autovit.ro
B SECTIUNI

Dacia 1300 Sport, primul coupé românesc: poveste, ani de fabricație

Dacia Sport este unul dintre cele mai spectaculoase autovehicule lansate de un producător autohton. Persoanele care stăteau în spatele acestui proiect ambițios, aveau misiunea de a oferi conducătorilor auto un automobil sportiv, care să surprindă prin caracteristicile sale în comparație cu modelele standard. Provocările s-au ținut lanț în construirea acestui autovehicul din cauza bugetului redus și lipsei unei linii de asamblare dedicată acestui proiect. 

Istoria Dacia 1300 și 1410 Sport coupé

Dacia sport este primul automobil coupé din gama sport produs de firma românească. Prototipul acestui model a fost prezentat prima dată în anul 1979 la Expoziția Realizărilor Economice Naționale (EREN), sub denumirea Dacia 1300 Sport-Brașovia. 

În anul 1981, uzina Dacia de la Mioveni a lansat modelul Dacia 1310 Sport. Până în anul 1985, s-au produs aproximativ 1000 de exemplare. Modelul coupé asamblat în această perioadă este recunoscut cu ușurință datorită portierelor scurte împrumutate de la Dacia 1310. Acesta se regăsește sub denumirea de modelul cu „ușa scurtă”.

Anul 1985 a adus lansarea modelului Dacia 1410 Sport Coupé. Acesta s-a diferențiat de precedentul prin portierele mai lungi, fiind produs până în anul 1992. În acest interval de timp s-au pus în vânzare aproximativ 5000 de unități, dintre care aproximativ 200 fiind destinate exportului în Grecia. Acestea se regăsesc sub denumirea model cu „ușă lungă”.

Motorizare Dacia 1300 și 1410 Sport coupé

Cele două modele produse la Mioveni au fost echipate cu motorizări diferite. Astfel, Dacia 1310 Sport era echipată cu un motor de 1289 cm³ care dezvolta o putere de 54 CP. Modelul Dacia Sport Coupé (1410) a fost asamblat cu un motor de 1397 cm³ și o cutie de viteze în 5 trepte. Acesta dezvolta o putere de 65 CP.

În cazul Daciei Sport Coupé a fost prezentat și un model cu un motor de 1580 cm³ care dezvolta 84 CP cu ax cu came în chiulasă și o altă variantă care dezvolta 100 CP. Însă acestea nu au fost lansate în producția de serie. Asamblarea motoarelor pentru cele două modele sport a fost realizată la fabrica IATSA Ștefănești.

👉 Alegerea unui autovehicul este un element important din viața oricărei persoane. Platforma Autovit.ro îți oferă o gamă variată de automobile second-hand. Accesează site-ul nostru, care îți oferă o experiență de cumpărare sigură și plăcută și alege modelul cel mai potrivit pentru tine.

dacia 1300

Designul exterior al Dacia 1300 și 1400 Sport coupé 

Cea mai mare provocare a inginerilor implicați în proiectul Dacia Sport Coupé a fost construirea unui autovehicul din gama sport folosind piese care provin de la modelele în serie. Astfel, aceștia au adaptat toate componentele, de la motor până la caroserie, pentru realizarea modelului nou. 

👉 Dacă ești interesat de modele Dacia, află mai multe despre noua Dacia Bigster, un SUV impresionant care concurează cu alte mărci de mașini cu tradiție din aceeași categorie. Dacia Bigster are un design revoluționar modern și robust. Poți afla mai multe informații accesând articolul “Totul despre Dacia Bigster, noul concept de SUV cu care Dacia vrea sa cucereasca segmentul C”.

Pentru un design sportiv, autovehiculul a fost proiectat cu aproximativ 24 cm mai scurt în comparație cu modelul Dacia Berlină. Astfel, lungimea Daciei Sport este de aproximativ 4151 mm. Înălțimea mașinii a fost redusă cu aproximativ 8 cm ajungând la aproximativ 1295 mm și punțile au fost apropiate. Astfel, centrul de greutate al acesteia a fost coborât mai aproape de asfalt și mașina a dobândit un comportament optim în viraje.

În partea frontală a autovehiculului, inginerii au păstrat același design specific Daciei Berlină. Pentru un aspect aerodinamic, inginerii au făcut următoarele ajustări în zona posterioară a autovehiculului:

  • stâlpii plafonului din spate și cei din mijloc au fost reduși în dimensiuni;
  • aripa spate a fost prelungită prin intermediul unui panou, care ajungea sub geamul lateral din spate.

La acest proiect, ca urmare a dimensiunilor reduse, inginerii au adus următoarele modificări:

  • ajustarea evacuării;
  • utilizarea unor amortizoare mai scurte;
  • traseul conductelor de alimentare cu carburant a fost schimbat.

👉 Ești în căutarea unor piese de schimb pentru autovehiculul tău? Platforma Autovit.ro deține un număr impresionant de dealeri profesioniști, care oferă o gamă largă de piese de schimb pentru toate tipurile de autovehicule.

design dacia sport

În anul 1985, inginerii au hotărât să ajusteze dimensiunea portierelor. Astfel, acestea au fost prelungite cu aproximativ 15 cm. De asemenea, geamurile au fost adaptate și chederele au fost ajustate pentru noile dimensiuni. Toate piesele folosite în asamblarea acestor autovehicule au fost modificate de la modelele care se produceau în serie. 

O schimbare importantă a designului exterior a fost aplicată în cazul lunetei. În urma procesului de coborâre al tavanului, pentru a obține o formă aerodinamică, inginerii nu mai puteau utiliza o lunetă standard provenită de la Dacia 1310. Astfel, aceștia au optat pentru montarea în partea din spate a unui parbriz cu o înclinație mai mare față de cel din partea frontală a mașinii.  

Dacia Sport a fost prima și singura mașină de serie din lume în asamblarea căreia inginerii au hotărât să utilizeze atât pentru parbriz cât și pentru lunetă același tip de geam. Ultimile versiuni fabricate au primit îmbunătățiri. Astfel, mașina putea fi achiziționată cu un sistem de dezaburire pentru geamuri. Portiera de la portbagaj este un alt element ce a trebuit ajustat. Astfel, capacul standard de portbagaj al Daciei 1310 a fost scurtat până la dimensiunile optime.  

dacia sport coupe

👉 Ești în căutarea unui autovehicul cu dotări de top? Accesează noua secțiune de autoturisme noi de pe site-ul Autovit.ro, consultantul tău de încredere și optează pentru unul dintre modelele tale preferate. Alegerea unui autovehicul perfect pentru tine este elementul care aduce strălucire fiecărei zi la volan.

Designul interior al Dacia 1300 și 1410 Sport coupé

Ca urmare a dimensiunilor reduse la exterior și al coborârii tavanului pentru obținerea unui design sportiv și aerodinamic, la interior, inginerii au ajustat atât bordul, cât și poziționarea scaunelor. Astfel, în partea din spate, mașina a fost dotată cu o bancheta de 2 locuri, în loc de cea clasică de la Dacia 1310. Astfel, s-a obținut cu ușurință spațiu în lateral pentru elementele sistemului de suspensie.

Podeaua autovehiculului a fost coborâtă, astfel încât să nu incomodeze conducătorul autovehiculului. Instrumentele de bord au rămas tot cele standard. Pentru un design sport și agresiv, inginerii au adăugat o serie de elemente din plastic distinctive și la nivelul planșei de bord a apărut inscripția Dacia Sport.

Printre dotările speciale pe care Dacia Sport le-a oferit conducătorilor auto se regăsesc:

  • sistemul radio-casetofon;
  • oglinda retrovizoare „zi-noapte”;
  • sistemul de climatizare îmbunătățit;
  • scaunele stilizate anatomice cu tetiere.
Fișa tehnică Dacia Sport 1410
Capacitate cilindrică: 1.397 cmc
Putere:  65 CP/5.500 rpm
Cuplu maxim: 100 Nm/3.300 rpm
Accelerație 0-100 km/h:  16,2 s
Viteză maximă:  154 km/h
Consum mixt:  9l/100 km
Dimensiuni (L/l/h): 4.151/1.610/1.295 mm
Ampatament:  2.440 mm
Anvelope:  165/70 R13
Masă proprie:  900 kg

Lansarea modelului Dacia Sport a fost un eveniment important în istoria automobilelor autohtone. Acest proiect a oferit pieței automobilelor un autovehicul agil, performant și fiabil. Dacia Sport a fost utilizată în circuitele automobilistice pentru o perioadă de peste 20 de ani. 

Sursa foto: Shutterstock

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)