autovit.ro
B SECTIUNI

Totul despre bobina de inducție: ce este, cum funcționează și de ce este necesară

Chiar dacă lucrurile au evoluat îndeajuns de mult în industria auto, bobina de inducție, sub o formă sau alta, este încă prezentă pe sistemele de aprindere ale unui autoturism. Descoperă ce este, cum funcționează și de ce este necesară bobina de inducție. Nu în ultimul rând, vei vedea și care sunt principalele simptome care pot indica o posibilă defecțiune a acestei piese.

Ce este și cum funcționează bobina de inducție

Bobina de inducție are un rol esențial pentru toate sistemele de aprindere cu care sunt echipate mașinile cu motoare pe benzină. Ea poate fi percepută ca un transformator de înaltă tensiune care ajută la obținerea scânteii electrice prin bujii, respectiv aprinderea amestecului de combustibil și aer din interiorul cilindrilor motorului. Bujiile cu scânteie, diferite față de cele incandescente, ce se regăsesc în componența motoarelor diesel, sunt atribuite fiecărui cilindru al mașinii.

Sistemul de aprindere al unei mașini este format din baterie, bujii, bobina de aprindere, cablaje, accesorii și alte piese conexe. Chiar dacă sunt componente separate, ele lucrează concomitent în cadrul acestui sistem important în funcționarea motorului.

Cum funcționează bobina de inducție

Funcționarea bobinei de inducție are la bază principii ce țin de electricitate și magnetism (electromagnetism). La trecerea unui curent de joasă tensiune, așa cum este curentul de la bateria mașinii (12V), o bobină creează în jurul ei un câmp magnetic ce va fi transformat în electricitate de înaltă tensiune (până la 40.000V). 

În momentul în care bobina primește curent de la baterie, câmpul magnetic va crește rapid până când ajunge la tensiunea maximă. Un câmp magnetic activ induce curent electric în bobină. Atunci când bobina nu mai primește curent, câmpul magnetic se reduce și rămâne stocat în interiorul bobinei (păstrează energia) până la următoarea declanșare de aprindere a motorului.

Bobinele de inducție prezintă două circuite și o conductă de înaltă tensiune. Este vorba de un circuit primar (bobină primară), cu circa 200-300 de spire izolate din cupru, și unul secundar (bobină secundară), care prezintă circa 15.000-20.000 de spire izolate din cupru. Aceste înfășurări de spire sunt protejate de un înveliș izolat, respectiv capacul de protecție.

Prin circuitul primar trece curentul de joasă tensiune provenit de la baterie, iar prin cel secundar trece curentul de înaltă tensiune ce furnizează impulsurile electrice necesare funcționării bujiilor. Prin efectele electromagnetismului, o bobină de aprindere reușește să creeze o putere electrică în câteva milisecunde. 

În momentul în care bujia are nevoie de o scânteie, sistemul de aprindere al mașinii oprește fluxul electric în bobina primară. Chiar dacă câmpul magnetic se reduce, crește tensiunea înaltă necesară producerii scânteii. Procesul mai poartă denumirea de inductanță.

cunctionare bobina inductie

Până la apariția sistemelor de aprindere controlate electronic, inventate după anii 1970, sistemul de aprindere Kettering, pe bază de bobină, a fost utilizat pe foarte multe autoturisme din lume. Inventatorul american Charles Kettering a dezvoltat acest sistem de aprindere pentru General Motors în 1910. În schema tehnică, bobina este conectată la un distribuitor, cu câte un fir de contact pe fiecare bujie.

În prezent, motoarele moderne au un sistem computerizat de aprindere și intervin în joc mai mulți senzori care reglează și controlează această acțiune.

De ce este necesară bobina de aprindere la un autoturism

Denumită și bobină de aprindere, această piesă auto ajută bujiile să producă scânteile necesare aprinderii motorului. Bujiile care funcționează prin scânteie, caracteristică specifică mașinilor pe benzină, au nevoie de un curent de înaltă tensiune pentru a genera aprinderea amestecului dintre benzină și aer. Acest curent de înaltă tensiune este produs întocmai de bobina de inducție sau aprindere.

Bobinele de inducție moderne pot fi de mai multe tipuri:

  • bobină stick – design inovativ, de mici dimensiuni;
  • bobină distribuitoare – sistem de distribuție a curentului către bujii;
  • bloc bobină de aprindere – combină mai multe bobine într-o singură unitate;
  • bobină pe bujie – performanță superioară, cu o scânteie puternică.

În prezent, toate bobinele de inducție au un design compact, reducând cu mult dimensiunea piesei. Noile tehnologii mai vin cu o eficiența magnetică ce produce tensiunile mari necesare într-un timp scurt. De asemenea, bobinele de aprindere moderne se pot accesa și instala cu ușurință în blocul motor al mașinii.

Caută 👉 BOBINA INDUCTIE pentru modelul tău de autoturism.

Principalele simptome de bobină inducție defectă

Mulți dintre noi omitem funcționalitatea bobinei de inducție atunci când rotim cheia în contactul mașinii. Toate procesele se întâmplă rapid și conștientizăm doar acțiunea finală, care de altfel ne și interesează, pornirea motorului. Totuși, ca orice altă piesă a unei mașini, și o bobină de inducție se poate defecta în timp, mai ales că este supusă unor șocuri mecanice și termice.

Sunt bobine de inducție care își fac treaba peste 200.000 km, însă sunt și unele care cedează mai repede. Nu există o bornă pe care să o ai în vedere pentru schimbarea bobinei, ci doar simptome pe care trebuie să le iei în considerare. 

În principiu, simptomele sunt cam aceleași, indiferent de marca mașinii pe care o conduci:

  • pornire grea a motorului sau motor care nu pornește;
  • tremurat al motorului la ralanti și zgomote neuniforme;
  • motorul se oprește la scurt timp după pornire;
  • motorul pierde din putere la accelerări sau dă rateuri atunci când este turat;
  • crește consumul de combustibil;
  • martorul „check engine” rămâne aprins.

⏩ Citește și despre cum are loc detonatia motorului și cum poate afecta buna funcționare a unei mașini.

Cauzele care duc la defectarea bobinei de inducție sunt și ele variate, precum:

  • scurtcircuit sau supraîncălzire;
  • cablaje defecte ce asigură legătura cu sistemul de aprindere;
  • contacte oxidate sau cu depuneri de la umezeală, praf, murdărie etc.;
  • deteriorare conductori;
  • dereglare ruptor, blocare ciocănel etc.;
  • izolație necorespunzătoare;
  • daune mecanice.

bobina inductie defecta

Unele simptome sunt comune și cu alte defecțiuni, prin urmare doar la un service auto poți depista problema cu care te confrunți. Este recomandat ca la o revizie tehnică anuală sau la o verificare periodică a bujiilor să se observe și starea bobinei de inducție. 

De altfel, dacă schimbi bujiile și există în continuare probleme legate de pornirea mașinii, verifică și bobina de inducție. Poate a sosit timpul să fie înlocuită și să fie evitată astfel o funcționare nepotrivită a motorului.

Prețul unei bobine de inducție variază în funcție de modelul de autoturism și de brandul care produce bobina. În general, prețurile se situează între 150 și 500 de lei, la care se adaugă manopera de service.

Descoperă oferta de 👉 BUJII disponibilă pe Autovit.ro.

Bobina de inducție este, așadar, o piesă vitală pentru sistemul de ardere al unui motor termic pe benzină. Fără un asemenea transformator de tensiune, bujia nu poate produce scânteia necesară aprinderii amestecului de combustibil și aer în camera de ardere. La următoarea pornire a motorului mașinii, vei știi mult mai bine care îi este rolul și cum funcționează aceasta.

Surse foto: Shutterstock, Shutterstock, Shutterstock.

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)