autovit.ro
B SECTIUNI

Cutia de viteze DSG: ce este și cum funcționează?

O cutie de viteze cu schimbare directă, cunoscută și sub denumirea de cutie de viteze cu dublu ambreiaj, oferă o alternativă la o cutie automată convențională. În trecutul nu prea îndepărtat, dacă ai fi fost interesat de o mașină nouă, ai fi avut de ales între două variante în ceea ce privește cutia de viteze – manuală sau automată. 

În zilele noastre, însă, mai există o altă alegere de transmisie care trebuie luată în considerare: cutia de viteze cu schimbare directă a treptelor de viteză, care este descrisă mai frecvent folosind acronimul DSG (direct shift gearbox), fiind cunoscută și sub numele de cutie de viteze cu dublu ambreiaj.

De pe scaunul șoferului este foarte probabil să nu știi neapărat care este diferența dintre o cutie de viteze DSG și una automată. Comenzile sunt, practic, identice, iar o cutie automată DSG tinde să schimbe vitezele în aceeași manieră lină, precum o cutie automată tradițională.

Diferențele dintre o cutie automată DSG și o cutie automată tradițională

O cutie automată DSG este, fără îndoială, o alternativă inovatoare la cutiile tradiționale. În clipul de mai jos, precum și în restul articolului, vom privi în amănunt diferențele dintre acestea, cum se conduc mașinile echipate cu o cutie automată DSG, care sunt costurile unei asemenea tehnologii, precum și multe alte aspecte interesante.

Deci, care sunt diferențele dintre o cutie automată și o cutie automată DSG? Cutia automată DSG este formată din două cutii de viteze într-una singură, conectată la motor prin doi arbori de transmisie. 

Pe lângă cele două cutii de viteze, există și două ambreiaje, iar atât cutiile de viteze, cât și ambreiajele sunt acționate hidraulic de un sistem mecatronic (o combinație de mecanică și electronică).

La o transmisie automată tradițională, transmisia de la motor la cutia de viteze se face prin intermediul unui convertizor de cuplu, în timp ce, la o transmisie manuală, acest lucru este asigurat de ambreiaj. 

În timp ce un convertizor de cuplu oferă schimbări de viteze fără probleme, acesta utilizează un fluid hidraulic gros, mai puțin eficient decât un sistem bazat pe ambreiaj.

Avantajul DSG față de o cutie de viteze automată convențională constă în faptul că aceasta, atunci când nu este utilizată în acel moment, este capabilă să-și dea seama ce treaptă de viteză vei dori să folosești în continuare și o va pregăti pentru utilizare. 

Acest lucru permite schimbări de viteze atât ușoare, cât și rapide. Pentru a face acest lucru, o unitate de control electronic pentru transmisie utilizează informații precum turația motorului, viteza de deplasare, poziția accelerației și modul de conducere, pentru a selecta treapta de viteză optimă și pentru a determina punctul ideal de schimbare a treptelor de viteză. 

Fiecare schimbare poate fi realizată în mai puțin de patru sutimi de secundă, deși sistemele unor producători sunt mai rapide decât ale altora.

Descoperă diferentele dintre cutiile de viteze DSG 6 si DSG 7 din acest articol. Află care sunt avantajele și dezavantajele acestor inovații remarcabile, care au transformat experiența de condus, pentru milioane de șoferi din întreaga lume.

Costuri cutie DSG

În timp ce unele mașini pot fi comandate doar cu o cutie automata DSG, acest tip de transmisie este, în general, oferit ca o opțiune de cost. Evident, acest cost variază în funcție de diferitele companii auto, dar, ca exemplu, Volkswagen percepe aproximativ 1.400 de euro în plus pentru o cutie de viteze DSG pe un Volkswagen Golf hatchback.

În ceea ce privește performanța și economia, nu există o diferență foarte mare între transmisiile manuale și DSG. DSG-urile au tendința de a fi puțin mai grele decât omoloagele lor manuale și acest lucru poate face ca mașinile echipate cu ele să fie mai puțin eficiente din punctul de vedere al consumului de combustibil.

Dacă folosim din nou exemplul Golfului, modelul pe benzină TSI de 1,5 litri și 148 CP, cu o cutie de viteze manuală, consumă între 4,5 și 4,7 litri/100 km, conform noilor orientări de testare WLTP, în timp ce aceeași mașină cu o cutie automata DSG consumă între 5 și 5,3 litri/100 km. Emisiile lor de CO2 sunt aproape identice, cu 119 g/km și, respectiv, 118 g/km. Timpii 0-100 km/h mph sunt, de asemenea, identici.

De asemenea, trebuie să iei în considerare faptul că întreținerea unei mașini cu transmisie automată poate fi mai ridicate decât cea pentru un vehicul cu cutie de viteze manuală.

cutie automata dsg

Cum conduci o mașină echipată cu o cutie automată DSG

Pentru mulți șoferi români, drumurile din ce în ce mai aglomerate înseamnă că o mașină cu o cutie de viteze manuală devine din ce în ce mai puțin atractivă, mai ales că utilizarea constantă a ambreiajului pentru opriri și porniri devine obositoare. 

Din punct de vedere operațional, o mașină cu DSG este, de fapt, la fel ca o cutie automată tradițională, chiar dacă elementele mecanice sunt foarte diferite.

Precum o mașină automată, o mașină echipată cu dublu ambreiaj DSG are doar două pedale, cea de accelerație și cea de frână, și, la fel ca o mașină automată tradițională, o mașină cu DSG are, în majoritatea cazurilor, setări de parcare, marșarier, neutru și mod conducere și, în general, trebuie să ai piciorul pe frână, pentru a trece de la un mod de rulare la altul.

În timpul manevrelor la viteză redusă, majoritatea automobilelor DSG se comportă la fel ca o mașină automată, în sensul că se mișcă înainte sau înapoi, atunci când se află în marșarier sau atunci când nu mai calci pedala de frână. Acest lucru facilitează îndeplinirea unor sarcini precum intrarea și ieșirea mașinii din locurile de parcare.

Cele mai multe mașini moderne echipate cu o cutie automata DSG sunt dotate și cu ceea ce se numește un mod manual, care îți permite să treci peste computerul care controlează schimbările de viteze ale mașinii. 

Este posibil să dorești să selectezi o treaptă de viteză mai mică, pentru a urca sau a coborî dealuri abrupte ori pentru când vrei să faci o depășire, iar acest lucru se face, în general, prin deplasarea manetei de viteze spre stânga și a manetei înainte sau înapoi, pentru a selecta treapta de viteză dorită.

La unele autoturisme, acest lucru se poate face, de asemenea, prin intermediul padelelor montate în spatele volanului, cu butoane plus și minus pentru schimbarea în sus și, respectiv, în jos. Totuși, nu toate mașinile urmează exact același tipar în ceea ce privește comenzile, așa că merită să te familiarizezi cu modul în care funcționează sistemul, dacă nu ești încă obișnuit cu mașina.

Probleme cutie DSG

Niciun sistem mecanic nu este 100% infailibil, dar, pe măsură ce producătorii folosesc din ce în ce mai mult transmisii DSG, se pare că rata de defecțiune a acestora este foarte scăzută. La unele modele mai vechi, proprietarii au raportat defecțiuni ale DSG-urilor, cum ar fi rulmenții zgomotoși sau zgomotele de transmisie, dar acestea sunt, în general, rare.

Deoarece transmisiile DSG sunt complet automatizate, ele sunt, de fapt, mult mai puțin expuse la abuzuri decât o transmisie manuală tradițională. La o transmisie manuală normală, treptele de viteză pot fi „strivite” de un șofer nepăsător sau ambreiajul se poate uza prematur, dacă nu este utilizat corect.

Cutiile de viteze DSG s-au dovedit a fi foarte fiabile atât în variantele cu șase, cât și în cele cu șapte trepte. Defecțiunile apar rareori, dar, atunci când se întâmplă, sunt susceptibile de a fi costisitoare. 

Aceste defecțiuni relativ rare se întâlnesc, de obicei, la vehiculele mai vechi și cu un kilometraj mai mare. Semnele unei cutii de viteze defecte pot fi la fel de evidente ca un avertisment „limp home mode” care limitează puterea, sau rulmenții zgomotoși, în timpul condusului.

Nu lăsa, însă, ca poveștile de eșecuri să te descurajeze să cumperi un automobil dotat cu o cutie automata DSG, mai ales dacă este vorba de un vehicul cu un istoric de service bine documentat. Aproape toate cutiile de viteze DSG funcționează impecabil, unele fiind montate pe vehicule care au parcurs peste 160.000 de kilometri fără să sufere vreo reparație, în afară de mentenanța periodică.

Ce companii oferă tehnologia DSG

Cutia de viteze cu schimbare directă a intrat pe piață la mașinile Grupului Volkswagen și este acum utilizată pe scară largă la VW, Audi, SEAT și Skoda. 

Alți producători oferă, de asemenea, transmisii de tip DSG, dar mulți dintre ei folosesc denumiri diferite. BMW le folosește la unele modele, în general, la mașinile sale de înaltă performanță, unde sunt cunoscute sub numele de DCT, în timp ce Porsche folosește acronimul PDK, iar la Ford sunt cunoscute sub numele de cutii de viteze Powershift.

Avantaje și dezavantaje

Avantajele unei cutii de viteze DSG

  • Timpii de schimbare a treptelor de viteză sunt mai rapizi decât în cazul mașinilor automate convenționale, ca urmare a preselecției treptelor de viteză.
     
  • Autoturismele dotate cu o cutie automată DSG au un consum de combustibil mai mic, în comparație cu cele cu transmisie automată obișnuită.
     
  • Deși utilizează în continuare ambreiaje, o cutie automată DSG nu necesită acționarea manuală – ceea ce elimină o parte din efortul de a conduce.

Dezavantajele unei cutii de viteze DSG

  • Natura complexă a unei cutii de viteze DSG înseamnă că acestea tind să fie costisitoare de reparat, în cazul în care se defectează.
  • Deși preselecția treptelor de viteză poate îmbunătăți schimburile, o cutie de viteze DSG nu poate ști cu certitudine ce treaptă de viteză vei folosi în continuare. Acest lucru poate duce la ezitări, în situații de condus imprevizibile.
     
  • Mașinile cu posibilitatea de a alege între o cutie de viteze manuală sau o cutie automată DSG tind să fie mai scumpe, dacă se optează pentru cea din urmă.

Acum, că am văzut în detaliu cum funcționează tehnologia și ce este, de fapt, o cutie automată DSG, putem face o alegere calculată, pentru o mașină optimă nevoilor noastre. Prin conținutul pe care îl oferim, prin articole cu informații de încredere, Autovit.ro face toate eforturile pentru ca experiența de cumpărare sa fie una sigură și pentru a îmbunătăți continuu platforma.

Sursă foto: Unsplash

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)