8 Septembrie 2025

Sistemul de evacuare al mașinii: principiu de funcționare și semne ale unor defecțiuni

Sistemul de evacuare al masinii

Sistemul de evacuare este prezent la toate autoturismele care funcționează pe baza unui motor cu ardere internă, iar după cum îi spune și numele, acesta are rolul de a evacua gazele generate de arderea combustibililor.

Pe lângă acest rol principal, sistemul de evacuare îndeplinește multe alte funcții, iar componentele care fac parte din acest ansamblu vin cu o serie de caracteristici individuale și sunt special concepute pentru a îndeplini o serie de condiții legate de costuri, dar și de legislația în vigoare.

Pentru că la un sistem de o asemenea complexitate, este foarte probabil să apară și defecțiuni, în cele ce urmează, vom prezenta cum funcționează un sistem de evacuare, vom vorbi despre cele mai comune defecțiuni ce ar putea apărea la acesta și despre semnele care anunță că ceva nu este în ordine. 

Cum funcționează sistemul de evacuare?

Sistemul de evacuare auto este responsabil pentru eliminarea gazelor de eșapament produse de motorul cu ardere internă, dar are și alte funcții vitale. Acest sistem începe de la galeria de evacuare care colectează gazele fierbinți de la cilindrii motorului.

Aceste gaze sunt apoi direcționate printr-o serie de țevi către convertorul catalitic, unde poluanții precum monoxidul de carbon și oxizii de azot sunt transformați în substanțe mai puțin nocive. La mașinile diesel, gazele trec și printr-un filtru de particule (DPF) pentru a reține funinginea.

În final, gazele ajung în toba de eșapament, care reduce zgomotul puternic al arderii. Pe lângă rolul său principal de a evacua gazele, sistemul de evacuare joacă un rol crucial în controlul emisiilor și în reducerea zgomotului

Toba de eșapament funcționează ca un rezonator, utilizând o serie de camere și tuburi pentru a anula undele sonore. De asemenea, sistemul este proiectat pentru a genera o anumită contrapresiune, care ajută la îmbunătățirea performanței motorului la anumite turații de motor. O funcționare corectă a sistemului de evacuare contribuie la o ardere eficientă a combustibilului, la creșterea puterii și la respectarea normelor de poluare.

Componența unui sistem de evacuare auto

Înainte de a vorbi despre defecțiunile apărute la un sistem de evacuare și despre cum să le identificăm la timp, este necesar să cunoaștem toate componentele care alcătuiesc acest ansamblu și să înțelegem cum funcționează fiecare. Astfel, dintr-un sistem de evacuare standard, fac parte: 

Galeria de evacuare

Această componentă se regăsește lângă chiulasă și are rolul de a prelua gazele evacuate din motor, preluând, în același timp, și o mare parte din căldura generată de compartimentul motor. De regulă, galeriile de evacuare sau șerpișorii, după cum mai sunt cunoscute, sunt confecționate din fontă turnată, fiind construite astfel încât să fie cât mai ușoare, însă totodată solide, pentru a asigura o izolare termică eficientă; 

Downpipe-ul

Localizat în continuarea galeriei de evacuare și având forma literei „S”, downpipe-ul are rolul de a face legătura cu toba intermediară sau cu catalizatorul, în cazul în care mașina are o astfel de componentă;

Catalizatorul

Componenta este montată în continuarea downpipe-ului și are scopul de a reduce noxele din gazele de eșapament, înainte ca acestea să fie eliberate în atmosferă. Eficiența maximă a catalizatorului este atinsă la peste 400 grade Celsius, astfel că această piesă este poziționată și dotată cu o serie de scuturi termice, pentru a nu deteriora alte componente ale mașinii; 

Toba intermediară

Întâlnită după catalizator, această componentă are rolul de a crea contrapresiunea și de a reduce o parte din zgomotele produse de motor, contribuind la obținerea cuplului. Cu toate că toba intermediară este prezentă la majoritatea mașinilor de serie, aceasta nu se regăsește în cazul multor mașini sport, întrucât este înlocuită cu turbo; 

Toba finală 

Aceasta este ultima componentă a sistemului de evacuare și cea în care gazele sunt realiniate, pentru a fi eliberate în atmosferă la o temperatură joasă și cu o viteză de evacuare mai redusă. Toba finală are și rolul de a atenua zgomotul produs de evacuare. 

Posibile defecțiuni ale sistemului de evacuare

Deși este alcătuit dintr-o serie mare de componente, sistemul de evacuare al unei mașini nu este predispus la defecțiuni, însă și el, la fel ca toate celelalte sisteme ale unei mașini, se poate confrunta cu anumite neregularități specifice. 

Cu toate că majoritatea elementelor din care este format sistemul de evacuare sunt construite din materiale care să asigure o mare durabilitate, expunerea prelungită a mașinii la apă, noroi sau zăpadă va duce la ruginirea pieselor și, implicit, la deteriorarea acestora până la punctul în care trebuie înlocuite.

Mai mult, contactul evacuării cu pietre, bucăți de gheață sau alte obiecte contondente și circulația pe drumurile accidentate sau cu gropi pot duce, în timp, la slăbirea elementelor componente ale sistemului de evacuare, lucru care, de cele mai multe ori, se poate rezolva printr-o simplă vizită la service, fără a fi necesară înlocuirea pieselor, ci doar îmbinarea lor. 

Vezi categoria noastră de 👉 AUTOUTILITARE

Sursa foto: Shutterstock

Semnele unor defecțiuni ale sistemului de evacuare 

Există mai multe semne care pot indica o defecțiune a sistemului de evacuare al mașinii tale, de la zgomote neobișnuite la probleme de performanță. Este important să recunoști aceste semne din timp, pentru a evita reparații mai costisitoare și pentru a asigura funcționarea eficientă și sigură a vehiculului.

Zgomote neobișnuite

Unul dintre cele mai evidente semne ale unei defecțiuni este apariția unor zgomote ciudate, care nu existau înainte. Un zgomot puternic, ca un huruit, indică adesea o gaură sau o fisură în toba de eșapament sau în una dintre țevi. Un zgomot metalic, ca un zornăit, poate semnala o piesă slăbită în interiorul sistemului, cum ar fi o prindere desprinsă sau o componentă spartă.

Performanță redusă a motorului

Un sistem de evacuare deteriorat poate afecta direct performanța motorului. O scădere a puterii, o accelerație lentă sau un consum de combustibil nejustificat de mare pot fi semne că sistemul nu funcționează corect. O gaură în sistem poate reduce contrapresiunea necesară pentru o ardere eficientă a combustibilului, în timp ce un blocaj poate împiedica gazele să iasă, sufocând motorul.

Probleme cu filtrul de particule

Filtrul de particule (DPF) este o componentă esențială la mașinile diesel și poate cauza probleme serioase atunci când se înfundă. Semnele includ aprinderea martorului de avertizare DPF în bord, o putere redusă a motorului sau un miros neplăcut, de plastic ars. Uneori, mașina va intra în modul „limp home" (putere redusă) pentru a proteja motorul.

Lichid care se scurge din evacuare

Deși este normal să se scurgă puțină apă (condens) din țeava de eșapament, mai ales când motorul este rece, un lichid de o altă culoare sau cu un miros diferit poate indica o problemă. Un lichid negru și uleios poate fi un semn al unei defecțiuni la motor, în timp ce un miros dulceag poate indica o scurgere de lichid de răcire în sistemul de evacuare.

Probleme cu catalizatorul

Un catalizator defect poate duce la o varietate de probleme. Printre semne se numără un miros puternic de sulf de la țeava de eșapament, o scădere a puterii motorului sau o supraîncălzire a sistemului. De asemenea, dacă se aprinde martorul „Check Engine" în bord, o diagnoză auto poate indica o problemă la convertorul catalitic.

Vezi 👉 AICI oferta noastră de PIESE

Este foarte important să cunoști cu exactitate componentele sistemului de evacuare al mașinii tale, dar și toate semnele care ar putea indica o defecțiune, pentru a le putea identifica și rezolva rapid. 

Întrebări frecvente

Cât costă repararea unui sistem de evacuare?

Costul variază în funcție de tipul defecțiunii și de componenta afectată. O gaură mică în țeavă poate fi sudată ieftin, în timp ce înlocuirea catalizatorului sau a filtrului de particule (DPF) poate costa câteva mii de lei.

Cât de des trebuie verificat sistemul de evacuare?

Se recomandă o verificare vizuală la fiecare revizie tehnică anuală. De asemenea, este indicat să-l inspectezi dacă auzi zgomote neobișnuite sau simți mirosuri suspecte în habitaclu. 

Cum pot preveni apariția ruginilor în sistemul de evacuare?

Pentru a preveni rugina, evită pe cât posibil deplasările scurte, care nu permit sistemului să se încălzească suficient pentru a elimina condensul. De asemenea, poți aplica o protecție anticorozivă.

Poate un sistem de evacuare modificat să ducă la respingerea ITP-ului?

Da, modificările care afectează nivelul de zgomot sau emisiile de noxe (cum ar fi eliminarea catalizatorului sau a DPF-ului) sunt motive de respingere a Inspecției Tehnice Periodice (ITP).

Monitorizarea constantă a semnelor de defecțiune este esențială pentru a asigura o funcționare sigură și eficientă a mașinii tale. O revizie regulată a sistemului de evacuare te ajută să eviți costuri mari de reparație și să menții performanța optimă a vehiculului.