autovit.ro
B SECTIUNI

La ce folosește sistemul DRS în Formula 1 și ce înseamnă DRS detection zone

Folosite inițial în industria aeronautică, componentele aerodinamice au început, în ultimul timp, să facă parte și din industria auto, în special în cazul monoposturilor de Formula 1. 

Sistemele folosite în domeniul auto funcționează similar cu cele din industria aerospațială, majoritatea componentelor fiind hidraulice, pentru ca performanța și rezistența sistemelor să fie crescute. În ce privește tehnologia și sistemele folosite la o aeronavă sau la o mașină de Formula 1, doar mărimea face diferența între cele două.

Ce înseamnă DRS Formula 1

Tehnologia DRS a fost introdusă în Formula 1 în 2011 cu scopul de a reduce forţa de apăsare aerodinamică pe liniile drepte, astfel încât un pilot să aibă mai multe şanse să-şi depăşească adversarul.

Sistemul se activează de către pilot în anumite zone stabilite de FIA (Federation Internationale de l’Automobile) prin apăsarea unui buton poziţionat pe volan. Acesta generează deschiderea unei “aripioare” mobile care reduce forţa de apăsare aerodinamică şi permite creşterea vitezei monopostului pe linie dreaptă.

În condiţiile în care pilotul aflat în faţă nu are dreptul de a utiliza DRS în scop defensiv, pilotul aflat în urmărire are şanse mai mari să-şi depăşească adversarul. Acest sistem poate produce un surplus de 10-15 Km/h în momentul în care flapsul se ridică (aproximativ 50 mm). 

Autovit.ro este platforma cu cel mai mare număr de dealeri profesioniști din România și majoritatea oferă garanție pentru mașinile pe care le vând. Descoperă oferta de masini second-hand de la Autovit și vezi dacă găsești un model pe placul tău.

Scurt istoric al sistemului DRS

În 1968, Ferrari nu se afla printre echipele care luptau pentru podium, în primul rând din cauza motorului mai lent decât cel de la Cosworth. Din această cauză, directorul tehnic, Mauro Forghieri, s-a văzut nevoit să găsească alte soluții tehnologice pentru a îmbunătăți monopostul. El a introdus pentru prima dată în istoria competiției de Formula 1 sistemul DRS la Marele Premiu al Belgiei, a patra etapă a sezonului. Aripa spate a monopostului 312 era formată dintr-o aripă de bază fixă și o aripă mobilă cu un mic unghi de înclinare.

Rezultatul a fost evident: Amon, pilotul Ferrari, a câştigat pole position-ul la Spa-Francorchamps cu un avans de 4 secunde față de locul 2. Concluzia era clară: noua tehnologie trebuie folosită de toată lumea.

Următoarea cursă a avut loc în Olanda, pe circuitul de la Zandvoort. Deloc surprinzător, toate echipele s-au prezentat cu diferite versiuni ale noii aripi spate introduse de Ferrari la Spa-Francorchamps. Toate, cu excepţia celor de la Matra, care, surprinzător, a câştigat cursa.

Ferrari nu a renunţat la sistemul DRS după eşecul major de la Zandvoort. În schimb, Forghieri a încercat să-l îmbunătăţească înaintea cursei de acasă de la Monza, acolo unde Ferrari avea obligaţia morală faţă de suporteri de a câştiga.

Ideea lui a fost ca aripa să devină complet mobilă atunci când, aflat pe linia dreaptă, pilotul apasă un buton de pe volan şi rămâne cu degetul pe el. Astfel, forţa de apăsare aerodinamică scade, iar viteza monopostului creşte. Înainte de intrarea în următorul viraj, pilotul ridică degetul de pe butonul de activare, iar aripa spate revine la poziţia iniţială.

Amon a pierdut controlul volanului în virajul Lesmo 2 după ce folosise DRS pe linia dreaptă, monopostul a ricoşat în gardul de protecţie şi a lovit copacii de pe marginea circuitului.

Din fericire, cu numai o cursă în urmă, Ferrari introdusese în premieră centurile de siguranţă pentru piloţi. Dispozitivul şi-a făcut datoria, iar Amon a scăpat teafăr din accident, însă nu a vrut să mai audă de aripi ajustabile. Nici nu mai era nevoie, pentru că FIA a decis în scurt timp să interzică tehnologia începând din sezonul 1969, din motive de siguranţă.

Patru decenii mai târziu, sistemul DRS a revenit într-o Formula 1 în care măsurile de siguranţă sunt semnificativ mai mari. Trecând peste controversele generate de artificialitatea acestuia, un lucru este sigur: DRS a contribuit din plin la spectacolul pe care îl vedem din 2011 pe circuit.

Ești în căutarea unei mașini noi care să te ducă în siguranță și confort pe pârtiile preferate în această iarnă? Vezi oferta Autovit.ro pentru autoturisme noi și programează un test drive.

ce este sistemul DRS

Ce este DRS detection zone

Atunci când mai multe autoturisme trec prin dreptul liniilor de cronometrare (DRS detection zones) de pe suprafața pistei și atunci când un autoturism se află la mai puțin de o secundă față de cel din față, pilotul va primi un semnal care îi va permite să activeze sistemul DRS, adică deschiderea flapsurilor de pe aripa din spate.

Normele F1 indică exact momentele și locurile în care flapsurile pot fi reglate în așa fel încât să se poate desfășura o depășire cu șanse mari de reușită. Folosirea acestui sistem este determinată de FIA care, înaintea fiecărei curse, decid care vor fi zonele unde se poate folosi DRS System-ul, de obicei pe liniile drepte ale circuitului.

Pilotul poate activa DRS-ul după ce a trecut prin DRS DETECTION ZONE, zona de cronometrare care indică distanța dintre mașini, și este poziționat la mai puțin de o secundă față de mașina din față. Sistemul poate fi folosit în cursă o singură dată pe tur și nu în primele două tururi. În calificări, sistemul poate aduce un câștig de 0,5 secunde pe tur.

Având în vedere că DRS detection zones sau zonele de cronometrare din cadrul circuitului, unde se stabilește dacă se poate folosi sistemul DRS, sunt amplasate după viraje, flapsul va putea fi deschis doar în momentul în care pilotul se află în linie dreaptă. Atunci când o mașina iese din viraj și traversează DRS detection zone, pilotul va primi semnalul și va putea activa sistemul DRS.

Avantajul pe care acest sistem îl conferă nu este unul mare, de obicei fiind vorba de o viteză suplimentară de până la 15 km/h, dar care face diferența în cazul unor depășiri și asigură spectacolul în competiții.

Dacă ai nevoie de piese de schimb pentru mașina ta, poți găsi o gamă variată la prețuri accesibile pe Autovit.ro. DESCOPERĂ CATEGORIA PIESE și alege ce se potrivește mașinii tale.

cum functioneaza sistemul DRS

Cum funcționează un DRS System

Indiferent de performanțele monopostului sau de abilitățile pilotului, mașina care se situează în față va avea mereu un avantaj serios în momentul în care iese din curbă, fiind prima care are posibilitatea de a accelera. Prin utilizarea sistemului DRS și oportunitatea creșterii vitezei mașinii din spate, se echilibrează șansele fiecărui pilot, indiferent de poziția în care intră în viraj. Prin acționarea unui buton care se află pe volanul mașinii, pilotul transmite un semnal catre ECU (electronic control unit), iar acesta acționează o supapă care se află situată în zona transmisiei. 

Acest sistem a fost introdus din dorința de a crea un echilibru care să poată fi menținut pe toată durata cursei, astfel încât poziția de la start să nu mai fie atât de valoroasă, iar abilitățile fiecărui șofer să fie relevante de la start până la finalul competiției. Astfel, se păstrează suspansul în concurs, iar competiția devine mai strânsă.

DRS detection zone

Materialele folosite pentru fabricarea sistemului DRS Formula 1 2022

Materialele utilizate în fabricarea sistemelor DRS sunt foarte costisitoare și presupun un grad foarte ridicat de precizie și rezistență pentru a putea funcționa la un nivel performant.

Titanul este metalul utilizat frecvent pentru fabricarea sistemului DRS Formula 1 2022, pentru că este ușor și cu rezistență ridicată. Este rezonabil ca preț, iar singura problema care ar putea apărea este faptul că poate fi îndoit o singură dată, iar dacă manevra e executată greșit, nu mai poate fi corectată.

Fibra de carbon este un material compozit utilizat frecvent în fabricarea componentelor pentru monoposturile de Formula 1, datorită rezistenței sale și a greutății scăzute. Ca și raport rezistență/greutate, fibra de carbon este cel mai bun material care poate fi produs la scară industrială în acest moment. Fibra de carbon este rezistentă la coroziune, foarte ușoară și foarte sigură. Este, de asemenea, foarte rezistentă la factorii de mediu și la temperaturi extreme, fie că sunt scăzute sau ridicate. 

E necesar ca automobilele să fie fabricate din cele mai rezistente și mai maleabile materiale cu putință. De aproape 100 de ani, se studiază rezistența și flexibilitatea materialelor pentru industria auto, iar concluzia este ca nu materialele brute sunt eficiente, ci, mai degrabă, cele compozite, adică materialele care se compun din două sau mai multe elemente. Află din acest articol totul despre fibra de carbon, care tinde să fie utilizată din ce în ce mai frecvent pe tot mai multe automobile, datorită calităților sale.

DRS este cu adevărat eficient dacă vorbim de circuite care au zone lungi de linie dreaptă și în care acest sistem se poate utiliza la nivel maxim. Dar, în cazul circuitelor cu foarte multe viraje și puține porțiuni drepte, avantajul sistemului DRS este unul nesemnificativ. Sistemul a fost conceput pentru a crea echilibru pe parcursul întregii competiții și pentru a menține suspansul și spectacolul pe circuit. 

Sursa foto: pixabay.com

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)