8 Septembrie 2025

Ce este ITP: cum și când se face inspecția tehnică periodică

ITP auto

Nu poți circula legal pe drumurile publice din România, fără ca mașina ta să fi trecut cu brio inspecția tehnică periodică. Legislația în domeniu a fost actualizată, iar intervenția, care costă până la 180 de lei, beneficiază de un interval mai generos pentru mașinile noi, în timp ce modelele mai vechi sunt supuse unei verificări mai stricte.

ITP mașină este o procedură obligatorie care garantează că vehiculul tău respectă normele de siguranță rutieră și protecția mediului. Ce este itp? Este o verificare tehnică complexă care evaluează starea generală a autovehiculului și capacitatea acestuia de a circula în siguranță pe drumurile publice.

Înainte de a te îndrepta către stațiile ITP autorizate de Registrul Auto Român, va trebui să te asiguri că nu îți lipsesc asigurarea obligatorie valabilă, cartea de identitate a vehiculului, cartea de identitate, precum și certificatul de înmatriculare în original.

Ce înseamnă ITP?

ITP auto este acronimul pentru Inspecția Tehnică Periodică, o procedură obligatorie prin care se verifică starea tehnică a vehiculelor pentru a se asigura că respectă normele de siguranță rutieră și de protecție a mediului. Ce este itp în termeni legali? Este o condiție sine qua non pentru menținerea dreptului de circulație al oricărui autovehicul înmatriculat în România.

Inspecția tehnică auto are mai multe obiective fundamentale:

  • siguranța rutieră: verificarea funcționării corecte a sistemelor vitale precum frânele, direcția, iluminatul și suspensiile pentru a preveni accidentele cauzate de defecțiuni tehnice. 
  • protecția mediului: controlul emisiilor poluante pentru a respecta standardele europene de calitate a aerului și reducerea impactului negativ asupra mediului.
  • conformitatea legală: asigurarea că vehiculul respectă toate reglementările tehnice în vigoare și poate circula legal pe drumurile publice.
  • protecția consumatorului: oferirea unei garanții că vehiculul second-hand achiziționat nu prezintă defecte majore ascunse.

ITP mașină este recunoscută la nivel european, ceea ce înseamnă că un certificat ITP emis în România este valabil în toate statele membre ale Uniunii Europene, facilitând astfel circulația transfrontalieră a vehiculelor.

Vezi 👉 AICI oferta noastră de AUTOTURISME

Ce prevede legislația rutieră din România cu privire la ITP

Normele de efectuare a inspecției tehnice periodice au fost stabilite prin Ordonanța nr. 81/2000, cu privire la certificarea încadrării vehiculelor rutiere înmatriculate în normele tehnice privind siguranța circulației rutiere, a protecției mediului și a folosinței acestora în conformitate cu destinația lor. Actul normativ, modificat și completat prin Ordonanța Guvernului nr. 40/2005, condiționează menținerea în circulație a mașinii, prin obligativitatea dovedirii încadrării acesteia în normele stabilite anterior.

Deținătorul legal al unui autoturism este obligat nu doar să efectueze inspecția, ci și să respecte periodicitatea ei în funcție de categoria vehiculului.

Legea nr. 260/2017, cu modificările ulterioare din 2025, a adus o modificare importantă: obligația de a efectua inspecția tehnică periodică nu mai revine deținătorului legal al mașinii, ci persoanei care deține certificatul de înmatriculare.

Noutăți legislative ITP pentru 2025

Începând cu 2025, legislația privind ITP auto a suferit mai multe actualizări importante pentru a se alinia la standardele europene și pentru a îmbunătăți siguranța rutieră:

  • controale mai stricte: verificarea emisiilor poluante a devenit mai riguroasă, cu norme mai stricte pentru vehiculele diesel mai vechi de 10 ani;
  • digitalizarea procesului: toate certificatele ITP sunt acum emise în format digital și sunt integrate în baza națională de date, facilitând verificarea ITP online;
  • penalități majorate: amenzile pentru circulația cu ITP expirat au fost actualizate pentru a descuraja nerespectarea legislației;
  • proceduri simplificate: pentru anumite categorii de vehicule, procesul de inspecție tehnică auto a fost optimizat pentru a reduce timpul de așteptare.

Vezi categoria noastră de ▶ PIESE

Cât de des trebuie făcut ITP-ul și în ce condiții?

În cazul vehiculelor destinate transportului de persoane, dotate cu cel mult opt locuri pe scaune în afara celui destinat șoferului, verificarea trebuie efectuată la un interval de maximum doi ani. Șoferii mașinilor cu o vechime de cel puțin 12 ani au obligativitatea de a se prezenta la stațiile de verificare ITP o dată pe an, în afara situației în care dețin un atestat de vehicul istoric.

Când se face itp depinde de mai mulți factori, principalul fiind vechimea vehiculului:

  • mașini noi (0-3 ani): prima inspecție tehnică auto se efectuează la 3 ani de la prima înmatriculare, conform modificărilor legislative recente;
  • mașini cu vechimea de 3-12 ani: ITP mașină se efectuează la fiecare 2 ani pentru a menține echilibrul între siguranță și comoditatea proprietarilor;
  • mașini cu vechimea peste 12 ani: ITP auto devine anual, deoarece riscul de defecțiuni crește odată cu vârsta vehiculului;
  • vehicule comerciale: în funcție de categoria și utilizarea acestora, periodicitatea poate varia între 6 luni și 2 ani.

La cât timp se face itp la mașină nouă este o întrebare frecventă printre proprietarii de vehicule noi. Răspunsul este clar: prima inspecție tehnică periodică se efectuează la 3 ani de la data primei înmatriculări, cu condiția ca vehiculul să fi fost nou la momentul înmatriculării în România.

Dacă dorești să cumperi un vehicul utilizat, citește pe blogul Autovit ce trebuie să faci după ce cumperi o mașină second-hand pentru a afla toate pașii necesari, inclusiv aspectele legate de ITP. 

Cum te pregătești pentru ITP?

Pregătirea corespunzătoare pentru ITP mașină poate face diferența dintre o inspecție reușită din prima încercare și necesitatea de a reveni pentru o nouă verificare. Cum se face itp cu succes începe cu o pregătire temeinică a vehiculului.

Înainte de a te prezenta la stația ITP, este recomandat să efectuezi următoarele verificări:

  • sistemul de iluminare: verifică funcționarea tuturor becurilor (faruri, stop-uri, semnalizare, lumini de poziție) și înlocuiește cele arse;
  • sistemul de frânare: testează eficiența frânelor și verifică nivelul lichidului de frână, deoarece deficiențele la acest sistem sunt printre cele mai comune cauze de respingere;
  • anvelopele: controlează uzura anvelopelor, adâncimea profilului (minimum 1,6 mm) și presiunea corectă, acestea fiind elemente critice pentru siguranța rutieră;
  • emisiile: pentru vehiculele diesel mai vechi, o verificare preliminară a emisiilor poate preveni surprizele neplăcute la inspecția tehnică auto;
  • documentația: organizează toate actele necesare cu o zi înainte pentru a evita stresul de ultima clipă.

Un aspect important, pe care îl poți realiza acasă, al pregătirii pentru ITP, este polisharea farurilor. Această operațiune se face destul de ușor, implicând costuri reduse.

Sursa foto: Shutterstock

Ce acte sunt necesare pentru ITP?

Pentru efectuarea Inspecției Tehnice Periodice, te vei prezenta la service cu o serie de acte necesare pentru ITP:

  • certificatul de înmatriculare al autovehiculului;
  • autorizația provizorie de circulație (acolo unde este cazul);
  • buletinul de identitate al conducătorului auto;
  • polița R.C.A., valabilă la data inspecției;
  • cartea de identitate a autovehiculului, în original. Aceasta trebuie să aibă la vedere elementul de securizare de la R.A.R.

Vezi categoria noastră de 👉 AUTOUTILITARE

Documentații suplimentare în anumite situații

  • vehicule importate: certificatul de conformitate europeană sau documentul echivalent care atestă conformitatea cu normele europene;
  • vehicule modificate: autorizația de modificare emisă de R.A.R. dacă au fost efectuate modificări tehnice asupra vehiculului original;
  • vehicule de epocă: certificatul de vehicul istoric pentru vehiculele care beneficiază de acest statut special;
  • procură: în cazul în care vehiculul este prezentat la ITP de o persoană diferită de proprietar.

Ttoate documentele trebuie să fie în original și valabile la data efectuăriiinspecției tehnice auto. Fotocopiile nu sunt acceptate, iar documentele expirate vor duce la respingerea solicitării de ITP mașină.

Când faci primul ITP pentru o mașină nouă?

Dacă te întrebi ce se verifică la ITP, legea nr. 260/2017 aduce importante modificări în acest domeniu, printre care se numără și termenul la care trebuie efectuată prima inspecție tehnică periodică a unei mașini noi, care nu mai este cel de doi ani. Astfel, potrivit noii reglementări, „Autovehiculele destinate transportului de persoane care au, în afara locului conducătorului, cel mult 8 locuri pe scaune, se supun primei inspecții tehnice periodice la 3 ani, dacă la data primei înmatriculări în România au fost noi". Ulterior, începând cu a doua inspecție, se va păstra un interval de doi ani.

La cât timp se face itp la o mașină nouă este reglementat clar prin legislația actuală, dar există și alte aspecte importante de cunoscut:

  • definiția vehiculului nou: pentru a beneficia de termenul de 3 ani, vehiculul trebuie să fi fost nou la momentul primei înmatriculări în România, nu doar nou pentru proprietarul actual;
  • vehicule importate noi: chiar dacă un vehicul este nou, dar a fost înmatriculat anterior în altă țară, acesta nu beneficiază de perioada extinsă de 3 ani;
  • documentarea vechimii: data fabricației trebuie să fie dovedită prin documentele originale ale vehiculului pentru a putea beneficia de programul de inspecție tehnică extins;
  • excepții: anumite categorii de vehicule (comerciale, de transport marfă) pot avea reguli diferite privind prima inspecție tehnică auto.

Cum se desfășoară inspecția tehnică periodică

Cum se face itp în practică este un proces standardizat care urmează proceduri stricte stabilite de legislația în vigoare. Înțelegerea acestui proces te ajută să știi la ce să te aștepți și cum să îți pregătești vehiculul pentru o inspecție reușită.

Inspecția tehnică auto se desfășoară în mai multe etape consecutive:

  • recepția vehiculului: verificarea documentelor și a concordanței datelor din acte cu vehiculul prezentat, inclusiv seria de șasiu și numărul de înmatriculare;
  • inspecția vizuală: evaluarea aspectului general al vehiculului, verificarea integrității caroseriei, a stării anvelopelor și a sistemelor vizibile;
  • testarea sistemelor: verificarea funcționării sistemelor de iluminare, semnalizare, avertizare sonoră și a echipamentelor de siguranță obligatorii;
  • verificarea tehnicilor: testarea sistemului de frânare pe standul special, verificarea direcției, a suspensiilor și a transmisiei puterii;
  • controlul emisiilor: măsurarea emisiilor poluante pentru a verifica conformitatea cu normele de mediu în vigoare;
  • emiterea certificatului: dacă toate verificările sunt în regulă, se emite certificatul ITP cu viza corespunzătoare.

Durata unei inspecții tehnice periodice complete variază între 30 și 60 de minute, în funcție de complexitatea vehiculului și de eventuala necesitate de verificări suplimentare.

Ce tipuri de deficiențe tehnice pot fi scoase la iveală de ITP

Fiecare posesor de autoturism se întreabă frecvent ce se verifică la ITP și ce anume îl poate împiedica să treacă de această verificare elementară, fără de care nu poate circula pe drumurile publice. Printre defectele vizuale și cele ce țin de piese, care pot fi observate la inspecție, se numără:

  • deficiențele minore, fără vreun efect semnificativ asupra siguranței vehiculului sau mediului: plăcuțe de înmatriculare uzate, oglinzi deteriorate, pedală de frână uzată, fisuri ale geamurilor sau rezervor pentru lichid de frână fără capac;
  • deficiențele majore, susceptibile să compromită siguranța vehiculului, să aibă impact împotriva mediului și asupra celorlalți participanți la trafic: număr de înmatriculare lipsă, frână nefuncțională pe una sau pe mai multe roți, lămpi de frânare lipsă, reparații necorespunzătoare ale caroseriei, transmisie fără toate șuruburile de siguranță;
  • deficiențele periculoase, ce reprezintă un risc direct și imediat la adresa siguranței rutiere sau care au impact direct asupra mediului: cele care pot fi încadrate la mai mult de una dintre categoriile de mai sus.

Defecțiuni frecvente care duc la respingerea ITP-ului

  • sistemul de iluminare: becuri arse, faruri dereglate sau deteriorate;
  • sistemul de frânare: eficiență scăzută, dezechilibru între roți sau componente uzate;
  • anvelopele: uzură neuniformă, profil insuficient sau deteriorări;
  • emisiile poluante: depășirea normelor admise, în special la vehiculele diesel mai vechi;
  • defecțiuni ale suspensiei: jocuri excesive, componente uzate sau deteriorate.

 Pentru probleme de documentație auto, poți consulta și articolul despre transcrierea auto de pe blogul dedicat Autovit.ro.

Când se consideră trecută inspecția tehnică periodică

În situația în care inspecția tehnică scoate la iveală doar deficiențe minore, verificarea este considerată a fi trecută cu succes. Deficiențele majore sau chiar cele periculoase, însă, atrag după ele efectuarea unei noi inspecții, în termen de cel mult 30 de zile de la cea realizată inițial.

Procedurile post-inspecție:

  • inspecție reușită: se emite certificatul ITP valabil pentru perioada corespunzătoare, iar vehiculul poate circula legal pe drumurile publice;
  • deficiențe minore: se emite certificatul cu mențiunea deficiențelor identificate, dar vehiculul poate circula, cu recomandarea de a remedia problemele în cel mai scurt timp;
  • deficiențe majore: vehiculul este respins, trebuie remediate deficiențele și reprezentat la ITP într-un termen de maximum 30 de zile, beneficiind de tarif redus pentru reinspecție;
  • Deficiențe periculoase: vehiculul este interzis la circulație până la remedierea defectelor, fiind necesar să fie transportat la service și apoi reprezentat lainspecția tehnică periodică.

Care este amenda pentru ITP expirat

Din 1 ianuarie 2025, punctul de amendă a crescut la 202,5 lei (reprezentând 5 % din salariul minim brut de 4.050 lei);

  • circulaţia cu ITP expirat se sancţionează cu 9–20 de puncte‑amendă (între 1.822,5 lei şi 4.050 lei);
  • pentru conducerea unui vehicul a cărui înmatriculare este suspendată automat în urma expirării ITP‑ului, se aplică o amendă suplimentară de 20 puncte‑amendă (4.050 lei);
  • aceste sancţiuni se cumulează şi pot ajunge la o amendă totală între 5.872,5 lei şi 8.100 lei;
  • în plus, şoferului îi vor fi reţinute certificatul de înmatriculare (talonul) şi plăcuţele de înmatriculare, fiind necesară efectuarea unei noi inspecţii tehnice periodice la RAR pentru redobândirea documentelor.

Consecințele circulației fără ITP valabil:

  • suspendarea certificatului de înmatriculare: vehiculul nu mai poate circula legal până la obținerea unui ITP valabil;
  • reținerea vehiculului: în cazuri extreme, vehiculul poate fi reținut până la clarificarea situației legale.
  • probleme cu asigurarea: multe companii de asigurări pot refuza să plătească daunele dacă vehiculul nu avea ITP valabil la momentul accidentului.
  • dificultăți la revânzare: un vehicul fără ITP valabil nu poate fi transcris pe numele noului proprietar.
  • responsabilitate civilă sporită: în caz de accident, lipsa ITP-ului poate fi considerată neglijență gravă.

Sursa foto: Shutterstock

Ispecția Tehnică Periodică a mașinii este mult mai mult decât o simplă formalitate birocratică - este o garanție a siguranței rutiere și a protecției mediului. Inspecția tehnică auto regulată nu doar că te ferește de amenzi, ci contribuie la menținerea vehiculului în stare optimă de funcționare și la reducerea riscului de accidente.

Dacă dorești să cumperi un vehicul, află de pe blogul Autovit.ro totul despre contractul de vânzare-cumpărare auto: informații necesare și model.

Întrebări frecvente

Cât costă ITP-ul la mașină?

Pentru autoturisme cu maximum 8+1 locuri, tariful este de 180 de lei pentru inspecția tehnică auto completă. În cazul reinspecției (când vehiculul a fost respins și revine după remedierea defectelor), tariful este redus la 90 de lei. Pentru vehicule comerciale ușoare, costul poate varia între 200-250 de lei, în funcție de specificațiile tehnice. Vehiculele de mare tonaj și autobuzele au tarife diferențiate, care pot ajunge până la 400 de lei pentru ITP mașină.

Este important de știut că tarifele sunt afișate în toate stațiile ITP autorizate și nu pot fi majorate arbitrar. Orice costuri suplimentare pot apărea doar în cazul unor verificări speciale solicitate de proprietar.

Cât durează un ITP la mașină?

Pentru un autoturism standard, ITP-ul durează în medie 45-60 de minute, incluzând timpul de așteptare și completarea documentației. Pentru vehicule cu deficiențe care necesită verificări suplimentare, durata poate crește la 90-120 de minute. În cazul vehiculelor comerciale sau cu echipamente speciale, inspecția tehnică periodică poate dura și 2-3 ore. Pentru reinspecții, când doar anumite aspecte trebuie verificate, timpul scade la 20-30 de minute.

Cum verific dacă ITP-ul este valabil?

verificare fizică: pe certificatul ITP este înscrisă data expirării, care trebuie să fie ulterioară datei curente pentru ca inspecția să fie valabilă;

verificare online: pe site-ul oficial R.A.R. (Registrul Auto Român) exist[ o platformă de verificare ITP unde poți introduce numărul de înmatriculare al vehiculului;

aplicații mobile: au fost dezvoltate aplicații care permit verificarea ITP rapidă prin scanarea plăcuței de înmatriculare;

la stațiile ITP: personalul oricărei stații autorizate poate verifica validitatea inspecției tehnice auto pe baza bazei de date naționale.

ITP mașină nu este doar o obligație legală, ci o responsabilitate față de siguranța ta și a celorlalți participanți la trafic. Menținerea unui program regulat de inspecție tehnică auto contribuie la prelungirea duratei de viață a vehiculului și la reducerea costurilor de întreținere pe termen lung.

Necesară pentru a pune în circulație și pentru a utiliza pe drumurile publice un vehicul înmatriculat și înregistrat în România, inspecția tehnică periodică este o minimă garanție a siguranței la volan. Cu informațiile de mai sus, știi ce îți poate garanta trecerea cu bine de această verificare.