi neautorizați, pentru că aceștia pot depune reziduuri pe suprafața ceramică a senzorului. De asemenea, verificarea periodică a etanșeității sistemului de evacuare ajută la prevenirea pătrunderii aerului fals, care poate distorsiona citirile senzorului.

Un alt factor esențial este buna funcționare a sistemului de aprindere. Bujiile uzate sau bobinele defecte pot determina arderea incompletă a amestecului aer–combustibil, ceea ce duce la acumularea de funingine pe sonda lambda. O simplă revizie a sistemului de aprindere la fiecare 20.000–30.000 km poate menține sonda în parametri optimi pentru mult timp.

Vezi 👉 AICI oferta noastră de PIESE pentru o întreținere periodică

Ce simptome anunță o sondă lambda defectă?

Această piesă este una dintre cele ale căror disfuncții nu sunt tocmai ușor de observat. Printre simptomele comune se numără performanța din ce în ce mai scăzută a motorului, creșterea nejustificată a consumului de carburant și funcționarea motorului după un tipar neregulat, cu fluctuații nefirești de turație. 

La o diagnoză, cu ajutorul testerului, problemele cu sonda lambda ies la iveală imediat. Piesa va genera o eroare cauzată de concentrația excesivă de dioxid de carbon. În cazul în care concentrația de carburant este excesivă, catalizatorul va prezenta, de asemenea, deteriorări. 

Este important ca testarea sondei să se facă doar în service și numai de către un mecanic ce are calificările necesare, cu ajutorul aparaturii potrivite. O sondă care nu este defectă, dar care funcționează defectuos poate trece drept una bună, dacă testul va fi făcut în grabă, doar cu ajutorul unui voltmetru digital.

👉 Vezi care sunt cele mai eficiente metode prin care îndepărtezi rugina de pe caroserie

Ce se întâmplă dacă mergi cu sonda lambda stricată?

Această întrebare prezintă interes pentru foarte mulți dintre șoferi. Riscăm, oare, ceva mai mult decât să ne confruntăm cu performanțe inferioare celor din specificațiile tehnice, atunci când rulăm cu o sondă lambda defectă? Rularea cu probleme la acest subansamblu te predispune la un consum mai mare cu până la 15%. De-a lungul timpului, un catalizator afectat sau chiar defect va scumpi considerabil costurile din service. Înlocuirea sondei lambda costă câteva sute de lei, în timp ce montarea unui catalizator nou poate mări investiția la câteva mii. 

Când trebuie înlocuită sonda lambda?

Durata de viață a unei sonde lambda variază în funcție de tipul ei și de condițiile de exploatare. În mod normal, o sondă standard are o durată de funcționare de aproximativ 80.000–160.000 km. Totuși, semnele care indică o uzură avansată nu trebuie ignorate: aprinderea martorului „Check Engine”, pierderea de putere la accelerație sau oscilațiile bruște ale turației la relanti.

Înainte de a înlocui componenta, este recomandat ca mecanicul să verifice cablajul electric și conectorii. Uneori, oxidarea contactelor sau deteriorarea izolației pot genera erori similare cu cele ale unei sonde defecte. Înlocuirea sondei trebuie făcută cu o piesă compatibilă cu specificațiile producătorului mașinii, pentru a evita erori de calibrare a amestecului aer–combustibil.

Toate piesele unei mașini sunt importante, iar sonda lambda, un element mic, o dovedește din plin. Acordă atenție stării tehnice a automobilului și vei putea obține o valoare de revânzare bună, cu un minimum de efort. 

Întrebări frecvente

1. Ce este raportul stoichiometric (Lambda = 1) și de ce este important pentru sonda lambda?

Raportul stoichiometric, definit ca Lambda (λ) = 1, reprezintă amestecul ideal aer-combustibil, în care cantitatea de oxigen este exact cea necesară pentru arderea completă a combustibilului; atingerea și menținerea acestui raport optimizează eficiența motorului și minimizează emisiile poluante.

2. Care este diferența principală între o sondă lambda din zirconiu și una din titan?

Sonda din zirconiu generează un voltaj propriu în funcție de concentrația de oxigen, în timp ce sonda din titan modifică rezistența internă în funcție de oxigen, ECU-ul aplicând un voltaj și citind apoi rezistența variabilă.

3. Cum influențează modificările de performanță funcționarea sondei lambda?

Aceste modificări necesită adesea un control mai precis al amestecului aer-combustibil, motiv pentru care vehiculele modificate sau cele pe GPL/metan pot beneficia sau chiar impun utilizarea unei sonde wideband pentru citiri mai rapide și mai exacte.

4. Care sunt cele mai frecvente coduri de eroare OBD-II asociate cu o sondă lambda defectă?

Cele mai des întâlnite coduri de eroare sunt de obicei din seria P0130 - P0167, indicând probleme de circuit, voltaj incorect (prea mare/mic) sau răspuns lent al senzorului, necesitând diagnosticarea și eventual înlocuirea piesei.

O sondă lambda funcțională este esențială nu doar pentru a respecta normele de emisii, ci și pentru a menține un consum optim de combustibil și a prelungi viața catalizatorului. Nu ignora primele semne de defecțiune – un diagnostic corect în service te poate salva de costuri mult mai mari.

Surse foto: Shutterstock