Suntem convinși că ai văzut cum șoferii își puneau în funcțiune vehiculele în trecutul îndepărtat. Aceștia trebuia să coboare în fața mașinii și să acționeze (învârtă) o manivelă pentru a porni motorului. Nu era chiar o treabă simplă sau plăcută.
Recunoștința pentru lejeritatea cu care plecăm, acum, la drum, de fiecare dată când introducem cheia în contact sau apăsăm butonul „Start”, i se cuvine electromotorului sau demarorului. Datorită acestei componente, nimeni nu mai riscă, astăzi, să se accidenteze la acționarea manivelei, din cauza unor rateuri ce puteau cauza rotirea motorului în sens invers.
- Ce rol are electromotorul
- Cum funcționează demarorul/electromotorul
- Simptome electromotor defect. Ce defecțiuni poate manifesta acesta
- Îngrijire și mentenanță electromotor
Ce rol are electromotorul
După ce s-au experimentat diverse demaroare, precum pneumatice, cu arc, prin inerție sau hidraulice, dar și demaroare ce foloseau cartușe pirotehnice, s-a ajuns la formula optimă pentru motoarele pe benzină și diesel: demarorul electric.
Companiile din domeniul subansamblelor s-au preocupat, încă de la începutul secolului trecut, de găsirea unei soluții a acestei probleme.
Denumit și demaror (de la cuvântul englezesc „starter”), electromotorul este o componentă electrică (subansamblu) ce pornește motorul termic, pe benzină sau motorină, atunci când acționezi cheia în contactul mașinii, pe poziția de pornire.
Desigur, mai nou, apeși butonul „Start”. Motoarele cu ardere internă funcționează independent, dar nu sunt capabile să își genereze propriul lucru mecanic în fazele de admisie și compresie. Acestea au nevoie, așadar, de un imbold pe care doar electromotorul îl poate oferi.
Electromotorul are capacitatea de a converti energia electrică în energie mecanică, prin unde electromagnetice. La acționarea contactului, prin electromotorul mașinii circulă o tensiune de 12V. Rolul lui se oprește atunci când motorul mașinii a pornit la turația minimă necesară. Prin urmare, face un lucru simplu și esențial: pornește mașina pe loc.
Electromotorul, în fond, un motor electric, se află montat chiar în apropierea volantei. Vom vedea că nu degeaba este poziționat aici. Dimensiunea electromotorului este variabilă, în funcție de capacitatea cilindrică a motorului, puterea bateriei și consumul electric general.
Ești în căutarea unui 👉 ELECTROMOTOR pentru pornirea mașinii?
Cum funcționează demarorul/electromotorul
Electromotorul unei mașini obișnuite funcționează prin curent continuu, la o tensiune de 12V. Există și electromotoare mai mari, care funcționează la 24V, însă acestea se regăsesc pe autoutilitare. De asemenea, mopedele au electromotoare care funcționează la 6V.
După cum vei vedea și la capitolul defecțiuni, bateria de 12V a mașinii trebuie să fie într-o stare foarte bună pentru funcționarea optimă a electromotorului. Practic, el se alimentează electric de la aceasta.
Ce este bendixul și ce face solenoidul
Bendixul și solenoidul sunt componentele interne principale. Începem cu solenoidul, deoarece vom înțelege, mai apoi, ce este bendixul. Deși are un nume științific, solenoidul unui electromotor trebuie perceput ca o bobină-releu care creează un câmp electromagnetic. Este o componentă cheie, deoarece pune în funcțiune întregul subansamblu al demarorului.
Bendixul face o operațiune simplă, dar vitală. Practic, este un pinion al electromotorului. În momentul acționării contactului mașinii (sau butonul de „Start”), solenoidul scoate în exterior bendixul. Practic, acest pinion ajunge la volanta sau, mai bine spus, la volant. Prin urmare, acest pinion pune în mișcare volanta, care, la rândul ei, pune în mișcare arborele cotit. După ce motorul a pornit, căci asta ne dorim, bendixul se retrage în poziția inițială.
Așadar, un proces complex care se realizează printr-o „muncă în echipă”. Dacă vreo piesă nu „muncește” corespunzător, pot apărea probleme tehnice. La următoarea urcare la volanul mașinii tale, în momentul pornirii motorului, gândește-te un pic la toate detaliile de mai sus. Este fascinant cum totul se întâmplă într-o clipă, la o simplă acționare a contactului mașinii.
Bendixul și solenoidul sunt „vedetele” principalele ale unui electromotor, dar și restul componentelor sunt la fel de importante. Le enumerăm și pe ele îndată.
Descoperă oferta noastră variată de 👉 PIESE auto.
Care sunt componentele unui electromotor
- Statorul, în rol de componentă fixă;
- Rotorul, în rol de componentă mobilă. Statorul și rotorul, prin curentul electric, produc câmpul energetic necesar punerii motorului în funcțiune;
- Periile colectoare, care transmit curentul electric către stator și rotor;
- Bucșele, necesare pentru stabilizarea electromotorului;
- Pinioanele (asemănătoare ambreiajului), ce mențin o turație regulată a electromotorului;
- Bendixul și solenoidul, despre care am vorbit deja.
Toate aceste componente funcționează ca un ansamblu și alcătuiesc electromotorul unei mașini.
Schemă electromotor
Simptome electromotor defect. Ce defecțiuni poate manifesta acesta
La întrebarea „de ce se strică electromotorul” putem răspunde simplu: pentru că intervine fie uzura componentelor, fie exploatarea necorespunzătoare a mașinii. Există suficiente simptome electromotor defect. De exemplu, acesta poate roti volantul, dar la o viteză prea mică pentru a susține pornirea motorului, generează zgomote anormale, ce te pot îngrijora, sau nu se rotește, chiar dacă sunetul caracteristic îți indică faptul că a avut loc comutarea.
Printre cauzele cele mai dese care pot duce la defecțiuni ale demarorului se numără:
Electromotorul nu se rotește și nu scoate niciun sunet
Bateria mașinii are un nivel scăzut, circuitul comutatorului este afectat sau bobina electromotor este defectă.
Electromotorul nu se rotește, dar emite zgomote
Circuitul de pornire are un contact slab sau în ansamblul motorului a avut loc un scurtcircuit. Zgomotele pot fi sub forma unui clănțănit sau clic.
Electromotorul nu se oprește după pornirea motorului
Pârghie blocată pe arborele armăturii sau probleme cu contactele solenoidului.
Electromotorul nu se rotește la cald
Cel mai probabil sunt de vină bucșele stabilizatoare sau periile colectoare.
Electromotorul scoate fum
Există fluctuații de tensiune în acumulator, ceea ce poate duce la încălzirea lui, cu riscul ca acesta să fie scurtcircuitat.
Motorul nu pornește, iar pe fundal se aude o „bătaie”
Volantul este fisurat sau are deformări, iar ventilul electromagnetic al motorului de pornire poate fi nefuncțional.
Funcționare zgomotoasă a electromotorului
Uzura îndelungată a pieselor care alcătuiesc demarorul poate cauza un efort suplimentar al acestuia pentru a acționa asupra volantei. De exemplu, bendixul uzat poate fi o cauză a zgomotului (sunet de măcinare).
Îngrijire și mentenanță electromotor
În principiu, un electromotor de calitate rezistă ani buni de funcționare, la parametri optimi. Totuși, în timp, pot apărea probleme legate de:
- Alimentarea și transmisia curentului electric (sarcină prea mare, sarcină prea mică). Verifică, ocazional, tensiunea din bornele bateriei.
- Umiditatea sau căldura excesivă ar putea deteriora izolația de protecție a bobinei.
- Lubrifierea insuficientă poate defecta piesele care compun electromotorul.
Așadar, buna funcționare a electromotorului depinde și de temperatura exterioară. De exemplu, atunci când aceasta este scăzută, gradul de vâscozitate a uleiului este afectat, iar bateria nu este în cea mai bună stare, ceea ce va face ca pornirea mașinii tale să fie mult mai dificilă. Din acest motiv, este recomandat să nu acționezi electromotorul în mod repetat, într-un interval mic de timp, pentru a nu uza pinionul de angrenare și periile colectorului.
Un demaror perfect funcțional, mai ales în cazul unei mașini rulate, implică operațiuni de mentenanță pentru care ai nevoie de ajutorul specializat al unui mecanic auto. Dacă pentru igienizarea periodică poți folosi soluții disponibile pe piață, iar la capitolul scule nu vei avea nevoie decât de câteva șurubelnițe și de o seringă, apariția unui defect de natură electrică nu este atât de ușor de remediat.
Cel mai probabil verdict pe care ți-l va oferi specialistul va fi acela de a înlocui piesa cu totul, pentru că prețurile la care poți achiziționa un demaror nou sunt relativ accesibile.
Chiar dacă poți cumpăra seturi de perii, statoare sau solenoizi pentru prețuri în jurul a 100-200 de lei, un demaror nou va avea un preț ce pornește de la 300-400 de lei, în funcție de modelul mașinii tale. La aceste sume se va adăuga prețul manoperei, stabilit de service-ul auto.
Avantajele deciziei de a schimba această componentă vin din efectele benefice asupra altor subansamble, cum ar fi bateria sau cardanul, ce vor fi solicitate mult mai puțin, dacă vor avea de lucrat alături de un demaror nou.
Vezi ce 👉 AUTOTURISME NOI îți poți cumpăra de pe Autovit!
În concluzie, electromotorul stabilește pornirea motorului mașinii tale. Acum știi cum funcționează un electromotor și care este rolul său, respectiv cum îl menții pentru cât mai mult timp perfect funcțional.
Sursa foto: Shutterstock
Pasionat de noutățile din industria auto, dar și de povestea fascinantă a automobilului, Gabriel nu își pierde niciodată curiozitatea. În articolele scrise de el găsești ponturi utile, descrieri amănunțite și analize comparative, pentru ca alegerea viitoarei tale mașini să fie una inspirată. Tot Gabriel îți oferă ghiduri de întreținere corectă a mașinii, pentru o valoare mai bună la revânzare.