Razele soarelui pot crește temperatura din habitaclul mașinii tale cu 15 grade peste temperatura de afară. Aerul condiționat are un rol foarte important pentru confortul tău și al pasagerilor.
Nu este plăcut să rămâi fără climatizare în mijlocul verii toride, dar, uneori, sistemul de aer condiționat se poate defecta. Vom vorbi mai departe despre simptomele care indică probleme cu instalația de aer condiționat, cauzele lor și cum le poți evita.
- Cauze defecțiune aer conditionat auto
- 5 simptome compresor AC defect
- Senzor presiune AC defect simptome
- Simptome lipsă freon aer condiționat
- Cum să eviți defecțiunile AC
Cauze defecțiune aer conditionat auto
Instalația de aer condiționat este un sistem de climatizare care răcește aerul dintr-un autovehicul. Această calitate se datorează agentului frigorific, care circulă într-un sistem închis.
Agentul frigorific freon este un compus chimic cu proprietatea de a se vaporiza la temperaturi foarte mici, mai mici decât cele din incinta care urmează a fi răcită. Altfel spus, freonul are o temperatură de fierbere şi o temperatură de vaporizare mai mici comparativ cu temperatura mediului în care va fi răcit.
Sistemul de aer condiționat al autovehiculelor este format, cu mici diferențe de la producător la producător, din următoarele componente:
- Compresor cu ambreiaj magnetic;
- Condensator;
- Dezumidificator;
- Senzor de presiune;
- Supapă de expansiune;
- Ventilator de habitaclu.
SUV-urile japoneze sunt apreciate pentru fiabilitatea și abilitățile lor off-road. Află care sunt cele mai fiabile SUV-uri japoneze din acest articol de pe blogul Autovit.ro.
Iată care ar fi principalele probleme care pot apărea la sistemul de aer conditionat:
- Aerul condiționat este pornit, dar nu pătrunde în habitaclu? În acest caz, este indicat să verifici filtrul de polen și ventilatorul de habitaclu.
- Aerul condiționat este pornit la maxim, dar în habitaclu intră aer cald și este zgomot? În această situație, este posibil ca lichidul refrigerant să nu fie în cantitate optimă în instalație.
- Aerul care pătrunde în mașină are un miros neplăcut? Este recomandată o igienizare a întregului sistem pentru a elimina reziduurile și bacteriile care se acumulează cu timpul.
- Când pornești aerul, ambreiajul nu cuplează? În acest caz, ori nu există freon în instalație, ori compresorul de AC este defect.
5 simptome compresor AC defect
Componenta principală a sistemului de aer condiționat este compresorul. Acesta comprimă freonul și îl transportă prin tuburile evaporatorului.
- Zgomot nedefinit – de obicei, zumzetul apare când rulmentul de la fulie este defect. Aceasta este o defecțiune serioasă, care poate duce la ruperea ambreiajului electromagnetic, deteriorarea capacului frontal al compresorului, deteriorarea garniturii și scurgerea lichidului frigorific.
- Ambreiajul compresorului este blocat – ambreiajul asigură conectarea compresorului la motor printr-o roată de transmisie și îi permite acestuia să funcționeze. Blocarea ambreiajului conduce la întreruperea funcționării compresorului de aer condiționat.
- Aer cald în locul celui rece – chiar dacă ai setat temperatură minimă, înseamnă că robinetul sau clapeta sunt blocate;
- Scurgeri de lichid – dacă s-au uzat rulmenții compresorului, aceștia nu vor mai menține lichidul în momentul presurizării lichidului de răcire;
- Volumul de freon din sistem nu corespunde normei – poate să fie prea mult sau prea puțin freon.
Pe Autovit.ro găsești o gamă largă de compresoare pentru sistemul de aer conditionat. Descoperă categoria piese auto și găsește compresorul potrivit!
Simptome lipsă ulei compresor AC
Uleiul din instalația de aer condiționat are rolul de a lubrifia componentele în mișcare, adică compresorul și supapa de expansiune. În plus, uleiul asigură răcirea compresorului. O lubrifiere necorespunzătoare indusă de folosirea unui ulei inferior este o cauză frecventă de deteriorare a compresorului de aer condiționat.
De obicei, atunci când uleiul lipsește, apar particule de metal care se răspândesc în întregul sistem. Acestea înfundă alte componente ale sistemului, care ulterior va necesita o curățare completă și înlocuirea componentelor afectate.
Simptomele lipsei de ulei în compresorul de aer condiționat sunt:
- Deși funcționează normal, uneori sistemul de AC face zgomot;
- Dacă placa de presiune a compresorului este rotită manual, aceasta opune rezistență;
- Când sistemul este parțial dezasamblat, urmele de așchii metalice sunt vizibile pe conductele de expansiune și pe componentele compresorului.
Dacă te preocupă problemele de mediu și îți dorești o mașina economică și sustenabilă, o variantă cu motorizare electrică s-ar putea să fie ceea ce cauți. Află din acest articol care sunt cele mai comune probleme ale masinilor electrice pentru a putea lua decizia corectă.
Cauze ambreiaj compresor AC defect
Ambreiajul compresorului AC este compus din: electromagnet, fulie cu rulment și disc de presiune.
Cauzele care duc la un ambreiaj compresor AC defect sunt:
- Funcționarea defectuoasă a rulmentului, care a provocat supraîncălzirea cuplajului;
- Blocarea compresorului în urma căreia presorul s-a oprit din rotire, iar fulia a continuat să se rotească, până când electromagnetul s-a ars din cauza supraîncălzirii și a deschis circuitul.
- Presiunea crescută în sistem a supus ambreiajul la sarcini maxime.
De ce nu cuplează compresorul de aer condiționat
Scurgerea de freon este cauza pentru care nu cuplează compresorul de aer condiționat. Posibile motive pentru scurgerea freonului sunt:
- Rulmentul și fulia nu funcționează corespunzător;
- Ambreiajul magnetic nu funcționează optim;
- Există o defecțiune în grupul pistonului;
- În corpul compresorului pot exista fisuri;
- Garniturile de cauciuc sunt uzate;
- Curea de tensionare posibil slăbită;
- Siguranțele sunt rupte;
- Circuitul electric este întrerupt.
Cauți piese de schimb pentru instalatia ta de aer conditionat? Pe Autovit.ro găsești componentele care se potrivesc la un preț imbatabil.
Senzor presiune AC defect simptome
Senzorul de presiune AC este conceput pentru a proteja sistemul împotriva daunelor cauzate de suprapresiune. Când acest senzor este defect apare eroarea P0533.
Principalele cauze care duc la defectarea senzorului de presiune sunt:
- Prea mult sau prea puțin agent frigorific;
- Ventilatorul de răcire este defect;
- Senzorul este scurtcircuitat;
- Firele sau contactele senzorului sunt deteriorate;
- Umiditatea este ridicată în sistemul de răcire.
Simptome lipsă freon aer condiționat
Orice autovehicul care are sistem de climatizare, mai devreme sau mai târziu se va confrunta cu lipsa freonului din instalație și necesitatea reîncărcării.
Simptomele care arată lipsa freonului din instalație sunt:
- Răcirea aerului este minimă sau deloc;
- Unitatea interioară și/sau exterioară a aparatului nu funcționează optim;
- Fisurile din conductele de răcire pot duce la pierderea rapidă a freonului;
- Ambreiajul compresorului nu cuplează;
- Gheață pe compresor.
Cum să eviți defecțiunile AC
Defectarea sistemului de aer condiționat este neplăcută și poate implica costuri serioase. Pentru a evita probleme la instalația AC, prevenția este cea mai bună soluție. Iată ce ai putea să faci pentru a proteja sistemul de aer condiționat:
- Alocă timp pentru întreținerea periodică a aparatului de aer condiționat al mașinii tale. Fă o minimă verificare AC și verificare compresor AC auto în primăvară, odată cu începerea sezonului în care AC funcționează activ.
- Este indicat să pornești periodic aerul condiționat, indiferent de vreme sau anotimp, timp de 10-15 minute, măcar o dată pe lună. În acest mod vei asigura o circulație constantă a uleiului în sistem.
- Curăță regulat condensatorul de murdăria acumulată și inspectează componentele sistemului de AC.
Deși de obicei un profesionist se ocupă de această procedură, poți curăța și singur instalația de aer condiționat folosind soluțiile potrivite. Află din acest articol care sunt cele mai bune metode pentru curatarea instalatiei AC a mașinii tale.
Îngrijirea adecvată a sistemului de aer condiționat din autovehiculul tău va asigura funcționarea sa pe termen lung, te va scăpa de costuri deloc neglijabile și nu vei fi nevoit să suporți mașina încinsă de canicula verii.
Sursa foto: shutterstock
Pasionat de noutățile din industria auto, dar și de povestea fascinantă a automobilului, Gabriel nu își pierde niciodată curiozitatea. În articolele scrise de el găsești ponturi utile, descrieri amănunțite și analize comparative, pentru ca alegerea viitoarei tale mașini să fie una inspirată. Tot Gabriel îți oferă ghiduri de întreținere corectă a mașinii, pentru o valoare mai bună la revânzare.