Senzorul de temperatură a motorului: rolul lui și posibile disfuncții

Mașina ta este compusă din cel puțin 9000 de piese. Dintre toate, cele la care te gândești ca fiind cele mai importante pentru funcționarea optimă a mașinii sunt bujiile, cureaua de distribuție, segmenții sau cilindrii. Mic și aparent neînsemnat în întregul ansamblu, senzorul de temperatură a motorului poate să îți dea serios planurile peste cap. Fie că te împiedică să pleci la drum, fie că duce la o deteriorare a modului în care funcționează mașina, acest senzor merită atenția ta, ca orice altă componentă a mașinii.
Vezi 👉 AICI oferta noastră de PIESE
Ce este senzorul de temperatură a motorului și care este rolul lui?
Senzorul de temperatură a motorului (ECT - Engine Coolant Temperature) este un dispozitiv esențial în sistemul de management al motorului unui vehicul. Acesta măsoară temperatura lichidului de răcire a motorului. Rolul principal al senzorului ECT este de a furniza unității de control a motorului date precise despre temperatura motorului. Pe baza acestor informații, ECU ajustează mai multe funcții critice ale motorului pentru a asigura o funcționare optimă, o eficiență sporită a consumului de combustibil și o reducere a emisiilor poluante.
Iată câteva dintre cele mai importante funcții pe care le influențează senzorul:
- Reglarea amestecului aer-combustibil: Când motorul este rece, ECU primește o valoare scăzută de la senzorul ECT și comandă un amestec mai bogat de combustibil. Acest lucru ajută la o pornire mai ușoară și la o încălzire rapidă a motorului. Pe măsură ce motorul se încălzește, ECU ajustează amestecul, făcându-l mai sărac, pentru a optimiza eficiența și a reduce emisiile.
- Controlul avansului la aprindere: Senzorul ajută ECU să regleze momentul aprinderii. Un motor rece necesită un avans la aprindere diferit față de un motor cald pentru a funcționa eficient.
- Pornirea și oprirea ventilatorului de răcire: Atunci când temperatura lichidului de răcire atinge un anumit prag, senzorul ECT trimite un semnal către ECU, care activează ventilatorul de răcire pentru a preveni supraîncălzirea motorului. Când temperatura scade, ventilatorul este oprit.
- Funcționarea altor sisteme: Datele de la senzorul ECT sunt folosite și de alte sisteme ale vehiculului, cum ar fi sistemul de control al ralantiului și, în unele cazuri, sistemul de aer condiționat.
Cum funcționează senzorul de temperatura a motorului?
Pentru a înțelege cât mai bine modul în care funcționează senzorul de temperatură a motorului, trebuie menționat faptul că întregul ansamblu din care el face parte generează temperaturi ridicate, cu o rapiditate foarte mare. Mai exact, procesul prin care se produce arderea combustibilului și oxigenului se repetă de câteva mii de ori într-un minut. Un asemenea ritm duce la producerea, în camera de ardere, a unei temperaturi ce se cifrează la peste 2000 de grade Celsius. Astfel, este evident că un motor, diesel sau pe benzină, nu ar putea funcționa fără un lichid de răcire, către care căldura din părțile metalice să se transfere cu rapiditate.
Lichidul de răcire, combinat cu antigelul și cu apa distilată, pătrunde în blocul motor printr-un sistem de conducte, apoi ajunge în radiator, unde este evacuată căldura colectată de-a lungul întregului circuit. Pe tot acest parcurs, senzorul de temperatură are rolul de a monitoriza nivelul (gradelor Celsius) atins de lichid și de a transmite această informație către calculatorul de injecție. Cu cât temperatura este măsurată mai precis, cu atât mai eficient va fi menținută turația motorului la un nivel constant, printr-un amestec optim de aer și combustibil în camera de ardere.
Elementul care permite senzorului să detecteze creșterile de temperatură din motor se numește termistor, un dispozitiv a cărui rezistență electrică scade pe măsură ce căldura devine intensă. Fiecare producător prescrie o valoare optimă a rezistenței termistoarelor ce intră în componența senzorilor fiecărui motor în parte, iar unitatea de măsură a acesteia se numește kiloohm (kΩ). Un dezechilibru survenit în procesul de ardere a benzinei și oxigenului influențează până și nivelul de emisii poluante, așa că nu poți trece cu brio inspecția tehnică obligatorie în situația în care senzorul de temperatură de pe mașina ta nu funcționează în parametri.
Vezi categoria noastră de ▶️ AUTOTURISME
Unde se află senzorul de temperatură a motorului?
Senzorul de temperatură a motorului este de obicei localizat în circuitul de răcire al motorului.
Mai exact, îl vei găsi adesea:
- Lângă termostat, pe carcasa acestuia.
- Pe blocul motor, în apropierea conductei de apă care intră în motor.
- Pe furtunul superior al radiatorului.
Senzorul este în contact direct cu lichidul de răcire, ceea ce îi permite să măsoare cu precizie temperatura motorului. Deoarece poziția exactă poate varia în funcție de modelul și marca mașinii, cel mai simplu mod de a-l găsi este să urmezi furtunurile groase de la radiator spre motor, sau să cauți carcasa termostatului.
Sursa foto: Shutterstock
Ce disfuncții pot fi provocate de defectarea senzorului
Ca orice piesă ce acționează într-un sistem integrat, senzorul de temperatură poate cauza reacții în lanț, odată ce înregistrează perturbări în modul de funcționare. Unele dintre acestea sunt ușor de observat, chiar în timpul exploatării vehiculului, iar semnalul de alarmă pe care îl produc prin simpla existență ar trebui să te determine rapid să programezi o vizită la service. Printre simptomele unui senzor de temperatură defect se numără:
Pornirea greoaie a motorului: dacă mașina ta nu mai pornește la sfert de cheie, așa cum te-a obișnuit, de vină ar putea fi dereglarea cantității de combustibil din camera de ardere. La rândul ei, aceasta anunță un senzor de temperatură nefuncțional.
Creșterea nefirească a consumului de combustibil: în cazul în care constați acest inconvenient, poți face o verificare a senzorului. Legătura dintre dispozitiv și acest efect este lipsa unei ajustări corecte a amestecului dintre carburant și oxigen în raport cu temperatura motorului. În cazuri extreme, această manifestare este însoțită și de aprinderea martorului „Check Engine” din tabloul de bord.
Degajarea excesivă a fumului: un senzor de temperatură care nu măsoară corect valorile din circuitul unui motor poate determina adăugarea unei cantități excesive de combustibil în amestecul din camera de ardere. Astfel, nu doar consumul este dat peste cap, ci și cantitatea de noxe care iese pe țeava de eșapament.
Vezi categoria noastră de 👉 CAMIOANE
Ce simptome are mașina atunci când senzorul este defect?
Iată principalele simptome care pot apărea atunci când senzorul este defect:
- Pornire dificilă a motorului: Atunci când senzorul raportează că motorul este mai rece decât este în realitate, ECU va injecta un amestec mai bogat de combustibil. Acest lucru poate face ca motorul să pornească greu, mai ales când este deja cald.
- Consum crescut de combustibil: Din același motiv, un senzor defect ce transmite către ECU faptul că motorul este mereu rece va duce la injectarea continuă a unui amestec bogat. Acest lucru are ca efect un consum semnificativ mai mare de combustibil decât cel normal.
- Aprinderea martorului „Check Engine": Acesta este cel mai comun simptom. Atunci când ECU detectează o valoare neplauzibilă sau o lipsă de semnal de la senzor, va stoca un cod de eroare în memorie și va aprinde martorul luminos de avertizare. Descoperă și alți martori de bord pe blogul nostru.
- Funcționare neregulată a motorului: Un amestec aer-combustibil incorect poate duce la un ralanti instabil, o accelerație slabă sau o pierdere de putere.
- Supraîncălzirea motorului: Dacă senzorul raportează o temperatură scăzută, ECU nu va activa ventilatorul de răcire la momentul potrivit, permițând temperaturii să crească periculos de mult.
- Fum negru din țeava de eșapament: Un amestec excesiv de bogat în combustibil poate duce la arderea incompletă a acestuia, rezultând un fum negru, vizibil, la eșapament.
Dacă observi oricare dintre aceste simptome, este recomandat să mergi la un service auto pentru o diagnoză. Un mecanic va scana mașina pentru coduri de eroare și va putea confirma dacă senzorul de temperatură a motorului este problema.
Cum acționezi când ai probleme cu senzorul de temperatură?
În funcție de modul în care exploatezi mașina și de vechimea ei, ai putea avea probleme cu senzorul de temperatură mai repede decât crezi. Acestea pot surveni la o banală deplasare până la supermarket sau chiar în mijlocul vacanței petrecute peste hotare. Există situații în care problemele senzorului de temperatură pot fi ținute sub control până la cea mai apropiată vizită la service.
Atunci când temperatura indicată de dispozitiv este prea mare, trebuie să acționezi rapid asupra factorilor care solicită suplimentar motorul. Oprirea instalației de climatizare eliberează o mare povară la care este supus agregatul, iar un repaus pe marginea drumului te ajută să răcești lent motorul. Atunci când temperatura radiatorului a scăzut, poți deschide capacul acestuia, pentru a verifica nivelul lichidului de răcire.
Dacă acesta se situează la minimum, rulează în reprize scurte, cu opriri dese, până la prima localitate de pe traseu, unde trebuie să ceri ajutorul unui mecanic. Aici vei putea face o schimbare a lichidului de răcire, a termostatului sau chiar a senzorului, în funcție de rezultatul indicat de diagnoză.
Toți senzorii înglobați în mecanica unei mașini sunt importanți, dar cel de temperatură a motorului poate să îți afecteze decisiv plăcerea de a conduce. Cu informațiile de mai sus, ai o imagine mai clară cu privire la funcționarea senzorului.
Întrebări frecvente
Ce disfuncții pot fi provocate de defectarea senzorului de temperatură?
Defectarea senzorului de temperatură a motorului (ECT) poate cauza mai multe probleme, deoarece informațiile eronate trimise către ECU (Unitatea de Control a Motorului) afectează funcționarea sa. Cele mai comune disfuncții includ: pornire dificilă a motorului, ralanti instabil, supraîncălzire, creșterea consumului de combustibil și aprinderea martorului „Check Engine” în bord.
Cât de des trebuie verificat senzorul?
Senzorul de temperatură a motorului nu face parte din planul de întreținere periodică obligatorie și, în mod normal, nu necesită o verificare regulată. Acesta este inspectat de obicei numai atunci când apar simptomele de mai sus sau când se face o diagnoză a sistemului de management al motorului.
Ce impact are un senzor de temperatură defect asupra consumului de combustibil?
Un senzor de temperatură defect poate duce la o creștere semnificativă a consumului de combustibil. Dacă senzorul raportează că motorul este mai rece decât este în realitate, ECU va comanda un amestec mai bogat de combustibil (ca la pornirea la rece), chiar și atunci când motorul este cald. Această funcționare necorespunzătoare duce la un consum inutil de combustibil.
Cât costă înlocuirea unui senzor de temperatură?
Costul înlocuirii unui senzor de temperatură variază în funcție de tipul mașinii și de manopera din service. Prețul senzorului în sine este relativ mic. Costul total, incluzând manopera, poate varia în funcție de complexitatea accesului la senzor și de tarifele service-ului.
Un senzor de temperatură a motorului care funcționează corect este vital pentru sănătatea mașinii tale. Ignorarea simptomelor sale poate duce la defecțiuni costisitoare și la un consum nejustificat de combustibil. Pentru piese de calitate și informații de încredere, Autovit.ro este mereu alături de tine.