O mașină prezintă o serie de senzori electronici esențiali pentru buna desfășurare a proceselor necesare funcționării motorului. Senzorul vibrochen – arbore cotit este unul dintre ei, având un rol esențial în pornirea și funcționarea optimă a unui motor cu ardere internă. Află ce este, unde este localizat și ce defecțiuni poate prezenta.
- Senzor vibrochen – arbore cotit: ce este și unde este localizat
- Ce roluri prezintă senzorul arbore cotit
- Tipuri de senzori vibrochen
- Defecțiuni senzor impulsuri arbore cotit
- Cum se verifică un senzor arbore cotit
Senzor vibrochen – arbore cotit: ce este și unde este localizat
Senzorul arbore cotit este un dispozitiv electronic esențial care sincronizează sistemul de aprindere cu injectoarele de combustibil pe o mașină cu motor termic. În termeni mai tehnici, el poartă denumirea de senzor de poziție a „vibrochenului” sau, corect spus, a vilbrochenului.
Arborele cotit sau vilbrochenul reprezintă o piesă necesară motoarelor cu ardere internă, având rolul vital de a converti mișcarea liniară a pistoanelor (energie termică) în învârtirea roților motrice (energie mecanică). El preia întreaga energie generată în timpul procesului de ardere.
Localizarea senzorului vilbrochenului variază de la un autovehicul la altul. De exemplu, poate fi poziționat lângă scriptele de antrenare a generatorului sau în zona blocului cilindric. Așadar, trebuie consultată fie documentația tehnică a motorului, fie localizarea exactă trebuie efectuată într-un service auto.
Citește mai multe informații despre ⏩ cum functioneaza arborele cotit!
Ce roluri prezintă senzorul arbore cotit
Uite care sunt rolurile senzorului arbore cotit:
- Monitorizează poziția și viteza de rotație a arborelui cotit – vilbrochenului. Drept urmare, este numit și senzor de poziție arbore cotit sau senzor turație motor. De altfel, prin măsurarea vitezei de rotație a vilbrochenului, senzorul calculează turația motorului și comunică cu ECU-ul mașinii.
- Sincronizează procesele din sistemul de aprindere și contribuie la eficiența combustiei interne și la reducerea emisiilor. De aceea, îl întâlnim și sub denumirea de senzor de sincronizare arbore cotit;
- Diagnostichează posibilele erori în funcționarea motorului, prin semnale specifice pe care le vei descoperi mai jos.
Tipuri de senzori vibrochen
Sunt două tipuri principale de senzori vibrochen – arbore cotit, după cum urmează:
Senzori inductivi
Senzorii inductivi generează o tensiune oscilantă în interiorul unei bobine, cu ajutorul unui rotor dințat. Pe scurt, dinții rotorului trec prin bobinaj și generează semnale electrice către ECU.
Senzori Hall
Senzorii Hall generează o tensiune electromagnetică, având în componență un magnet și un element cu efect Hall care depistează poziția arborelui cotit și transmite semnale electrice către ECU.
Ai nevoie de un asemenea dispozitiv electronic pentru mașina ta? Vezi dacă îl găsești în oferta noastră de 👉 PIESE AUTO.
Defecțiuni senzor impulsuri arbore cotit
Defectarea senzorului arbore cotit duce la grăbirea sau întârzierea aprinderii combustibilului. Prin urmare, rezultatul este o ardere incompletă a amestecului de combustibil și aer, iar acest lucru duce la o funcționare necorespunzătoare a motorului mașinii.
Uite, așadar, la ce simptome senzor arbore cotit defect să ai în vedere:
- Dificultăți la pornirea motorului (intermitențe) sau incapacitatea acestuia de a mai porni. De exemplu, cu un senzor arbore cotit complet defect nu vei putea porni motorul;
- Funcționarea neregulată a motorului. Poate fi vorba de smucituri atât în timpul mersului, cât și la ralanți;
- Scăderea performanțelor motorului. Cel mai adesea, mașina nu răspunde corespunzător la apăsarea pedalei de accelerație;
- Creșterea consumului de combustibil. Din cauza nesincronizărilor senzorului, motorul va crește consumul de combustibil;
- Martorul „Check Engine” se aprinde. Se generează un cod de eroare specific, ușor de diagnosticat într-un service auto (diagnoză).
Un autovehicul poate prezenta diverse defecțiuni, iar unele dintre ele îți vor scoate mulți bani din portofel. Vezi care sunt ⏩ cele mai costisitoare defectiuni la o masina!
Cum se verifică un senzor arbore cotit
În primul rând, având în vedere localizarea și complexitatea rolurilor pe care le are, verificarea senzorului se poate face doar într-un service auto. Pe scurt, există trei metode de verificare a unui senzor arbore cotit:
- Verificarea rezistenței cu ohmetru. Este cea mai simplă metodă de verificare, însă nu și cea mai precisă.
- Verificarea valorii inducției. Se utilizează un multimetru care măsoară inducția senzorului, interpretarea valorilor fiind mai complexă.
- Verificarea semnalului cu un osciloscop. Este cea mai precisă metodă, dar nu toate service-urile au asemenea echipamente digitale de verificare.
În concluzie, un senzor arbore cotit este un dispozitiv electronic care asigură buna funcționare a unui motor cu ardere internă. Din păcate, el se poate defecta, la un moment dat. Diagnosticarea și înlocuirea acestui senzor se fac doar într-un service auto.
Surse foto: Shutterstock, Shutterstock
Alexandru crede că nu există mașina perfectă, cum nu există nici șoferul perfect. Mai consideră că dacă nu-ți mai admiri și îngrijești mașina, înseamnă că este timpul să-ți cumperi alta. Pasionat de lumea auto, tehnologie, călătorii, a scris de-a lungul timpului texte bine documentate și complexe pe subiecte de interes pentru cititori, ceea ce încearcă să facă și pe blogul Autovit. Își folosește experiența și pasiunea pentru a-ți aduce cele mai relevante informații din industria auto, de la istoria producătorilor și particularitățile modelelor de mașini până la analize, sfaturi practice, topuri sau ghiduri.