autovit.ro
B SECTIUNI

Cel mai bun ulei de motor pe timp de iarnă

Venirea iernii înseamnă două mari griji pentru posesorii de mașini. Una se leagă de schimbarea anvelopelor, asta dacă nu cumva ești adeptul cauciucurilor „all season”, alta de o revizie care să pregătească mașina pentru zilele reci. De exemplu, verificarea instalației de climatizare sau schimbul de antigel, pentru buna funcționare a motorului.

Tot pentru grija față de motor, ne mai confruntăm cu o dilemă: uleiul de motor. 

Așadar, uleiul pe care tocmai l-ai schimbat în vară, sau poate primăvară, nu este bun și pe timpul iernii? În ce condiții trebuie să schimbi uleiul de motor la mașina ta, respectiv care este cel mai bun ulei de motor pe timp de iarnă? Clarificăm toate aceste aspecte în rândurile următoare. 

Uleiul de motor dedicat pentru iarnă. Mit sau realitate?

Înainte de toate, uleiul pentru motor este în strânsă legătură cu durata de viață, protecția și bineînțeles, performanțele acestuia. Ce s-ar întâmpla cu un motor rămas fără ulei de motor? S-ar defecta după câțiva kilometri de funcționare. Ce s-ar întâmpla cu un motor care are parte de un ulei de proastă calitate sau unul necorespunzător? S-ar uza mult mai repede decât în mod normal. Prin urmare, importanța uleiului de motor este de-a dreptul crucială pentru întreținerea unui ansamblu mecanic care să lucreze optim. 

Să revenim la iarnă. În sezonul rece motorul este supus unor condiții dificile de exploatare, din cauza temperaturilor cu minus. Știm cu toții că metalele la temperaturi negative se contractă, iar fluidele își schimbă proprietățile. 

La simpla pornire a motorului intervine, de fapt, cea mai mare uzură a pieselor mecanice. Astfel, devine esențial cât de rapid și eficient se realizează transportul și ungerea cu ulei a acestora în contextul unor temperaturi exterioare negative, de -10 grade °C sau poate chiar mai mult. Și asta imediat de la punerea motorului în funcțiune. 

Până la apariția uleiul sintetic multigrad, care are o plajă largă de temperaturi de funcționare, atât pozitive, cât și negative, posesorii de mașini făceau des schimbul de ulei. Așadar, nu este chiar un mit. De exemplu, pentru anotimpul cald foloseau un ulei mai gros (vâscos), iar pentru anotimpul rece un ulei subțire (mai puțin vâscos). De altfel, așa se aprecia uleiul altădată, prin nivelul de grosime. Astăzi ne adresăm cu termenul de vâscozitate. 

Categoria noastră de ▶ PIESE AUTO este un punct de pornire pentru problema pe care o întâmpini cu mașina ta.

Uleiul sintetic multigrad

Realitatea este că, cel puțin în zilele noastre, raportat la clima României, schimbul de ulei între vară și iarnă nu mai este necesar dacă folosești un ulei sintetic multigrad. Adică, acel ulei care îndeplinește cerințele de lubrifiere la temperaturi extreme, cu plus sau cu minus. 

Astfel că, majoritatea posesorilor de mașini vor folosi un ulei universal, bun și iarna, bun și vara. Până la urmă, în toate trebuie să existe o evoluție, iar odată cu producerea acestui tip de lubrifiant sintetetic, cu proprietăți multigrad, lucrurile s-au simplificat pentru șoferi.    

Uleiul sintetic are un mare avantaj, acela că funcționează optim la rece, prin urmare aceasta rămâne subțire în timpul iernii, respectiv funcționează optim și la cald, adică are calitatea de a se îngroșa la temperaturile de vară. Secretul constă în folosirea unor aditivi speciali, cunoscuți sub denumirea de „amelioratori de vâscozitate”. Bineînțeles, vorbim de un ulei sintetic original și de calitate, de la un brand cu statut în acest domeniu, precum Liqui Moly, Motul sau Castrol.

Pentru a te asigura că ai un ulei 100% sintetic (sau full sintetic), caută să aibă PAO în componență, adică polialfaolefină. În caz contrar, poate fi vorba de un ulei semi-sintetic. Uleiurile minerale au cam dispărut de mult.

Că în spatele etichetei uleiului cumpărat se pot ascunde și nereguli, este o altă poveste. Recomandarea noastră este să alegi să plătești un preț corect pe uleiul sintetic, de la furnizori de încredere.

Cel mai simplu și fără bătăi de cap este să folosești uleiul de motor recomandat de producător sau de un tehnician de service auto, specializat pe marca ta de mașină. Altfel, s-ar putea să te doară capul de atâtea idei și nici să faci experimente pe motorul tău nu este de dorit.

În concluzie, uleiul de motor se schimbă pe timp de iarnă dacă:

  1. ai un ulei cu o vâscozitate mare, care este eficient la temperaturi ridicate, așa cum se întâmplă vara. Altfel spus, uleiul actual are o limită de eficiență odată cu apariția temperaturilor negative. Faptul că alegi aceste practici, nu este deloc un lucru rău. Tu știi cel mai bine în ce condiții conduci mașina, cât de des o faci și care este nivelul personal de grijă pentru durabilitatea motorului mașinii tale. 
  2. ești aproape de perioada limită care impune schimbul de ulei al mașinii, respectiv ai efectuat deja 10.000 km sau mai mult. În acest caz, poți pune un ulei recomandat pentru iarnă sau un ulei sintetic multigrad, care să acopere toate perioadele climatice ale României. Mai simplu spus, să fie bun până la următorul schimb de ulei, indiferent de sezon. 

Citește mai multe despre 👉 importanța schimbului de ulei pentru buna funcționare a motorului

ulei de motor pentru iarna

Ce ulei pentru motor să folosești pe timp de iarnă

În prezent, orice ulei de motor se măsoară în valori de vâscozitate la rece și la cald (SAE), adică rezistența uleiului la curgere. Se face referire la vâscozitatea uleiului cu motorul la rece. Uite de ce trebuie să ții cont:

Vâscozitatea de iarnă

Litera „W” vine de la „Winter”, așadar uleiul poate fi folosit și iarna, însă sunt niște condiții. Cu cât valoarea (numărul) asociată literei „W” este mai mică, cu atât uleiul va fi mai potrivit în timpul iernii, când temperaturile scad mult sub 0 grade °C. De exemplu, vei găsi uleiuri 0W, 5W, 10W, 15W, 20W sau 25W. 

Un ulei de motor cu prefixul „5W” va fi mai subțire, așadar este mai bun iarna, decât unul cu prefixul „20W”. Din punct de vedere al valorilor, cel mai bun ulei de motor pe timp de iarnă ar fi 0W20, fiindcă „0W” semnifică faptul că uleiul își păstrează calitățile și la -40 de grade °C. 

Vâscozitatea de vară

Este numărul de vâscozitate la cald. Cu cât numărul este mai mare, cu atât uleiul va fi mai potrivit pentru timpul verii, respectiv temperaturile caniculare. Și aici vei găsi numerotări diverse, de la 20, 30, 40, 50 până la 60. 

De regulă, o valoare numerică de „30” sau „40”, care se afișează după litera „W”, este, cel mai adesea, suficientă pentru anotimpul cald din România. Asta înseamnă că uleiul de motor își păstrează calitățile la temperaturi de +30, +40 de grade °C. 

Așadar, pe piață vei găsi tot felul de uleiuri de motor, precum 0W20, 5W30, 5W40, 10W30, 15W40 etc. La ce motoare se folosește uleiul 15W40? La acele motoare care sunt exploatate în țări foarte călduroase, fiind vorba despre un ulei vâscos, mai puțin pregătit pentru temperaturi negative foarte mari. 

În manualul de utilizare al mașinii tale, vei găsi informații despre tipul sau tipurile de ulei recomandate de producător, în funcție de condițiile atmosferice în care conduci mașina. De exemplu, poate conduci mașina în țări tropicale sau în țări nordice. Practic, găsești uleiul care trebuie folosit, urmărind două criterii de bază: vâscozitatea și temperatura exterioară. În afară de asta, vei afla și clasificarea după nivelul de performanță, de exemplu API sau ACEA. Sunt și ele detalii relevante. 

Tabel vâscozitate ulei motor

tipuri de ulei de motor

Descoperă 👉 ULEIURI MOTOR de la diverse branduri și cu diferite proprietăți, ideale pentru iarnă, vară sau ambele anotimpuri

Care ulei este mai bun: 5W30 sau 5W40

Pentru majoritatea mașinilor de la noi, cele mai populare rămân uleiurile sintetice 5W30 și 5W40. Ele sunt potrivite atât iarna, cât și vara, având aceleași caracteristici și în perioadele de tranziție dintre anotimpuri. Diferența dintre uleiul 5W30 și 5W40 stă în numărul de vâscozitate la cald, cel din urmă realizând o peliculă mai groasă. Și, totuși, care este mai bun? 

La prima vedere, am putea spune că 5W40 este uleiul de motor multigrad cel mai potrivit pentru iarnă, respectiv vară în România. Totuși, și 5W30 este un ulei modern și echilibrat, care îndeplinește mai multe dintre cerințele moderne actuale, precum norme de poluare sau depuneri. 

Ce se întâmplă dacă pui ulei 5W40 în loc de 5W30? Nimic grav. Noi te îndemnăm să folosești tipul de ulei recomandat de producătorul mașinii tale sau de specialistul de la service-ul auto la care faci revizia. 

Cel mai bun ulei de motor pentru iarnă este cel care respectă specificațiile producătorului auto, respectiv cel cu vâscozitatea potrivită pentru temperaturile negative. În concluzie, cum mai mult ca sigur vei folosi un singur tip de ulei tot timpul anului, și anume un ulei multigrad,  asigură-te că faci schimbul la timp. Ideal ar fi undeva între 10.000 și 15.000 km. 

Sursa foto: Machinery Lubrication, Shutterstock

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)