autovit.ro
B SECTIUNI

Totul despre convertizorul de cuplu: importanță, principiu de funcționare, cauze și simptome ale unei defecțiuni

O mașină care prezintă o transmisie automată cu convertizor de cuplu aduce beneficii oricărui șofer interesat de confort și ușurință în conducere. Află totul despre importanța, funcționarea și defecțiunile unui convertizor de cuplu. 

Ce este convertizorul de cuplu

Convertizorul de cuplu este considerat „ambreiajul” unei mașini automate care funcționează cu această tehnologie de transmisie. După cum deja știi, la o mașină cu transmisie/cutie automată ai doar două pedale, accelerație și frână, iar convertizorul ia rolul ambreiajul clasic. Acesta îți simplifică viața la volanul mașinii. 

Cutia automată a uimit lumea între cele două războaie mondiale. Americanii de la General Motors (GM) au fabricat prima cutie automată pe modelul de serie Oldsmobile, fiind denumită Hydra-Matic. Ceva mai târziu, fiecare producător auto și-a gândit propria strategie de construcție a cutiilor automate. Astăzi, ele sunt foarte populare în rândul șoferilor care vor să se bucure de un confort maxim, mai ales în traficul aglomerat. 

ce este convertizorul de cuplu

Ai nevoie de un ▶ CONVERTIZOR de cuplu la mașină? Intră pe autovit.ro!

Importanța convertizorului de cuplu 

Un convertizor de cuplu face ce ar trebui să faci tu cu ambreiajul la o mașină cu transmisie manuală. Este un cuplaj hidraulic care permite motorului să funcționeze independent față de transmisia mașinii și să schimbe automatizat treptele de viteză. 

La schimbarea treptelor de viteză intervenția șoferului este minimă, deoarece vitezele se schimbă automat prin simpla apăsare a accelerației (treaptă superioară de viteză) sau a frânei (treaptă inferioară de viteză). 

Așadar, are o importanță vitală în pornirea la ralanti și deplasarea mașinii, dar și pentru confortul tău, ca șofer. 

Principiul de funcționare al convertizorului

O cutie automată cu convertizor de cuplu este, bineînțeles, mult mai complexă față de o cutie manuală cu ambreiaj. De fapt, este cea mai complexă transmisie automată dintre toate tipurile care există. Vorbim de un ansamblu de componente, precum mecanisme planetare și frâne multidisc, toate controlate de ECU-ul mașinii. 

Un convertizor de cuplu funcționează după principiul hidrodinamicii. În cazul nostru, fluidul este uleiul de transmisie. Dinamica cutiei de viteze se realizează cu ajutorul acestui fluid, iar puterea cuplului este în funcție de turația motorului. Mai clar spus, atunci când motorul este turat (accelerat) se pompează mai mult ulei de transmisie în convertizor, care transmite mai mai mult cuplu roților mașinii. Sub acest principiu forța motorului este direcționată către transmisie. Când motorul este la ralanti, situația este complet inversă, iar convertizorul va decupla automat motorul de cutia de viteze. 

totul despre convertizorul de cuplu

Convertizorul are la bază patru componente principale, după cum urmează:

  1. pompă de tip centrifugă, care se conectează cu volanta;
  2. turbină, care face conexiunea cu transmisia mașinii;
  3. stator, care se află în centrul convertizorului, cu rol de eficientizare;
  4. ulei de transmisie, fluidul necesar principiului hidrodinamicii.

Convertizorul este conectat direct în angrenajul motor al mașinii, mai precis la volanta

Dublu ambreiaj vs convertizor de cuplu

O dilemă frecventă în rândul cumpărătorului de mașină cu transmisie automată este: dublu ambreiaj vs convertizor de cuplu. Explicăm pe scurt.

Transmisia cu dublu ambreiaj (cunoscută simplu ca DSG, de la „Direct Shift Gearbox”) prezintă una dintre cele mai performante cutii de viteze automate. Este practic o variantă cu mult îmbunătățită a cutiei secvențiale. Se bazează pe două ambreiaje interne, care lucrează alternativ, prin cuplare și decuplare automată. 

De exemplu, pentru prima treaptă de viteză lucrează un ambreiaj, pentru a doua treaptă de viteză, celălalt ambreiaj, și așa mai departe. A fost inițiată de grupul Volkswagen, dar acum sunt comercializate și de alți producători auto, printre care Ford sau Renault. 

Avantajele transmisiei cu dublu ambreiaj ar fi schimbările rapide și performante ale treptelor de viteze, consum bun de combustibil, însă, la capitolul fiabilitate lucrurile sunt discutabile. Așa cum era normal, ultimele generații de cutii DSG sunt mai bine optimizate față de primele generații. 

Transmisia cu convertizor de cuplu este o cutie automată în adevăratul sens al cuvântului. Am zis asta, deoarece acest tip de transmisie nu are niciun ambreiaj, dar preia rolul acestuia. Ai văzut mai sus ce este și cum funcționează. Este adaptată de majoritatea producătorilor auto premium, inclusiv BMW sau Mercedes-Benz, pe diferite modele de mașini. 

Avantajele transmisiei cu convertizor de cuplu sunt fiabilitatea bună și schimbarea silențioasă a treptelor de viteză, însă sunt disponibile pe mașini care necesită un buget mai mare de achiziție. Conexiunea dintre motor și transmisie poate duce și la anumite pierderi de energie. În plus de asta, componentele dinamice ale convertizorului sunt complexe, iar reparațiile ar putea fi destul de mari. 

Mai există și alte cutii, precum cea secvențială (pe mașinile vechi), robotizată (precum cea de pe Dacia) sau CVT (specific mașinilor asiatice), însă ieșim din aria de interes a acestui articol dacă ne apucăm să le dezbatem aici. 

Vezi ▶ AUTOTURISME cu transmisie automată și bucură-te de condus!

De ce se defectează convertizorul

Convertizorul se poate defecta din cauza uzurii în timp a componentelor sau a exploatării necorespunzătoare a mașinii. 

Cutiile automate de viteze au evoluat foarte mult în ultimii ani, mai ales că începuturile nu au fost tocmai grozave în ceea ce privește eficiența și problemele de funcționare. De aceea, mulți evită mașinile vechi dotate cu transmisie automată.

Cum convertizorul este o componentă vitală pentru o mașină automată, are și caracteristici foarte complexe ce necesită mentenanță periodică și o exploatare corectă pentru a-și păstra parametrii optimi de funcționare. Altfel, vorbim de defecțiuni, ce pot fi destul de costisitoare. 

Simptome convertizor defect

Alunecarea transmisiei

Transmisia alunecoasă înseamnă că mașina „patinează” la plecarea de pe loc. Mai precis, motorul turează, însă mașina pleacă greu de pe loc. Este un simptom popular al unui convertizor care nu mai funcționează corespunzător, adică nu mai cuplează corect. Se poate manifesta și în timpul condusului. 

Supraîncălzirea uleiului

Fenomenul de supraîncălzire a uleiului de transmisie, care poate ajunge în punctul de fierbere, este un efect direct al alunecării transmisiei. Această problemă poate apărea și în timpul mersului și duce rapid la uzura componentelor dintr-un convertizor. 

Accelerarea greoaie

Accelerarea greoaie, ori la cald, ori la rece, poate fi și ea un semn de convertizor defect. Verifică concomitent turometrul și vitezometrul. Accelerarea greoaie are legătură directă și cu  alunecarea transmisiei. 

Ralanți oscilanți

Dacă observi ralanți oscilanți, prea scăzut, prea mare sau variabil, problema poate fi de la convertizorul de cuplu. În principiu, este vorba despre dinamica presiunilor existente într-un convertizor. 

Ulei cu reziduuri

Uleiul de transmisie trebuie schimbat conform producătorului. Dacă la schimbarea acestuia se constată acumulate diverse reziduuri fine, cel mai probabil este din acțiunea de frecare a componentelor. Se iau măsurile necesare, de înlocuire componente sau reverificare fluid, după un anumit număr de kilometri parcurși.

Zgomote ciudate

Ascultă mașina atunci când este la ralanti, dar și în momentele de accelerare. Zgomotele, șocurile și vibrațiile te pot duce cu gândul la un convertizor de cuplu care se poate defecta curând. Desigur, pot fi și alte cauze. 

Mașina nu se deplasează

În situația în care mașina nu se deplasează, înainte sau înapoi, convertizorul de cuplu ar putea să fie complet defect. Se impune schimbare convertizor cutie automată.   

Toate aceste simptome, odată apărute, necesită investigații într-un service auto. Nu întotdeauna poate fi vorba de un convertizor de cuplu defect, deoarece, în multe cazuri, pot fi alte probleme legate de transmisia mașinii.  

Un convertizor de cuplu, la o mașină cu transmisie automată, este un adevărat progres în industria auto. Dacă mai punem la socoteală și celelalte tehnologii de siguranță și asistență la volan, condusul unei mașini nu a fost niciodată mai ușor. 

Sursa foto: Shutterstock 

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)